Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Jag förstår inte problemet överhuvudtaget om man nu inte måste besöka gamla stan el var den där miljözonen nu är.

Det finns alltid köpare till begagnade bilar, har en kollega som är strax över 20 som köpte en -10 S80 D5a, runt 6k i skatt och så betalar han en lax i månaden för försäkringen. Inte fan grinar han för det.

Jag tror nog Stockholmarna får större problem när sättningen i bostadsmarknaden kommer än nån dieselbil som inte får köras i stan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vi måste bli mer flexibla och våga tänka i nya banor, inte sitta fast i gamla mönster och gamla ideer.

Tex kan vi ju enkelt stänga av kärnkraften och ersätta med sol och vind. Vattenkraften räcker ju för att hålla igång bostäder, sjukhus och annat samhällsviktigt 24/7/365 dagar om året, så stänger vi ned näringsliv och industier de dagar det inte blåser på vintern. Det kanske är ett långt mer ekonomiskt, hållbart och miljövänligt sätt i framtiden än att köra alla dagar året om genom dyra och miljöförstörande lagringsalternativ för sol och vindenergi.

Kör helt enkelt för fullt de dagar det blåser eller solen lyser och stoppa öviga dagar.
av Sharkbait
Derank skrev:åker vidare som vanligt och sonderar terrängen den dagen jag känner för att byta bil igen. Finns ju ingen anledning att sälja och köpa nytt, det kostar ju ännu mer. Och personligen blir jag inte drabbad av att inte få åka bil i stockholm och där jag bor blir det aldrig någon miljözon centralt och jag besöker city 3gg per år så det gör mig inget iaf om de så skulle stänga av hela stan.

Jag tycker personligen synd om de som ligger sömnlösa över sitt bilköp och funderar hit och dit på värdeminskning och skatter och avgifter och allt vad de nu funderar på. Måste vara ett skitjobbigt bilägande.

Jag skulle kunna gå och köpa en ny dieselbil el bensinbil i morgon, utan att ens fundera på hur det ser ut om 5år .

Jag tror att detta kommer beröra hela dieselmarknaden och inte enbart där de första förbud zonerna uppkommer. Om Stockholm är först ut så finns det en stor risk att andra städer hakar på, varför skulle de inte göra det. Stockholm har en stor bilpark. Vad händer med värdet om ingen vill köpa diesel pga förbud i Stockholm? Varför skall man riskera att investera dyrt i en motor som ev kan bli förbjuden på olika ställen och först ut är Stockholm. Med den infon när man skall köpa en ny/nyare bil så väljer man väl ett annat drivmedel? Eller säljer snart innan värdet sjunker markant emot vad man har lån/betalt för sin bil. För när marknaden svalnar av så är det väl för sent? Först var det vägtullar för att minska bensin/dieselfordon. När det inte lyckades så höjer man avgifterna. För det är väl inte enbart Stockholm som man har infört vägtullar eller pratar om att införa. När inte det hjälper så inför man förbud mot drivmedel och detta fall diesel.

Så när du får info om att man vill börja förbjuda diesel i Stockholm om 2 år så har du inga problem att köpa en ny diesel imorgon? Hur tror du att det kommer att se ut om 5 år? Flera städer med förbud mot diesel? Hur kommer andra handsvärdet vara för din diesel om man fortsätter att utöka förbuden i andra städer? Eller kommer detta förbud vara exklusivt för Stockholm?

Derank skrev:Jag förstår inte problemet överhuvudtaget om man nu inte måste besöka gamla stan el var den där miljözonen nu är.

Det finns alltid köpare till begagnade bilar, har en kollega som är strax över 20 som köpte en -10 S80 D5a, runt 6k i skatt och så betalar han en lax i månaden för försäkringen. Inte fan grinar han för det.

Jag tror nog Stockholmarna får större problem när sättningen i bostadsmarknaden kommer än nån dieselbil som inte får köras i stan

Din kollega har gjort ett val. Billig bil i inköp, hyfsat snål och dyrare i skatt. Annars kan man göra ett annat val och köpa en ny bil som genererar i dyrare inköp, hyfsat snål och skattefri/billigare i skatt.

Sättning i bostadsmarknaden i Stockholm kommer inte enbart drabba stockholmare utan det drabbar hela bostadsmarknaden i Sverige.
av Lövet
Naturligtvis kommer ett förbud få stor betydelse för andrahandsvärdet även utanför Stockholm. Vad tror ni händer för efterfrågan och därmed andrahandsvärdet när 300-400-500.000 färre personer är intresserade av en viss biltyp?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharkbait skrev:Sättning i bostadsmarknaden i Stockholm kommer inte enbart drabba stockholmare utan det drabbar hela bostadsmarknaden i Sverige.
Och man kan inte separera saker och ting. Så länge din bostad ökar en mille per år i stockholm så är det ju lätt att motivera och finansiera ett nybilsköp. Om den istället droppar en mille per år kommer det inte vara lika enkelt.
Användarvisningsbild
av joel80
Bilmarknaden är ju mer rörlig över landet än bostäder. Det går inte att köpa en billig bostad i en ort och "köra" hem den. ;)

Blir dieselbilen billigare i Stockholm och ingen vill köpa så påverkar det ju hela landet mer eller mindre.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kanske tänker på det viset, och det påverkar dig ju inte så länge du har bilen tills den är skrotfärdig. Men så snart du vill sälja den så kommer även du påverkas av hur andra tänker, och väldigt många kan jag lova dig kommer köpa bil och tänka att dom även ska kunna köra till Stockholm med den.
Långt från stan kanske inte lika många tänker så, men eftersom en stor del bor kring städer kommer begagnatutbudet på dieselar troligen vara betydligt större än efterfrågan, och då går värdet även på din bil ner.

Det är i allafall ett skapligt realistiskt scenario.
av Lövet
Det finns inget "om" när det gäller sänkning av andrahandsvärdet på dieselbilar. Det har redan hänt. Det är bara att gå in och ta en op-lease offert på en dieselbil och jämföra restvärdet med hur det såg ut för 2-3 år sedan. Det är nedjusterat flera %-enheter.

Försäljningen av nya dieslar sjunker också redan till fömån för bensin och hybrid.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... a-halvaret http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -i-europa/

Hur dramatiskt detta är kan man diskutera men att försöka låtsas om att inget händer är ju inte så vettigt.
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 164
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]