Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Nej.. har du så dålig koll? Jag tror vi kom 3:a i världen av länder som har lägst korruption.
Vi har också en väldigt låg brottslighet i Sverige.. det är väl rätt allmänt känt? Det som ökat mycket vad gäller brottslighet är rapporteringen om den. Men vi har legat ganska stilla senaste årtiondena. Ökar inte i snabbare takt än befolkningsökningen. Är på mobilen nu men kan försöka leta reda på källor sen om ni inte orkar googla.
Det är du som har dålig koll på hur Sverige ser ut idag, ta av dig skyddslapparna från ögonen och sluta snacka massa skit. Sverige har aldrig haft så stor brottslighet som det är nu och det kommer knappast att minska. Sedan är Sverige ett korrupt land, man får inte ha andra åsikter än vad media och de flesta politiska partierna som sitter i riskdagen och regeringen har. Tycker man fel blir man uthängd som en riktigt sjuk extremist som borde buras in. Och du, jag vill inte ha några källor från staten så du behöver inte bemöda dig att leta fram dessa.
milktrucker skrev:
VolvoÄgarn skrev:
joel80 skrev:
Väldigt många väljer Sverige när dom etablerar sig. Vi har ett bra företagsklimat, en högt utblidad befolkning, väldigt låg brottslighet, extremt låg korruption, ren el och bra infrastruktur.
Driver du med oss?
kontrar med följande:

vi har också bland de dyraste skatterna och dyraste arbetsgivaravgifterna, samtidigt som vi har höga kollektivavtal
lönsamt för företag?
om det varit så bra företagsklimat hade inte många företag flyttat produktionen till låglöneländer som balkanområdet och asien.
Ja, det också..
VolvoÄgarn skrev: Det är du som har dålig koll på hur Sverige ser ut idag, ta av dig skyddslapparna från ögonen och sluta snacka massa skit. Sverige har aldrig haft så stor brottslighet som det är nu och det kommer knappast att minska. Sedan är Sverige ett korrupt land, man får inte ha andra åsikter än vad media och de flesta politiska partierna som sitter i riskdagen och regeringen har. Tycker man fel blir man uthängd som en riktigt sjuk extremist som borde buras in. Och du, jag vill inte ha några källor från staten så du behöver inte bemöda dig att leta fram dessa.
Vaför ska du vara så satans otrevlig när du diskuterar?
Jag snackar inte skit och har inte skyddslappar. Om du inte kan googla (som jag tipsade om) eller tolka siffror kan jag inte hjälpa dig.
Du verkar också helt ha missat innebörden av vad korruption är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption

Precis som jag sa så har inte brottsligheten ökar om man samtidigt kollar på befolkningsökningen:
Bild
Samtidigt har också anmälningsviljan ökat mycket så det ger ännu högre siffror utan att vi egentligen fått fler brott.

Inte för att jag tror att du kommer att läsa den, men EUs senaste korruptionsrapport skriver att Danmark, Finland, Luxemburg och Sverige är de länder i Europa med minst korruption.
"Intervjupersonerna i dessa länder angav sällan att de hade förväntats betala en muta (färre än 1 % av fallen) och antalet personer som anser att korruptionen är utbredd ligger avsevärt under EU-genomsnittet."
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/e- ... 014_sv.pdf

Däremot har det i en annan undersökning där frågan ställdes om man känt nån som tagit emot en muta blivit andra resultat. Där säger hela 18% att de känner nån.. Jag har svårt att analysera det resultatet då jag inte hittade speciellt mycket om den undersökningen annat än siffrorna. Då vi i Sverige har en syn på mutor som något dåligt och betydligt sämre än i andra länder kan det göra att vi anser att betydligt mindre saker räknas som mutor än vad tillfrågade i andra länder gör. Eller fenomenet "jag känner en kille som känner en som tagit emot..." kanske slagit igenom i undersökningen. :)

Vi har en hög insyn i t.ex kommunal upphandling som är till fördel för låg korruption. Däremot är det fortfarande lagligt med anonyma partibidrag vilket kommenteras i undersökningen.
VolvoÄgarn skrev:Sedan är Sverige ett korrupt land, man får inte ha andra åsikter än vad media och de flesta politiska partierna som sitter i riskdagen och regeringen har. Tycker man fel blir man uthängd som en riktigt sjuk extremist som borde buras in. Och du, jag vill inte ha några källor från staten så du behöver inte bemöda dig att leta fram dessa.
Du kanske inte vill ha några källor alls, utan helst spekulera och fantisera fritt? :-)

"Sverige har i internationella mätningar länge ansetts som ett relativt förskonat från korruption. I Transparency Internationals undersökning 2011 rankades Sverige fyra."

