- mån 04 jun 2012, 23:23
#651428
Jag måste bara kommentera detta till Etanolfantasternas fasa (för att späda på Etanol/diesel diskutionen)
Precis detta moment gäller på Etanol bilarna ur avgasröret må det vara renare men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel ?
Det enda rätta är väl El bil eller en hybrid som kan köra el så mycket som möjligt med har en förbränningsmotor som hjälper till då strömmen tryter
"Den miljövänligaste kombinationen måste väl vara Grön diesel i bilen och grön Carlsberg i föraren" :lol:
//Gooose
Variosboy skrev:gooose skrev: Det är ju det ända rätta ju mindre en bil förbrukar ju mer miljövänligt eller ?Så enkelt är det tyvärr inte.
//Gooose
tex har man ju nu på senare tid fått höja föbrukningen något för att NOX-värdena ska gå ner..
Sammansättningen på skräpet som kommer ur avgasröret är alltså olika beroende på hur förbränningen ser ut, så mindre bränsle genom systemet behöver således inte betyda att det blir mer miljövänligt för det. Likaså så har ju innehållet i bränslet betydelse för hur förbränningen ser ut.
Den Europeiska dieseln kanske gör att motorn får någon/några Hk mer och förbrukar mindre, men den kan ju vara mycket smutsigare för miljön ändå.
Jag måste bara kommentera detta till Etanolfantasternas fasa (för att späda på Etanol/diesel diskutionen)
Precis detta moment gäller på Etanol bilarna ur avgasröret må det vara renare men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel ?
Det enda rätta är väl El bil eller en hybrid som kan köra el så mycket som möjligt med har en förbränningsmotor som hjälper till då strömmen tryter
"Den miljövänligaste kombinationen måste väl vara Grön diesel i bilen och grön Carlsberg i föraren" :lol:
//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.