Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Tycker det låter lite som att många blandar ihopp "behöver" med "underlättar" :roll:
Vad innebär "behöver" ?.... 90 % av allt i en bil "behövs" ju inte. Genom åren har jag ju kört 100.000 mil utan ABS/Antispinn/DSTC/AWD/City Safety osv i bil/lastbil/buss utan att vare sig krocka eller åka av vägen. Är det då sådant som definitivt inte "behövs" ?
av rid54
Behöver o behöver, som sagt... Det hänger väl samman med livsstil och en massa annat. Jag behöver inte åka till fritidshuset på vintern, dvs det är inte avgörande för min existens, men det är väldigt trevligt att göra det. Utan AWD vore det närmast omöjligt i vissa fall, eftersom man inte vet nåt om eller kan påverka väghållningen sista biten. Då blev det en faktor som drar mot AWD-hållet. Till slut bestämmer man sig. Omkörningar på moddiga vägar är inte prio ett, för just min del och med en Niva är det liksom inte problem med att drivhjulen inte får ner alla 78 hk i backen heller. Men fram kommer man, till slut. Å andra sidan finns det ju fler "framkomlighetstekniker". Jag hade några år en Citroën DS. Djup snö var aldrig ett problem med den bilen... stora hjul, framtung FWD och höjbar kaross. Det funkade fint det också, men de bilarna byggs inte längre.
av Schmoyoho
Lövet skrev:Antalet människor som har sinnesnärvaro (och plats) att gasa sig ur en sladd på allmän väg är typ 1 i hela Sverige. Den personen kommer dessutom inte ens sätta sig i den situationen.

Ni andra som "minsann kan köra bil" kommer sitta stenhårt i diket.
Jag är ingen superförare men jag vill påstå att om man ägnat tid åt att leka med bilar på snö så har man långt mycket bättre förutsättningar att kunna hantera en situation, på snö iallafall, förutsatt man har händerna på ratten och inte på mobilen. Jag har iallafall själv varit med om att en äldre S80 plötsligt fick en bred bakvagnssladd (och under lugn körning med marginal) på en till synes fin vinterväg i ca 60. Jag gasade vad jag kunde och parerade både sladd och retur men sen var det nog ändå mycket tur i matchen, hade jag inte haft erfarenhet av att sladda på snö hade jag antagligen haft mycket sämre förutsättningar och hade hamnat i plogkarmen istället.

Sen om AWD hade haft någon inverkan i den historien vet jag inte, bilen i fråga hade varken AWD eller antisladd, det var en dold ojämnhet i vägen som jag tror skickade iväg baken (testade köra där i 40 efteråt och baken stack igen). Antagligen inte.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har absolut inget behov av awd men det gör vintrarna så mycket roligare. Fulla spett överallt. Och så slipper man set där ryckandet vid acceleration
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror också att de som lekt i snö med sina bilar (FWD, RWD eller AWD) har i allmänhet betydligt större chans att häva en sladd än den "vanlige" föraren som aldrig lekt lite.

Men, det kan alltid bli för stor sladd eller vara för dåligt grepp och även den erfarne kan torska..
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte. Jag har fått sambon att "våga" testbromsa när det ser isigt ut eller på annat sätt kan vara halt. Alltså att känna på var gränsen för greppet ligger... man ska inte behöva bli överraskad när man väl behöver bromsa eller svänga.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Jag tror också att de som lekt i snö med sina bilar (FWD, RWD eller AWD) har i allmänhet betydligt större chans att häva en sladd än den "vanlige" föraren som aldrig lekt lite.

Men, det kan alltid bli för stor sladd eller vara för dåligt grepp och även den erfarne kan torska..
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte. Jag har fått sambon att "våga" testbromsa när det ser isigt ut eller på annat sätt kan vara halt. Alltså att känna på var gränsen för greppet ligger... man ska inte behöva bli överraskad när man väl behöver bromsa eller svänga.
Ja så är det,proffs rally F1 wtcc motogp. Alla kan göra en miss. Greppet är inte alltid lika
Användarvisningsbild
av sthlm
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev:Tycker det låter lite som att många blandar ihopp "behöver" med "underlättar" :roll:
Vad innebär "behöver" ?.... 90 % av allt i en bil "behövs" ju inte. Genom åren har jag ju kört 100.000 mil utan ABS/Antispinn/DSTC/AWD/City Safety osv i bil/lastbil/buss utan att vare sig krocka eller åka av vägen. Är det då sådant som definitivt inte "behövs" ?
Idag åker folk bil, inte kör.

Har fastnat två gånger med FWD och båda gångerna på skogsvägar i Roslagen men det var ganska extremt väglag.
Och kört ner i två uppslirade hjulhål med min gamle saab på en parkering så bottenplattan stod på marken men även det gick att lösa.
Skulle säga att det är bekvämt med AWD men inte en nödvändigt för 90% av oss.
Min bror trodde i fem år att han hade AWD men det var en framhjulsdriven bil och han kör lugnt och planerat.

Inte nödvändigt men jävlar så skönt det är med AWD :D
Användarvisningsbild
av snepo
sthlm skrev:
VolvoB20 skrev:
Idag åker folk bil, inte kör.

Har fastnat två gånger med FWD och båda gångerna på skogsvägar i Roslagen men det var ganska extremt väglag.
Och kört ner i två uppslirade hjulhål med min gamle saab på en parkering så bottenplattan stod på marken men även det gick att lösa.
Skulle säga att det är bekvämt med AWD men inte en nödvändigt för 90% av oss.
Min bror trodde i fem år att han hade AWD men det var en framhjulsdriven bil och han kör lugnt och planerat.

Inte nödvändigt men jävlar så skönt det är med AWD :D
Har hittils inte behövt awd. Kört bil sen 1980. Förstår att det är bra för en del. Vissa köper nog det för att de tror de aldrig kan köra av vägen då. Jag har inget emot awd,skulle inte rata en bil för det. Om den passa för övrigt. Halkkörning träning är kanon,även för folk med awd
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 29

Är vissa färger värre än and[…]

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]