Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Apparaten finns redan i princip. I verkstan ställer du vatten vs spolarvätska som du önskar via ett vred. Det går utmärkt att göra ett styrt munstycke till blandningen som går att variera med temperaturen, du har egentligen tanken bakom det i närmaste kaffe automat. Inga konstigheter alls på den biten. Det som däremot är en konst är att hantera vatten vid kall årstid så det inte fryser innan det blandas. Men även det är löst relativt enkelt.
Tyvärr skiter nog bilkonstruktörerna i detta då det inte ingår i deras tankeram.
Man kanske kunde ha två femlitersbehållare, en med svag blandning och en med stark blandning, det där vredet tappar ut bara av den svaga på sommaren, av båda runt nollstrecket och bara av den starka vid minus 20, då får man perfekt blandning oavsett årstid och temperatur och man har lite av den feliga blandningen kvar som reserv alla fall när vätskan tar slut på motorvägen. Den svaga blandningen hålles uppvärmd av motorvärme och kanske en värmetråd. Nu ska vi se vad var numret till Draknästet? :D
*pettson* skrev: Att det är tensider i och att det är sprit i är ingen garanti för att den är bra. Dom är väldigt olika på att lösa upp smuts oavsett vad det står på etiketten.
Håller med om vaxet och skillnader mellan fabrikaten. Men tensider finns inte i spolarvätska. Det är olika alkoholer och vatten. Alkoholen ersätter tensiden som fettlösare.
Dock tycker jag biltema är ok då priset är lågt jämfört med andra. Och jag har inga bekymmer med trafikfilm!
@Petsson: Tack för förklaringen ang. alkoholen!

@larzan: jag hade samma förr och jag tyckte att det blev mer besvärande med vita hinnan efter behandlingen..! Kanske borde jag köpa annat märke? Vilket använder du?

@Semmelman: Nu väntar vi otåligt på en fullständig ritning alternativt din hemadress så vi kan beställa denna behändiga omkopplare (gärna med Jagrullar-rabatt) :-))

M V H
---> Matz
Pettson håller som bäst på och filar på en prototyp i garaget, matzen du kanske vill bli vår riskkapitalist? :lol:

Yes blir ju strålande resultat på glasen hemma, undrar vad som händer om man häller det i spolarvätskan, kanske kommer löddra för mycket? :D Och orsaka blixthalka för bilarna efter... :lol:
Kanske lite maskindiskmedel, löddrar väl inte så mycket?

Sedan kanske man skulle utvidga patentet på ATWFC (Auto Tempered Washer Fluid Control) till att även omfatta rakblad längs med torkarbladet, bara en tanke.
Tror vi har något på gång här.
*pettson* skrev:Det som däremot är en konst är att hantera vatten vid kall årstid så det inte fryser innan det blandas. Men även det är löst relativt enkelt.
Inga problem. Blanda i rätt mängd glykol i vattnet så fryser det inte. Problemet löst :mrgreen:
av *pettson*
Ja nu innehåller inte alla tensider. Men en del har haft det iallafall? Längesen jag kollade alla märken men, jag kan absolut ha fel i att det finns idag.

I övrigt är det rätt intressant att se skillnaden på innehållet. Dom här översta har inte tensider enligt sej själva. Innehållet gäller koncentrerad spolarvätska. Här använder man butanon istället för tensiderna. Det är butanon som är lösande för dom svåraste resterna.

Biltemas nedan
Ethanol
Propan-2-ol (ISOPROPYL ALCOHOL)
Water
Butanon
Alcohols, C9-11, ethoxylated, 6 mol EO

Såhär såg Lahega ut 2005 (när jag kollade sist så noggrant)
2-propanol
Vatten (aqua)
Isopropyl Alcohol
C12/C15-trietanolaminalkylsulfat
Etikett: Innehåll: Anjonisk tensid <5 %, etanol, isopropanol, färg och vatten (oparfymerad)

Lahegas nedan idag
Aqua
Alcohol
Glycol
Mek (butanon)
Prolpylene glycol
Tridecyl Alcohol Ethoxylate
Sodium Laureth Sulfate
Parfum
Colorant

OkQ8
Etanol
2-propanol
1,2-etandiol
2-butanon

Statoil
Mer än såhär står inte på deras *datablad*

Statoil Spolarvätska är baserad på denturerad etanol och
isopropanol med tillsats av detergent (rengöringsmedel). <--Hur tolkar jag det här?
Produkten är biologiskt nedbrytbar. Den sänker
fryspunkten och rengör effektivt vindruta, strålkastare och
torkarblad. Färdig brukslösning skadar ej lack eller
gummidetaljer. Statoil Spolarvätska Koncentrerad och
Statoil Spolarvätska Koncentrerad Med Parfym skall
blandas med vatten före användning i bilens
spolarvätskesystem.

Shell anger ingenting alls.
Senast redigerad av 3 *pettson*, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
llesrof skrev:
*pettson* skrev:Det som däremot är en konst är att hantera vatten vid kall årstid så det inte fryser innan det blandas. Men även det är löst relativt enkelt.
Inga problem. Blanda i rätt mängd glykol i vattnet så fryser det inte. Problemet löst :mrgreen:
Finns redan glykol i vissa sorters spolarvätska. Dock inte i den mängden. :-)-)
Annars går det utmärkt att skippa en av alkoholerna i spolarvätskan för att tillsätta den i vattnet istället.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]