Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Perra83 skrev:Nej. I måndags när ja va hos Volvo hade dom en ny liten laptop och kopplade upp sig mot bilen med.
Ja fick samma svar där som här att ja inte skulle kunna använda mitt gamla Vida med en MY16. Ja ska prova ändå.
Är tyvärr rätt säker på att det är tji stopp för MY -16. Dessbättre funkar det med min V70 D4 MY -15, tillverkad vecka 47 2014. Jag blev rätt orolig när jag förstod att 2014D var sista VIDA-version som inte var helt Internetbaserad. Det var inget jag visste då jag köpte bilen och jag hade väldigt ogärna velat ha en bil som inte funkade med/täcktes av någon VIDA-version jag själv kunde införskaffa för rimliga pengar. Visserligen har jag fortfarande garanti på bilen men det kommer ju en dag då den går ut. Så jag drog en lättnadens suck när det visade sig funka med 2014D och gladde mig än en gång åt det faktum att jag medvetet valt att köpa en MY -15 istället för en MY -16.

Kanske klarar VIDA 2014D hela modellår 2015 men jag är inte säker på det. Någon som vet?
av Droopy
Fins ju iaf inet så mycket du kan göra med Vida, och du lär ju inte köra din MY15 resten av livet.

En My15 lär du ju inet behöva röra de närmaste 5-6åren iaf.
av andersuw
Droopy skrev:Fins ju iaf inet så mycket du kan göra med Vida,
Var har du fått den missuppfattningen ifrån?
Droopy skrev:och du lär ju inte köra din MY15 resten av livet. En My15 lär du ju inet behöva röra de närmaste 5-6åren iaf.
Du är uppenbarligen en stor optimist. Jag är något mera realistiskt lagd. ;-)
av Droopy
Det är ingen missuppfattning, jag vet vad man kan ändra för parametrar osv i Vida, men det är ju knappast något de flesta gör, fins ju inte någon anledning egentligen att ändra rumpvärmen el deaktivera bakrutetorkaren el vad du nu tänkt dig.

Men visst, känner du behov att pilla med parametrar i din kärra så är det ju bra att du köpt en bil där du kan göra det.
Jag har en MY12 V70 som köptes ny och hade tänkt införskaffa en Dice, men ser som sagt inget behov av det då man iaf inet kan göra annat än felsöka och, reparationerna som gjorts har fallit under garantin och jag skruvar iaf inet längre med bilarna.

De saker jag har velat ändra ( bla bältespåminnarsignalen ) har gjorts på verkstaden iaf vid service, kostnadsfritt.
av andersuw
Droopy skrev:Det är ingen missuppfattning, jag vet vad man kan ändra för parametrar osv i Vida, men det är ju knappast något de flesta gör, fins ju inte någon anledning egentligen att ändra rumpvärmen el deaktivera bakrutetorkaren el vad du nu tänkt dig.

Men visst, känner du behov att pilla med parametrar i din kärra så är det ju bra att du köpt en bil där du kan göra det.
Jag har en MY12 V70 som köptes ny och hade tänkt införskaffa en Dice, men ser som sagt inget behov av det då man iaf inet kan göra annat än felsöka och, reparationerna som gjorts har fallit under garantin och jag skruvar iaf inet längre med bilarna.

De saker jag har velat ändra ( bla bältespåminnarsignalen ) har gjorts på verkstaden iaf vid service, kostnadsfritt.
Jo det är en missuppfattning att man inte kan göra särskilt mycket med VIDA/DiCE. Möjligheten att ställa parametrar har förstås aldrig varit huvudnumret, allra minst för bilar av relativt färskt snitt där det finns en massa inställningar man kan göra via menysystemet i bilen. Men för den som vill felsöka och därefter reparera är det guld värt. Du har ju själv redan implicit formulerat den slutsatsen i ditt inlägg från igår här där du påstod att övergången till en helt Internetbaserad VIDA innebar att "det är färdigpulat ... för hemmamekkarna". Att sedan du personligen inte vill ägna dig åt något "hemmamekande" och inte heller bryr dig om att ha lite koll på vad verkstaden har för sig är förstås helt irrelevant för oss som på den punkten tänker i lite andra banor.
av Schmoyoho
VIDA+DiCE är ju en digital haynes på steroider. Komplett reservdelsregister (och därtill kunna se om en del är gemensam för flera modeller = större underlag att söka på hos skroten = bättre priser/tillgänglighet), kunna läsa ut exakta felkoder och inte generiska sådana som vanliga felkodsläsare ger, kunna felsöka om någonting i bilen felar (t.ex aktivera strömbrytare och knappar från VIDA, se vilka värden ECM och TCM får/ger av olika sensorer, kunna se hur växellådan växlar/slår på och av växlingssolenoider osv. Rent nördmässigt är det alltså också guld värt :roll:

Edit: och så monteringsanvisningar och liknande också. Finns även värden för vilken resistans olika givare ska ha t.ex vid olika temperaturer så kan man felsöka dem den vägen också.
av Droopy
Schmoyoho skrev:VIDA+DiCE är ju en digital haynes på steroider. Komplett reservdelsregister (och därtill kunna se om en del är gemensam för flera modeller = större underlag att söka på hos skroten = bättre priser/tillgänglighet), kunna läsa ut exakta felkoder och inte generiska sådana som vanliga felkodsläsare ger, kunna felsöka om någonting i bilen felar (t.ex aktivera strömbrytare och knappar från VIDA, se vilka värden ECM och TCM får/ger av olika sensorer, kunna se hur växellådan växlar/slår på och av växlingssolenoider osv. Rent nördmässigt är det alltså också guld värt :roll:

Edit: och så monteringsanvisningar och liknande också. Finns även värden för vilken resistans olika givare ska ha t.ex vid olika temperaturer så kan man felsöka dem den vägen också.

