Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Klippte man till en lagom tjock pappskiva i rätt format, och stoppade in den i kilometerräknaren från Haldex, så stannade räknaren. Den flyttade sig inte ur fläcken förrän man drog ut skivan igen.
Så visst har det alltid funnits idéer om hur man ska kringå olika lagar och regler.
Men det blir ju lättare att hitta sånt idag, när allting kan vara uppkopplat till allting.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: mån 04 feb 2019, 16:26 Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra? Hur ser prislistan ut och på vilka kriterier bestäms den.
Dagens trängselskatter är ju något liknande men i betydligt mindre skala.
Tror du det bara är att börja registrera?
Självklart blir det en massiv debatt. Man kommer anföra argument som Global Uppvärming, Miljö, Terrorhot, Social rättvisa, Norrlandstöd. osv som argument för att införa.

Sen kör man stegvis så folk vänjer sig, som momsen som man lovade dyrt och heligt skulle vara runt någon procent och bara tillfälligt till ekonomin stabiliserat sig igen i förra århundradet. Det vet vi hur det gick sedan.
Hur påverkas global uppvärmning av att staten vet var och när elbilarna rullar? Terrorhot? Hur tänker du där? Social rättvisa i den meningen att man ska behöva vara rik för att köra privatbil menar du? Mindre bemedlade får ta bussen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: tis 05 feb 2019, 11:56
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: mån 04 feb 2019, 16:26 Tror du inte det blir någon debatt alls angående detaljstyrningen över var vi kan befinna oss baserat på inkomst? Vem ska bestämma var mindre bemedlade ska få köra? Hur ser prislistan ut och på vilka kriterier bestäms den.
Dagens trängselskatter är ju något liknande men i betydligt mindre skala.
Tror du det bara är att börja registrera?
Självklart blir det en massiv debatt. Man kommer anföra argument som Global Uppvärming, Miljö, Terrorhot, Social rättvisa, Norrlandstöd. osv som argument för att införa.

Sen kör man stegvis så folk vänjer sig, som momsen som man lovade dyrt och heligt skulle vara runt någon procent och bara tillfälligt till ekonomin stabiliserat sig igen i förra århundradet. Det vet vi hur det gick sedan.
Hur påverkas global uppvärmning av att staten vet var och när elbilarna rullar? Terrorhot? Hur tänker du där? Social rättvisa i den meningen att man ska behöva vara rik för att köra privatbil menar du? Mindre bemedlade får ta bussen.

Det är inte jag som tänker och hittar på, jag läser bara rapporterna och förslag som man presenterar, tex;
Miljön/Uppvärmning - Möjlighet att styra transporter till minsta miljöpåverkan, tex undvika köer, välja optimala vägar, få folk att köra när det är fritt.
Terrorhot - Geofencing och remot shut down. Ingen lastbil ska kunna köra in på Drottningatan utan tilllstånd.
Social Rättvisa/Geopolitik - Tex lägre skatt i avfolkningsoråden i Norrland men högre i 08-området där alla har fett med pengar- .

Listan är lång ...... man har ju jobbat på detta i +15 år på EU nivå, så det är inget nytt..

Men det som alltid verkar toppa listorna är, "Hur säkrar vi skatteintäkterna från transportsektorn om det kommer alternativa drivmedel istället för bensin o diesel.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev:Terrorhot - Geofencing och remot shut down. Ingen lastbil ska kunna köra in på Drottningatan utan tilllstånd.
Social Rättvisa/Geopolitik - Tex lägre skatt i avfolkningsoråden i Norrland men högre i 08-området där alla har fett med pengar- .

Listan är lång ...... man har ju jobbat på detta i +15 år på EU nivå, så det är inget nytt..

Men det som alltid verkar toppa listorna är, "Hur säkrar vi skatteintäkterna från transportsektorn om det kommer alternativa drivmedel istället för bensin o diesel.
Angående terrorhotet så är jag kanske säker på att lastbilen på drottninggatan hade tillstånd. Att inte lämna en lastbil på tomgång när man lämnar den är troligtvis en bra början.
Tror du landets mindre bemedlade bor i norrland? Har alla i 08-området fett med pengar?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: tis 05 feb 2019, 15:46 Angående terrorhotet så är jag kanske säker på att lastbilen på drottninggatan hade tillstånd. Att inte lämna en lastbil på tomgång när man lämnar den är troligtvis en bra början.
Tror du landets mindre bemedlade bor i norrland? Har alla i 08-området fett med pengar?
Men hallå...... Nu får du väl ta och ge dig Fjonsson, du hänger ju inte med alls i svängarna !!!! Sluta kritisera mig, det är ju inte jag som hittar på detta. I 15 år har jag följt denna utveckling som jag inte gillar då vi är på väg mot ett övervakningssamhälle (både från myndigheter och företag) . Jag refererar bara till vad som man för fram i sina utredningar och förslag. Jag hoppas ju att någon annan också ska reagera och all inte bara stillatigande ska acceptera.

Nu verkar ju folk skita helt i att detta skulle bli detaljövervakning som kan explodera i massor av nya funktioner som kan styra allt från hastighetsövervakning till försäkringspremier osv... Men folk bryr sig inte alls, man installerar ju glatt mikrofoner som övervakar allt i en hem 24/7 Som GoogleHome tex och tycker det är jättebra. Man är mera intresserad av vad Arianna Grande har för ny pojkvän än av att man blir övervakad 24/7 oavsett om man är hemma eller i bilen.

