Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Men det betalas ju inte.. och det är rätt konstigt att dela upp det på hela jordens befolkning. Jag betalar i allafall inte 5200kr extra för miljöförstöringen..
I Sverige tar vi ut ca 100 miljarder i miljöavgifter om du räknar tex koldioxidskatten och momsen som kommer uppepå på allt från olja till bensin och el
Det är 11.000 kr per person.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är av den åsikten att den gärna får öka bra mycket till, till förmån för miljövänliga alternativ.
Synd att man inte använder det man får in på skatten till miljöfrämjande åtgärder.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Camel:
Läste nu att gränsvärde där elbilen ger upphov till samma utsläpp som diesel/bensinbilen ligger på 588g/Kwh.. så det verkar inte gå att räkna rakt av.. gissar att energiåtgång för att skapa diesel och bensin räknats in här och det då blir de siffrorna.
Sida 13: http://www.regionorebro.se/download/18. ... 5geson.pdf
Det verkar inte vara helt orimligt teoretiskt betraktat. Men klart i överkant i praktiken. Som vanligt är påståenden gällande energi och miljöbelastning färgat av många egenintressen. En elbil (som är jämförbar med en vanlig personbil) förbrukar ca 2-3 kWh/10km i praktiken. Om elen som används ligger på "lönsamhetsgränsen" 588 g CO2/kWh blir utsläppen teoretiskt ca 118-176 g CO2/km. I praktiken blir de större av många olika skäl. Många fossildrivna bilar är bättre än så även om man lägger till de 20% som brukar anses täcka dieselns/bensinens utsläpp före konsumentledet.

MEN MEN. Beräkningar källa till hjul för elbil blir helt annorlunda. Lite resonerande kring det skrev jag här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 33#p780014

Jag anser att "lönsamhetsgränsen" ligger klart lägre än 588 g CO2/kWh. Kanske ner ca 300 g CO2/kWh med dagens batteriteknik/batteriframställning, dagens fossildrivna bilar, jämförbara bilar och komfort samt dagens infrastruktur på elnätet. Då går inte elbilen att räkna hem med snittet g CO2/kWh på elgriden inom EU. Troligen är antalet parametrar som ingår i en dylik beräkning så stort att inget exakt värde kan beräknas. Dessutom måste man komma ihåg att de flesta uppgifter är starkt färgade av åsikter, egenintressen och drömtänkande. Det vanligaste misstaget är att man jämför äpplen och päron vad gäller elbilen mot fossilbilen och dess säkerhet/komfort.
av Mwi
joel80 skrev:Jag är av den åsikten att den gärna får öka bra mycket till, till förmån för miljövänliga alternativ.
Synd att man inte använder det man får in på skatten till miljöfrämjande åtgärder.
Helt enig med dig, kläm åt dieselbilarna och återinför subventioner till oss som är miljövänliga och kör på etanol :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Jag är av den åsikten att den gärna får öka bra mycket till, till förmån för miljövänliga alternativ.
400 - 800 miljoner har gått till att stödja olika projekt, dvs 4 - 8 promille av miljöpengarna vi betalar in..... resten går till annat...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:
Helt enig med dig, kläm åt dieselbilarna och återinför subventioner till oss som är miljövänliga och kör på etanol :D
Etanol är en återvändsgränd... varför jo:

Det är ju helt galet att ta bästa jordbruksmarken, odla en växt, slänga bort 90% av det man odlat och bara behålla ett litet frö/korn eller lite socker från ett sockerrör som man jäser till etanol i långsam och ineffektiv process. Som sedan måste destilleras till sprit.Detta när det riskerar att bli matbrist i världen.

Nä, ta outnyttjad skogs/skräpmark, odla energigröda/växter som växer som ogräs och växer fort som fan, Ta 100% av växten och förgasa sen den till Metanol/syntetbensin/syntetdiesel i en snabb process med små förluster så räcker det till och blir över utan problem och åkrarna kan användas till matproduktion.

El-energin ska vi inte köra bilar på, nä skicka den till tyskland så de kan stänga av sina kolverk, det gör skillnad, om miljön verkligen är viktig.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20.. det där stämmer inte. Etanol påverkar inte matpriser eller att folk svälter. Det går heller inte åt mer Energi på den tillverkningen än vad det gör för bensin/diesel.
Finns många myter kring etanol som går runt.
http://www.growthenergy.org/ethanol-iss ... t-ethanol/

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser ... C215662EA2
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sthlm
Om nu miljö är så viktigt och pengar automatiskt skapar en bättre miljö så kanske vi skall gå ett steg längre.

Barn..
Dessa kommer redan innan de tar sitt första andetag utanför sin moders kropp vara tärande på miljön.
Dessa barn kanske skulle beskattas istället för att ges barnbidrag?
Det är blöjor, välling, kläder och till sist så skall dom skjutsas till fotboll, hocky eller ridning vilket är onödigt tärande på vår miljö.
Blöjor, välling och kläder skall dessutom tillverkas och transporteras vilket är rena miljömordet.
Ge dom som har råd tillåtelse att skaffa barn. Har man inte råd så får man avstå eller sälja ungen på blocket.
Precis på samma sätt som med bilar.
Ett liv är enbart tärande på miljön så varför inte införa enbarnspolitik likt den i Kina och istället släppa gränserna och låta alla som vill bosätta sig här så behåller vi befolkningsökningen.
Sverige är 20% större ön Tyskland och bara 15% så många invånare så det är knappast ett problem.

Visst är det en löjligt dramatisk jämförelse men det är på den nivån diskussionen är idag.
Miljö är viktigt så länge som den inte kostar pengar eller stör den personliga friheten.
Vi håller på att lagstifta och beskatta ihjäl oss så att all produktion flyttar utomlands och arbetslösheten skjuter i höjden.

/Rör inte min fyrhjulsdrift!
Användarvisningsbild
av joel80
Även fast du troligen inte är så seriös med barnskatt sthlm så har du en poäng. Just befolkningsökningen är nog ett av de stora hoten mot klimatmålen. Att vi samtidigt som vi växer exponentiellt ska vi minska energianvändning och minska våra avtryck.
Jag tycker ju självklart inte att vi ska beskatta barn, för utan nya generationer krashar hela ekonomiska systemet som byggt upp kring en falsk bild av att vi alltid har fler unga än gamla. (I samband med att vi hela tiden blir äldre så är pyramiden numera mer av ett päron till form...)

En väldigt stor del av födslar är oplanerade.. så med bättre preventivmedel och lite mindre motstånd från t.ex kyrkan i många länder kunde man kanske vända trenden lite.. Fast då får vi ju problemet med ekonomin ändå som jag nämnde..

Du säger "Miljö är viktigt så länge som den inte kostar pengar eller stör den personliga friheten." och skriver under med "/Rör inte min fyrhjulsdrift!". Ganska talande för problemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:VolvoB20.. det där stämmer inte. Etanol påverkar inte matpriser eller att folk svälter. Det går heller inte åt mer Energi på den tillverkningen än vad det gör för bensin/diesel.
Finns många myter kring etanol som går runt.
http://www.growthenergy.org/ethanol-iss ... t-ethanol/

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser ... C215662EA2
Just nu ja med några få etanolbilar, men skulle vi köra alla våra fordon i Sverige på.etanol så går 100% av jordbruksmark åt och vi fick svälta.

För övrigt räcker inte maten till i världen om vi ska vara miljövänliga. Dagens jordbruksareal kan absolut inte mätta jordens befolkning utan konstgödsel och andra högst miljöskadliga metoder.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok