Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
#689493
MattiasD skrev:
Droopy skrev:Enligt säljaren på Volvo här i stan är den enda bilen som kvalar in V40 D2, själv har jag ingen aning.
Den säljaren borde ta och lära sig vilka bilar han/hon säljer. Alla Volvobilar med T4F (etanol) och Bifuel (gas) är miljöklassade nästa år också.
Ok, han hade lite fel där då, men nu vet vi att T4F ochså kvalar in. Kankse ger lite boost till etanolbilförsäljningen nästa år då, för månag företaghar ju miljöpolicy vad det gäller tjänstebilar.
av umekille
#689512
llesrof skrev:
umekille skrev:Miljöbilar i all ära men då borde
regeringen ställa krav på att miljöbränsle
går att införskaffa norr om dalälven också.
Gasbilar är bara glömma i Norrland.
E-85 säljs inte på alla orter.os.v
Alla kommuner premierar inte miljöbilar
som en sporre heller.
Nyligen ondgjorde du dig i en annan tråd om att 300 mackar fick lägga ned när det blev krav på att mackar med en viss omsättning var tvungna att tillhandahålla ett miljöbränsle också. Och nu tycker du att staten skall kräva att mackarna i ödebygden skall erbjuda biogas.

Varför skall staten kräva detta? De som köper bilar och tankar dem borde ju ha ett ansvar och ställa krav på mackarna att de säljer biogas kan jag tycka. Fast det är väl minsta motståndets lag att lägga ansvaret på något så diffust som staten och fortsätta som vanligt och sedan gnälla gnälla när staten kommer med sina krav.
Vad jag menade var att regeringen måste se över hur det skall kunna fungera över hela landet.
Inte stifta lagar som sen tas bort då de inte går följa efter(E-85 kravet på mackar som sen klubbades bort)
Biogasnätet måste byggas ut.
Kommuner få krav att premiera "sporra" användandet av miljöbilar(fanns ett tag i umeå men togs bort) osv.
Användarvisningsbild
av crumpets
#689598
Det har ju aldrig funnits, så.. Förmodligen inte alls. De har ju inte haft miljöbilar förr, så varför nu? Troligen tycker man att de är lite för macho för det.
Användarvisningsbild
av SvenB
#689624
En annan fråga blir väl om förmånsvärdesrabatten kommer tillbaka på de etanol och hybridbilar som kvalar in i de nya reglerna, inte bara på biogas och laddhybriderna. En inte alltför stor gissning är väl att vi får se V 40 T4F framåt våren.
#689639
crumpets skrev:Det har ju aldrig funnits, så.. Förmodligen inte alls. De har ju inte haft miljöbilar förr, så varför nu? Troligen tycker man att de är lite för macho för det.

"Det har ju aldrig funnits".... Det är så man driver utvecklingen framåt !

Om man kan utrusta en V70 med T4F motor så kan man utrusta en XC70 med T4F motor också. Saken är väl att ingen skulle köpa en XC70 T4F för den skulle vara så mycket törstigare = dyrare per mil än bensin/diesel.
Man kan inte ens få en V70 T4F med AWD . .. Rättare sagt med T4F så kan man inte få AWD oavsett modell.

Uppenbarlig finns det inget intresse i att effektivisera T4F så den blir snålare. Så att hela utbudet utav Volvo familjen kan köras mera miljövänligare än bensin/diesel.


KKR skrev:En annan fråga blir väl om förmånsvärdesrabatten kommer tillbaka på de etanol och hybridbilar som kvalar in i de nya reglerna, inte bara på biogas och laddhybriderna. En inte alltför stor gissning är väl att vi får se V 40 T4F framåt våren.

Då skall det bli intressant att se vad den verkliga förbrukningen blir med E85 i V40 T4F. Spännande..

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]