Och så måste ju så klart allt som är roligt omedelbart förbjudas. Inte ens som pensionär kommer man få roa sig med sitt favoritnöje, även det ska förbjudas eller beskattas. När man inte klarar köra bil längre på åldern höst hade jag tänkt mata duvor i parken, men inte ens det är ok.
P_20190107_130442_vHDR_Auto.jpg
P_20190107_130442_vHDR_Auto.jpg (632.19 KiB) Visad 535 gånger
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Jallemet
FRA är det ett fåtal som pratar om idag, och det räcker med en mobil för att vara övervakad med kamera och mikrofon...creepy.

Dom flesta skiter nog i det tills den dagen dom önskar frihet, det är ju rätt gött med Facebook, Instagram, kik, snap etc. etc. Gratis liksom, det enda dom kräver är obegränsad tillgång till ditt privatliv.

Allt loggas, positionering, bankloggar, ja listan tar nog aldrig slut.

Kilometerskatt ja, det blir väl en ekonomisk överenskommelse mellan teknikägaren, teknikleverantören och skatteverket.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Men hallå...... Nu får du väl ta och ge dig Fjonsson, du hänger ju inte med alls i svängarna !!!! Sluta kritisera mig, det är ju inte jag som hittar på detta. I 15 år har jag följt denna utveckling som jag inte gillar då vi är på väg mot ett övervakningssamhälle (både från myndigheter och företag) . Jag refererar bara till vad som man för fram i sina utredningar och förslag. Jag hoppas ju att någon annan också ska reagera och all inte bara stillatigande ska acceptera.
Jag lider med dig B20. Jag kan verkligen sätta mig in i hur du känner. Stå på dig! En del på detta forum, precis som på många andra, troll.., förlåt tror, mer än de är medvetna om. Du verkar tycka som som jag, bättre med fakta än tro.
Det är en skam att det är förbjudet att mata fåglarna. Det hade varit bättre om trollen svälter. Men ibland är det svårt att undvika misstaget att mata.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Camel skrev:
VolvoB20 skrev:Men hallå...... Nu får du väl ta och ge dig Fjonsson, du hänger ju inte med alls i svängarna !!!! Sluta kritisera mig, det är ju inte jag som hittar på detta. I 15 år har jag följt denna utveckling som jag inte gillar då vi är på väg mot ett övervakningssamhälle (både från myndigheter och företag) . Jag refererar bara till vad som man för fram i sina utredningar och förslag. Jag hoppas ju att någon annan också ska reagera och all inte bara stillatigande ska acceptera.
Jag lider med dig B20. Jag kan verkligen sätta mig in i hur du känner. Stå på dig! En del på detta forum, precis som på många andra, troll.., förlåt tror, mer än de är medvetna om. Du verkar tycka som som jag, bättre med fakta än tro.
Det är en skam att det är förbjudet att mata fåglarna. Det hade varit bättre om trollen svälter. Men ibland är det svårt att undvika misstaget att mata.
Försök ta till er att skatteverket är en myndighet som gör som riksdagen säger. Det går inte att introducera begränsningar för var människor kan röra sig beroende på plånbok utom inom mycket begränsade områden typ trängselskatt.
Det kontrollsamhälle ni målar upp är ett hjärnspöke. Foliehatt på.
Möjligen om demokratin avskaffas men då har vi betydligt större problem att tänka på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: ons 06 feb 2019, 17:17 Försök ta till er att skatteverket är en myndighet som gör som riksdagen säger. Det går inte att introducera begränsningar för var människor kan röra sig beroende på plånbok utom inom mycket begränsade områden typ trängselskatt.
Läser bara i riksdagens protokoll om vilka förslag man vill ta upp till behandlinmg.
En kommun kan i dag inte själv bestämma om införande av trängselskatt. Vi anser att kommuner, landsting och regioner själva bör få avgöra om de vill införa trängselavgift samt hur intäkterna ska användas.
Regeringen bör ges i uppdrag att återkomma med förslag på ny lagstiftning
som ger kommuner, landsting och regioner möjlighet att själva besluta om
införande av trängselavgifter och deras utformning
Fjonsson skrev: ons 06 feb 2019, 17:17 Det kontrollsamhälle ni målar upp är ett hjärnspöke. Foliehatt på.
Möjligen om demokratin avskaffas men då har vi betydligt större problem att tänka på.
Foliehatt får du ha på dig själv. Jag sitter inte och hittar på egna konspirationsteorier, jag försöker bara följa de förslag som läggs fram politiskt (av svensak politiker i den svenska demokratin, men även på EU nivå) och vilka som dessutom genomförs redan idag.
Som sagt, skälen till att man lyckades skaka fram 100 miljarder till att bygga ett eget satellitpositioneringssystem var bla säkerhetsargument och transportpolitik där nya typer av fordonsbeskattning är aktuella. Gallileo är för övrigt ett av få positioneringssystem som inte har militär huvudinriktning.

Sverige är ju redan på väg i den riktningen , Sundsvallsbron och Motalabron i Sverige beläggs med en skatt för att finansiera bygget av dessa två (Inga foliehattskonspirationsteorier, det kan du kolla upp om du vill ) . Det är ju något som man gärna vill expandera till andra vägbyggen.

Så fungerar det för övrigt i stora dela av övriga EU. Man bygger en vägar som finansieras av vägavgifter i Frankrike, Italien, Spanien osv. Det kostar mängder med pengar att bygga och driva stora betalstationer och portaler för att ta in avgifterna. Man ser positionsbaserade system som ett mycket attraktivt framtida alternativ till stora och dyra betalstationer som tar upp mark, kostar och driva och dessutom är oflexibla och oflyttbara.

Övergången till el är ju också en het fråga då det är mycket svårt att flytta över dagens bensin/dieselskatter till el pga att folk kommer ful-ladda hemma vanliga el-uttaget om man skulle bygga laddstationer istället för dagens bensinstationer och försöka ha svindyr fordon-el till försäljning på dessa.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]