Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Elbilar, idag, är ju mer eller mindre totalt värdelösa om man inte kan ladda "gratis" hemma(betalar ju bara för den förhöjda elförbrukningen på hemmets elräkning, om man nöjer sig med 1-fas långsam laddning, alt. 3-fas om man redan har det).
Har för mig jag betalar runt 45öre/kWh, vilket är skapligt mycket billigare än att ladda någon annanstans.

Det, kombinerat med hur lång tid det tar att "tanka", den begränsande räckvidden, och instegspriset för en hyffsad elbil är det som mest gör elbilar totalt ointressant för mig - idag. Jag är inte intresserad av en bil som begränsar mig, om det så i praktiken bara skulle begränsa mig en gång om året eller ännu mer sällan.
Lucif3r skrev:Har för mig jag betalar runt 45öre/kWh, vilket är skapligt mycket billigare än att ladda någon annanstans.
Utan elskatter och distribution i så fall. Det är ju runt 65 öre bara det.
Lucif3r skrev: lör 07 nov 2020, 15:01 Elbilar, idag, är ju mer eller mindre totalt värdelösa om man inte kan ladda "gratis" hemma(betalar ju bara för den förhöjda elförbrukningen på hemmets elräkning, om man nöjer sig med 1-fas långsam laddning, alt. 3-fas om man redan har det).
Har för mig jag betalar runt 45öre/kWh, vilket är skapligt mycket billigare än att ladda någon annanstans.

Det, kombinerat med hur lång tid det tar att "tanka", den begränsande räckvidden, och instegspriset för en hyffsad elbil är det som mest gör elbilar totalt ointressant för mig - idag. Jag är inte intresserad av en bil som begränsar mig, om det så i praktiken bara skulle begränsa mig en gång om året eller ännu mer sällan.
Jag har beställt en elbil, utan möjlighet att ladda hemma.
"Bränslekostnaden" räknar jag blir ungefär 5 kr/mil, att jämföra med 15 kr/mil för gamla bilen. Lågt räknat 10000 kr/år insparat.
Laddtiden blir exempelvis 2 x 15 minuter på en 50-milaresa om jag startar med ganska fullt batteri och kan ladda på destinationen. Stanna och sträcka på benen och ta en fika vill man ju göra ändå. Dessvärre verkar nästan alla laddstolpar vara placerade vid en hamburgerrestaurang!
Skatten är 3400 kronor lägre.
Serviceavtalet till gamla bilen kostade 444 kr/månad = 5328. Nya bilen behöver kanske ny bromsvätska vartannat år.
Försäkringen är ungefär 5000 kr billigare (de första tre åren).
Summa 23 000 billigare per år.

Nya bilen är nästan tre gånger så dyr som den gamla och det är ju först vid nästa bilbyte man vet hur stor värdeminskningen varit. Den gamla kostade 71000 på knappt tre år.

PS. Räckvidden på nya bilen är 580 km och den gamla hade 650 km.
Lövet skrev:Utan elskatter och distribution i så fall. Det är ju runt 65 öre bara det.
Korrekt, så vi kan väl vara generösa och runda det till 1.50kr/kWh, vilket fortfarande är markant billigare än exemplen i texten ovan.

.
mikebike skrev: Jag har beställt en elbil, utan möjlighet att ladda hemma.
"Bränslekostnaden" räknar jag blir ungefär 5 kr/mil, att jämföra med 15 kr/mil för gamla bilen. Lågt räknat 10000 kr/år insparat.
Laddtiden blir exempelvis 2 x 15 minuter på en 50-milaresa om jag startar med ganska fullt batteri och kan ladda på destinationen. Stanna och sträcka på benen och ta en fika vill man ju göra ändå. Dessvärre verkar nästan alla laddstolpar vara placerade vid en hamburgerrestaurang!
Skatten är 3400 kronor lägre.
Serviceavtalet till gamla bilen kostade 444 kr/månad = 5328. Nya bilen behöver kanske ny bromsvätska vartannat år.
Försäkringen är ungefär 5000 kr billigare (de första tre åren).
Summa 23 000 billigare per år.

