Fjonsson skrev: ↑ons 06 feb 2019, 17:17
Försök ta till er att skatteverket är en myndighet som gör som riksdagen säger. Det går inte att introducera begränsningar för var människor kan röra sig beroende på plånbok utom inom mycket begränsade områden typ trängselskatt.
Läser bara i riksdagens protokoll om vilka förslag man vill ta upp till behandlinmg.
En kommun kan i dag inte själv bestämma om införande av trängselskatt. Vi anser att kommuner, landsting och regioner själva bör få avgöra om de vill införa trängselavgift samt hur intäkterna ska användas.
Regeringen bör ges i uppdrag att återkomma med förslag på ny lagstiftning
som ger kommuner, landsting och regioner möjlighet att själva besluta om
införande av trängselavgifter och deras utformning
Fjonsson skrev: ↑ons 06 feb 2019, 17:17
Det kontrollsamhälle ni målar upp är ett hjärnspöke. Foliehatt på.
Möjligen om demokratin avskaffas men då har vi betydligt större problem att tänka på.
Foliehatt får du ha på dig själv. Jag sitter inte och hittar på egna konspirationsteorier, jag försöker bara följa de förslag som läggs fram politiskt (av svensak politiker i den svenska demokratin, men även på EU nivå) och vilka som dessutom genomförs redan idag.
Som sagt, skälen till att man lyckades skaka fram 100 miljarder till att bygga ett eget satellitpositioneringssystem var bla säkerhetsargument och transportpolitik där nya typer av fordonsbeskattning är aktuella. Gallileo är för övrigt ett av få positioneringssystem som inte har militär huvudinriktning.
Sverige är ju redan på väg i den riktningen , Sundsvallsbron och Motalabron i Sverige beläggs med en skatt för att finansiera bygget av dessa två (Inga foliehattskonspirationsteorier, det kan du kolla upp om du vill ) . Det är ju något som man gärna vill expandera till andra vägbyggen.
Så fungerar det för övrigt i stora dela av övriga EU. Man bygger en vägar som finansieras av vägavgifter i Frankrike, Italien, Spanien osv. Det kostar mängder med pengar att bygga och driva stora betalstationer och portaler för att ta in avgifterna. Man ser positionsbaserade system som ett mycket attraktivt framtida alternativ till stora och dyra betalstationer som tar upp mark, kostar och driva och dessutom är oflexibla och oflyttbara.
Övergången till el är ju också en het fråga då det är mycket svårt att flytta över dagens bensin/dieselskatter till el pga att folk kommer ful-ladda hemma vanliga el-uttaget om man skulle bygga laddstationer istället för dagens bensinstationer och försöka ha svindyr fordon-el till försäljning på dessa.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.