Förvisso, men hur mycket nytta har du av det på en ny bil, som jag säger så lär det ju dröja några år ( förhoppningsvis ) innan man behöver rota i en ny bil. Jag har då inet gjort ett smack själv på 4år, fast bilen haft massa fel och besökt verkstad 17gånger.

Men visst, vill man rota runt i sin nya kärra så är det väl bra att Vida fins.
av Gelis
Naturligtvis vill biltillverkarna täppa till allt så hemmamekaren inte kan göra ett skit. Dock så är det inget problem så länge nya bilar ligger under garantitiden. Men det finns ju en begagnat marknad också, där my16 kommer att hamna om några år. Är då alla vägar tilltäppta så blir ju ägaren tvungen att lämna in bilen till märkesverkstad eller någon annan auktoriserad verkstad som kan koppla upp bilen.
Och det är just detta scenario som bla Volvo är ute efter.
Nyare bilar blir mer o mer avancerade och efter några år så kommer felen, skulle nog också säga att kavaliten blir sämre o sämre på komponenter som används. Man räknar kallt på livslängd kontra pengar. Och vilket tror ni vinner, helt klart kortare livslängd. Kan man gå ner ett steg på en specifikation för att spara pengar, då gör man det. Även om det innebär att komponenten troligtvis ger sig tidigare än en dyrare.
av andersuw
Schmoyoho skrev:VIDA+DiCE är ju en digital haynes på steroider. Komplett reservdelsregister (och därtill kunna se om en del är gemensam för flera modeller = större underlag att söka på hos skroten = bättre priser/tillgänglighet), kunna läsa ut exakta felkoder och inte generiska sådana som vanliga felkodsläsare ger, kunna felsöka om någonting i bilen felar (t.ex aktivera strömbrytare och knappar från VIDA, se vilka värden ECM och TCM får/ger av olika sensorer, kunna se hur växellådan växlar/slår på och av växlingssolenoider osv. Rent nördmässigt är det alltså också guld värt :roll:

Precis! Tilläggas kan att man ibland har stor nytta av VIDA/DiCE även om man i slutänden lämnar bort en del av jobbet och även om man har garanti på bilen. Exempelvis bestämde jag mig för att eftermontera nivåreglering på min V70 D4 -15. Det är tyvärr inte lika enkelt som det var på tidigare generationer. Det är mer som måste bytas om det skall bli helt rätt och det är inget som Volvo tänkt sig att man skall göra så att det finns någon färdig monteringssats att köpa. Även den extremt kunnige och erfarne "Volvoverkare" jag rådfrågade kunde inte säga exakt vad som krävdes. Så jag gjorde "researchen" själv, köpte merparten av delarna på skroten men lät min Volvo ÅF sköta monteringsarbetet.
av andersuw
Droopy skrev:Förvisso, men hur mycket nytta har du av det på en ny bil, som jag säger så lär det ju dröja några år ( förhoppningsvis ) innan man behöver rota i en ny bil. Jag har då inet gjort ett smack själv på 4år, fast bilen haft massa fel och besökt verkstad 17gånger.

Men visst, vill man rota runt i sin nya kärra så är det väl bra att Vida fins.
Nu är det ju knappast så att jag drömmer om att "rota runt" i min (förhållandevis) nya bil för att reparera det ena eller andra. Och så länge jag har garanti lär jag ju låta Volvo sköta reparationerna. Men sedan finns det ju någonting som heter eftermontering och den dag när garantin är slut är inte omåttligt avlägsen.

Nyss påstod du att jag inte skulle behöva "röra" min MY -15 de närmsta 5-6 åren. Men av såväl dina egna erfarenheter att döma ("massa fel" och 17 verkstadsbesök enbart under de fyra första åren) och mina egna (jag har ägt en och annan bil tidigare under den period då de ännu inte hunnit bli 5-6 år gamla) är det påståendet inte särskilt välgrundat. Att då kunna lösa vissa saker helt eller delvis på egen hand är bra både för plånboken och tidsbudgeten. Ett verkstadsbesök tar mig ett par timmar bara i restid (en timma för att ta mig fram och tillbaka vid inlämningen och en timma för att ta mig fram och tillbaka vid uthämtandet) och det är ibland mer rationellt att lägga den tiden på att "rota runt" lite i VIDA och i bilen på egen hand.
  • 1
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 241
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]