Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:
gooose skrev: Det är ju det ända rätta ju mindre en bil förbrukar ju mer miljövänligt eller ?

//Gooose
Så enkelt är det tyvärr inte.
tex har man ju nu på senare tid fått höja föbrukningen något för att NOX-värdena ska gå ner..
Sammansättningen på skräpet som kommer ur avgasröret är alltså olika beroende på hur förbränningen ser ut, så mindre bränsle genom systemet behöver således inte betyda att det blir mer miljövänligt för det. Likaså så har ju innehållet i bränslet betydelse för hur förbränningen ser ut.
Den Europeiska dieseln kanske gör att motorn får någon/några Hk mer och förbrukar mindre, men den kan ju vara mycket smutsigare för miljön ändå.

Jag måste bara kommentera detta till Etanolfantasternas fasa (för att späda på Etanol/diesel diskutionen)
Precis detta moment gäller på Etanol bilarna ur avgasröret må det vara renare men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel ?
Det enda rätta är väl El bil eller en hybrid som kan köra el så mycket som möjligt med har en förbränningsmotor som hjälper till då strömmen tryter

"Den miljövänligaste kombinationen måste väl vara Grön diesel i bilen och grön Carlsberg i föraren" :lol:

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Variosboy skrev:
gooose skrev: Det är ju det ända rätta ju mindre en bil förbrukar ju mer miljövänligt eller ?

//Gooose
Så enkelt är det tyvärr inte.
tex har man ju nu på senare tid fått höja föbrukningen något för att NOX-värdena ska gå ner..
Å andra sidan så sticker CO2-halten upp då förbrukningen höjs.
Och den har det ju varit mycket fokus på, åtminstone i Sverige.
Nu har jag ju ingen Volvodiesel som trådskaparen ville ha svar på men min BMW 530d går snålare på preems evolution diesel.
Och som någon annan i tråden undrade, ja det är diesel från samma cistern oavsett bolag. Varje bolag tillsätter dock egna additiv.

//David
gooose skrev:men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel...
Varför skulle etanolproduktion vara värre är tex skövligen av Canada för att få upp oljesand, oljeutsläppen från borrningarna i mexikanska bukten när plattformar exploderar eller rovdriften i nigeria när både naturen och befolkningen lider av oljebolagens framfart och utsläpp?
VolvoB20 skrev:
gooose skrev:men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel...
Varför skulle etanolproduktion vara värre är tex skövligen av Canada för att få upp oljesand, oljeutsläppen från borrningarna i mexikanska bukten när plattformar exploderar eller rovdriften i nigeria när både naturen och befolkningen lider av oljebolagens framfart och utsläpp?
Har inte sagt att etanolframställningen skulle vara värre än att framställa petroleum produkter Men det kommer att gå åt nästan dubbelt så mycket motorolja jämfört med samma storlek på en dieselbil tex 1.6 som har nästan samma mängd i motorn

Denna olja skall framställas,transporteras,och slutligen omhändertas som använd olja för destruktion

Med detta i bakhuvudet så kan en etanolbil omöjligt skilja så mycket från en Diesel bil i smutsighet...
Men jag är ingen professor på något sätt Bara baserat på det som jag kan uppleva knasigt

Ungefär lika vetenskapligt som att dubbdäckens partiklar dödar
och det som redovisats i pressen då det ifrågasatts ger en helt annan vinkel berörande flis/grus/sand damm dessa partiklar hur skadliga är dom?
Det vet man inte för det var det ingen som frågade om :-O)

Att bara fokusera som man detta fall gjort är ju som att titta genom ett sugrör,Man får bara svar på frågor man ställt ingen kompletterande info
Att i det totala så är det bäst att göra si eller så

//Gooose
gooose skrev:
Spoiler »

Jag måste bara kommentera detta till Etanolfantasternas fasa (för att späda på Etanol/diesel diskutionen)
Precis detta moment gäller på Etanol bilarna ur avgasröret må det vara renare men totalt är Etanolen skitigare om man lägger med alla extra oljebyten, framställningen av etanol vs diesel ?
Det enda rätta är väl El bil eller en hybrid som kan köra el så mycket som möjligt med har en förbränningsmotor som hjälper till då strömmen tryter

"Den miljövänligaste kombinationen måste väl vara Grön diesel i bilen och grön Carlsberg i föraren" :lol:

//Gooose

Varför skulle destillering av sprit vara så oerhört mycket smutsigare än raffinering av råolja? Eller tror du att man pumpar upp ren diesel ur marken? ;)

Oljebytena medför ca 4l extra olja per 1500 mil. Den oljan är mig veterligen baserad på fossil olja, vilket borde medföra en extra åtgång på 4/1500l/mil fossilolja.

Kul att du försökte resonera, men trist att du misslyckades.
Varför skulle destillering av sprit vara så oerhört mycket smutsigare än raffinering av råolja? Eller tror du att man pumpar upp ren diesel ur marken? ;)

"Oljebytena medför ca 4l extra olja per 1500 mil. Den oljan är mig veterligen baserad på fossil olja, vilket borde medföra en extra åtgång på 4/1500l/mil fossilolja.

Kul att du försökte resonera, men trist att du misslyckades.[/quote]"

Framställning av etanol/diesel/bensin menar jag är troligen lika skitig ,sedan tillkommer transporten inget som skiljer mao

Det jag jämför med är 1,6D o 2,0 F pga likvärdig oljemängd i motor och på ca 10000 mil som är rätt normalt att tex en tjänstebil används
Då dom även skall servas med lika service intervaller 2000 mil (utom etanolens extra oljebyte vart 1000 mil)
Så använder man 20 liter xtra olja jämfört med dieseln
Denna extra mängd olja skall oxo den framställas ,distribueras,och slutligen omhänderstagas efter användandet
Om etanolbilen till 100% bara körs på etanol så kanske man kommer i närheten av att etanolen är renare men långt ifrån alla bilar körs på etanol
Jag har tex en kund som aldrig tankat en tank etanol på sin etanol bil enl honom så hade hans kollega så mycket problem när bilen gick på etanol så han kör på bensin och har inte haft ett enda problem på ca 15000 mil
En orsak som jag har full förståelse för Bilen skall rulla inte stå på verkstad för små gör

Den dag etanol/diesel/bensin kan köras på samma service intervaller så kan man jämföra rätt av tills dess så är en el/ elhybrid det enda miljövänliga alternativet

Sedan så skall du veta att allt extra jobb som etanolens oljebyten genererar Det är bla det jag lever av för ofta när en bil kommer in på verkstad så är det alltid något mer tex stenskott,torkarblad något skrammel eller liknande.....
Många åker inte in för "små skit" utan tar det vid nästa service tillfälle så det finns en del gott i dessa xtra servicar Fast inte för bilägaren :-O)

//Goose

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]