"Transparency International Sverige (TI Sverige) är en oberoende ideell organisation som tillsammans med ytterligare ett hundratal nationella avdelningar världen över ingår i det globala nätverket Transparency International."

"Vi är oberoende gentemot de svenska statsmakterna och finansieras genom bidrag och medlemsavgifter från företag och privatpersoner."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption
http://www.transparency-se.org/Transpar ... erige.html
VolvoÄgarn skrev:Sverige har aldrig haft så stor brottslighet som det är nu och det kommer knappast att minska.
Vilken brottslighet pratar vi om, är det tiggeri och snatterier eller?

"Våldsbrottsligheten minskar i Sverige och i hela västvärlden. Trenden är tydlig och har pågått en längre tid."

"Att våldet minskar står i kontrast till den bild som ofta ges av beslutsfattare, organisationer och medier: att gator och torg blir allt otryggare och att det grova våldet bara ökar. Men DN:s genomgång pekar på motsatsen."

"Det grövsta våldet har gått ned i Sverige i 20 år, visar Brottsförebyggande rådets statistik. Antalet mord förra året, 62 stycken, var det lägsta sedan 1960-talet. Mordfrekvensen har mer än halverats om man jämför 2012 med de våldsammaste åren kring 1990 och hör nu till de absolut lägsta i Europa. Trendmässigt är nedgången runt 30 procent."

http://www.dn.se/goda-nyheter/antalet-m ... -90-talet/
Haha, ni kommer med källor från staten och DN.... Ojoj, hjärntvätten sitter långt inne det ser jag. Varför är det bra om all grov brottslighet ökar i Sverige joel80? Med mer folk så blir det självklart mer kriminalitet, jag förstår dock inte vad som är så bra med det?
Va? Har du över huvud taget läst igenom de senaste inläggen. Det går ju inte att diskutera med dig om du inte sätter dig in och läser vad man skriver.
Brottslighet mäts självklart i förhållande till antalet invånare.

Det verkar vara du som är hjärntvättad. Om du skulle sätta dig in i hur systemet funkar och att det faktiskt går att källkolla det mesta som vi länkat till skulle vi slippa ha den här diskussionen.
Det är omöjligt att få fram något vettigt av det här om du inte tror på sånt som är fakta. Jag hoppas du nån gång kommer ur din bubbla och inser att allt i världen inte är en konspiration för att lura just dig. Det pågår fulspel lite här och var och ibland får man läsa mellan raderna på rapportering i media, men att helt vägra tro på allt som står i media och det staten säger det är inte att hälsosamt granska källor, det låter mer "foliehatt".
joel80 skrev:Va? Har du över huvud taget läst igenom de senaste inläggen. Det går ju inte att diskutera med dig om du inte sätter dig in och läser vad man skriver.
Brottslighet mäts självklart i förhållande till antalet invånare.

Det verkar vara du som är hjärntvättad. Om du skulle sätta dig in i hur systemet funkar och att det faktiskt går att källkolla det mesta som vi länkat till skulle vi slippa ha den här diskussionen.
Det är omöjligt att få fram något vettigt av det här om du inte tror på sånt som är fakta. Jag hoppas du nån gång kommer ur din bubbla och inser att allt i världen inte är en konspiration för att lura just dig. Det pågår fulspel lite här och var och ibland får man läsa mellan raderna på rapportering i media, men att helt vägra tro på allt som står i media och det staten säger det är inte att hälsosamt granska källor, det låter mer "foliehatt".
Jag läser torbjorn_75:s inlägg där han påstår att den grova brottsligheten minskar i Sverige... Så ni sitter och tror fullt ut på vad DN och staten säger åt er? Tror ni själv på att brotten har minskat i dagens Sverige? Jag förstår varför Sverige ser ut som det gör, röstar ni möjligtvis Miljöpartiet också?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 27
Gungig/svajig bakvagn V70 2.4D 2010

Hej! Bilen har gått ca 26k. Bytte de klass[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud