Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Linqid
bem skrev:Sen är väl vissa delar i Volvo On Call rätt användbara och det har jag i min nya bil, inget genialiskt men ändå användbara saker som fjärrstyrning av dieselvärmaren via mobil-app, var är bilen (visas på karta och man kan få bilen tuta+blinka till), låsa bilen, låsa upp bilen med appen om man tappat nyckeln, läsa av instrumentpanelen t ex kolla bränslenivån m m.

/Bo
Som jag minns det när VOC först lanserades var den stora nyheten att du stod i direktkontakt med någon form av hjälp- eller räddningscentral. Om du var inblandad i en olycka skickades (eller skickas, det lär väl knappast ha försvunnit) det automatiskt ett "SOS" till samma central, som då kunde ringa upp bilen och kontrollera vad som hänt. Vid ej svar larmades räddningstjänst misstänker jag.

Det var den största anledningen till att vi valde On Call till de V70N vi haft tidigare.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoÄgarn skrev: 4-cylindriga miljömotorer gör inte en jävel glad.
Jo då. Ägaren och dennes plånbok.
Användarvisningsbild
av SvenB
Duetten är väl bland det bästa genidragen. Efter avslutad "tjänsgöring" på vägarna kan de användas så här

Bild

"Remjohan" var väl inget genidrag, men rolig. Den gick lika fort bakåt, som framåt.
Användarvisningsbild
av bem
VolvoÄgarn skrev:Ett stort misstag som dom gjort nu är att sluta med femmorna. :cry: :evil: 4-cylindriga miljömotorer gör inte en jävel glad.
Tur jag köpte en V70 med D3 motor nyss då, det var i grevens tid för att jag skulle få en 5 cyl diesel :)
Hade inte gråtit om VEA motor sittit i bilen men jag är rätt nöjd med att få en beprövad motor med 5 cylindrar - vad säger man, sista årgången brukar vara bra och jag hoppas det gäller även i detta fall.
/Bo
Perc skrev:Dessa "miljömotorer" har turbo och är mycket piggare än någon 850-sugis nånsin kommer att vara. Och snålare.
Det är dom nog, men mot en T5a har dom inget att hämta. Ljudet från en T5 jämfört med de nya miljöfyrorna gör att jag hellre betalar nån krona mer i förbrukning... Tycker att det är tråkigt att allt som har med bilar och motorer att göra går mot sämre tider.
SvenB skrev:
VolvoÄgarn skrev: 4-cylindriga miljömotorer gör inte en jävel glad.
Jo då. Ägaren och dennes plånbok.
Om man resonerar så tycker jag man hellre ska fråga sig varför man äger en bil. Cykling eller kollektivtrafik passar nog bättre då.
Användarvisningsbild
av bem
Vänta bara till Volvo kommer med rena elbilar liknande Tesla (för det kommer väl så småningom?), då får vi se upp när man skall iväg på vinterväg, de har varnat för hjullspinn och liknande på Tesla på vintervägar. Skall vara grymt drag i den elbilen. Skall bli spännande se hur Tesla klarar sig i Norge på vintervägarna där nu, där det kryllar av dem.
Nåja, det lär nog dröja innan vi ser en eldriven V70 eller så men en V70 hybrid kan man ju hoppas på finns nästa gång man skall skaffa ny bil om sisådär 10-12 år. VEA (Volvo Engine Architercture) blir nog bra men 4 cyl dieselmotor låter aningens lite i mina öron i Volvos större bilar, men vi får väl se hur nöjda Volvoägarna blir med nya VEA motorerna framöver. Fast t ex en V70 med en VEA D4 4 cyl på 181 hk med 8 stegad automatlåda, när den kommer, borde ge hyfsat skjuts och bekvämlighet med bilen. Skulle inte tacka nej till en sån tror jag. Kör 2014 V70 D3 (5 cyl) 136 hk idag och det räcker gott åt mig.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]