Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
StefanN skrev:
Amarace skrev:
rd350 skrev:Nja..avsälld får man inte köra en bil men köra med körförbud till besiktningen är tillåtet.
Jodå Lars har lite rätt, man får faktiskt köra avställd till/från besiktningen, men man ska ha en sk "garageförsäkring"/avställningsfäörsäkring, alltså haft minst halvförsäkring innan den ställdes av och att den gått över till avställningsförsäkring, plus att man måste meddela försäkringsbolaget innan.
Fel. En avställd bil får aldrig köras eller bogseras på allmän väg. Dessutom måste den trafikförsäkras.
Däremot får en bil med körförbud köras kortast lämpliga väg till och från besiktning (om den är påställd)
RÄTT är det, nu skrev jag inte att den blir trafikförsäkrad, men det är det som avses med Garageförsäkring OCH att man ska ringa försäkringsbolaget innan.

Man FÅR köra till besiktning avställd om man gör som jag säger.
av mbc
Nja garageförsäkring innebär ju allt utom trafikförsäkring, men ringer man till sitt fb innan bör dom veta att man ska teckna en trafikförsäkring men alla handläggare har inte så bra koll.
Så ring och begär en trafikförsäkring av sitt bolag innan man kör så blir det rätt, en garageförsäkring är inget man måste ha.
Användarvisningsbild
av Vojje
mbc skrev:...en garageförsäkring är inget man måste ha.
Ingår inte den i villaförsäkringen?
av Amarace
mbc skrev:Nja garageförsäkring innebär ju allt utom trafikförsäkring, men ringer man till sitt fb innan bör dom veta att man ska teckna en trafikförsäkring men alla handläggare har inte så bra koll.
Så ring och begär en trafikförsäkring av sitt bolag innan man kör så blir det rätt, en garageförsäkring är inget man måste ha.

Inget nja :)

Det är därför du ska ringa FÖrsäkringsbolaget, det ligger alltid en trafikförsäkring vilande när du har en garage/avställningsförsäkring, därför ska du ringa försäkringsbolaget innan så den gäller när du ska till besiktningen, men trafikförsäkringsbeviset ligger vilande på Transportstyrelsen hela tiden.
Som jag skrev är det ett krav att man ska ha avställnings/garageförsäkring för att man ska kunna göra såhär, det går inte att ringa och teckna försäkring bara för sakens skull, utan innan bilen ställdes av så ska det ha varit minst halvförsäkring som övergått till avställnings/garageförsäkring.

En Avställnings/garageförsäkring är alltså en vanlig halvförsäkring (eller hel om du hade det) utan trafikdelen bara som du har medans bilen är avställd.

Bara o ringa vilket bolag som helst så ser ni att jag talar sanning.
av mbc
Amarace skrev:
mbc skrev:Nja garageförsäkring innebär ju allt utom trafikförsäkring, men ringer man till sitt fb innan bör dom veta att man ska teckna en trafikförsäkring men alla handläggare har inte så bra koll.

Inget nja :)

Det är därför du ska ringa FÖrsäkringsbolaget, det ligger alltid en trafikförsäkring vilande när du har en garage/avställningsförsäkring, därför ska du ringa försäkringsbolaget innan så den gäller när du ska till besiktningen, men trafikförsäkringsbeviset ligger vilande på Transportstyrelsen hela tiden.
Som jag skrev är det ett krav att man ska ha avställnings/garageförsäkring för att man ska kunna göra såhär, det går inte att ringa och teckna försäkring bara för sakens skull, utan innan bilen ställdes av så ska det ha varit minst halvförsäkring som övergått till avställnings/garageförsäkring.

En Avställnings/garageförsäkring är alltså en vanlig halvförsäkring (eller hel om du hade det) utan trafikdelen bara som du har medans bilen är avställd.

Bara o ringa vilket bolag som helst så ser ni att jag talar sanning.
Jo det ligger alltid en trafikförsäkring vilande om man har garageförsäkring, men man måste säga till att man ska ha trafikförsäkring, det är inte alla handläggare som vet det.
Och man kan ta en trafikförsäkring utan att ha garageförsäkring, även om bilen är avställd.
av kamilenski
Men betyder inte detta att bilen måste först ställas på? Och skatten betalas?
av mbc
kamilenski skrev:Men betyder inte detta att bilen måste först ställas på? Och skatten betalas?
Ska du bara till besiktningen, inget annat så kan du köra med avställd bil om du fixar en trafikförsäkring.
Se till att få ett intyg om bokad tid från bilprovningen bara om du mot alla odds ksulle bli stannad.
av PTV
mbc skrev:
kamilenski skrev:Men betyder inte detta att bilen måste först ställas på? Och skatten betalas?
Ska du bara till besiktningen, inget annat så kan du köra med avställd bil om du fixar en trafikförsäkring.
Se till att få ett intyg om bokad tid från bilprovningen bara om du mot alla odds ksulle bli stannad.
Men hur går det då om man kör ifrån bilprovningen med en kanske godkänd bil som är avställd och blir stoppad. :D

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]