Måste nog säga att jag anser att du hade en "dålig" bil innan isf, rent ekonomiskt. Min gamla skorv drar ~0.75l/mil landsväg(det gååår att pressa ner den ytterligare, men så försiktigt orkar jag sällan köra :P), under litern stadskörning om man kör med lite förstånd(vilket jag kan erkänna också är lite svårt ibland :angelo: ). Årsskatten är ~2500kr. Försäkringen(halv) betalar jag 205kr/mån=2460kr/år för.
Serviceavtal har jag (givetvis) inget, det fixar jag själv. Aldrig räknat exakt på det, men vi säger runt tusingen/år.
Så det blir i runda slängar 6000kr/år exkl. bränsle(som jag inte orkar räkna på just nu, jag kör garanterat mindre än snittet per år iaf). Och om ynka 6 år blir det 2500kr mindre per år :P

Med-/frivillig rast innan destination har jag aldrig tagit, har visserligen aldrig kört mer än 50mil bort(100mil ToR). Dom resorna har jag näääästan tagit mig dit och hem på 70l bensin, behövde tanka efter ca 92mil.
Skulle jag köra längre än 50mil bort skulle jag nog ta iaf en rast, men knappast några 15min.
Fast hur rimligt är det att jämföra en 20 år gammal mot en ny? Upplevelsen skiljer på rätt många fronter, inte bara ekonomiskt.
Dock är ju mikebikes uträkning rätt kass ändå då den saknar den absolut största posten - värdeminskningen. Men det är kul att lura sig själv för att motivera bilköp ;-)
Lövet skrev: lör 07 nov 2020, 16:11 Fast hur rimligt är det att jämföra en 20 år gammal mot en ny? Upplevelsen skiljer på rätt många fronter, inte bara ekonomiskt.
Dock är ju mikebikes uträkning rätt kass ändå då den saknar den absolut största posten - värdeminskningen. Men det är kul att lura sig själv för att motivera bilköp ;-)
Jag funderade på att köpa en begagnad, men de kostade lika mycket som en ny = noll värdeminskning.
Men som sagt, det vet man först när man sålt.

Dock har jag inte bytt bil av ekonomiska skäl, utan av tekniska skäl. ;-)
StefanN skrev:29 öre + skatt gav jag i oktober, kan väl bli runt 1:- då kostar det 8:- att åka 4 mil.
Ligger också på den nivån. Men i och med att man flyttade elskatten till distributionen är det lätt att lura sig att elen är för billig. Ser ju alldeles för mysigt ut i Tibber-appen vid första anblick.
Ju äldre bilen blir desto större del av ägandekostnade blir drivmedlet (köper man en bil i 10kkr klassen kan man ju om man har tur köra ett år och sälja den för 11k). Ska bli väldigt intressant att se hur 5 år gamla elbilar står sig mot liknande ICE-bilar. Men det är ju några år bort
frasse4 skrev: lör 07 nov 2020, 16:46 Ju äldre bilen blir desto större del av ägandekostnade blir drivmedlet.
Och reparationskostnaderna.
Genom att köpa en ny slipper man fundera över reparationskostnader, och förhoppningsvis stillastående p.g.a. reparationer.
Nu slipper jag oroa mig över att automatlådan behöver sköljning och/eller renovering, eller att Haldexpumpen skall bytas (igen) o.s.v.

Förutom att jag byter till en helt annan teknisk plattform så byter jag upp mig sex årsmodeller.

frasse4 skrev: lör 07 nov 2020, 16:46 av frasse4 » För 23 minuter sedan.
Ska bli väldigt intressant att se hur 5 år gamla elbilar står sig mot liknande ICE-bilar. Men det är ju några år bort
Hur menar du nu?
Det finns ju gott om 5+ år gamla elbilar, många har dessutom gått (hårt) som taxi med många mil per år.
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 443
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]