- tor 01 dec 2011, 09:35
#593719
Ja nu innehåller inte alla tensider. Men en del har haft det iallafall? Längesen jag kollade alla märken men, jag kan absolut ha fel i att det finns idag.
I övrigt är det rätt intressant att se skillnaden på innehållet. Dom här översta har inte tensider enligt sej själva. Innehållet gäller koncentrerad spolarvätska. Här använder man butanon istället för tensiderna. Det är butanon som är lösande för dom svåraste resterna.
Biltemas nedan
Ethanol
Propan-2-ol (ISOPROPYL ALCOHOL)
Water
Butanon
Alcohols, C9-11, ethoxylated, 6 mol EO
Såhär såg Lahega ut 2005 (när jag kollade sist så noggrant)
2-propanol
Vatten (aqua)
Isopropyl Alcohol
C12/C15-trietanolaminalkylsulfat
Etikett: Innehåll: Anjonisk tensid <5 %, etanol, isopropanol, färg och vatten (oparfymerad)
Lahegas nedan idag
Aqua
Alcohol
Glycol
Mek (butanon)
Prolpylene glycol
Tridecyl Alcohol Ethoxylate
Sodium Laureth Sulfate
Parfum
Colorant
OkQ8
Etanol
2-propanol
1,2-etandiol
2-butanon
Statoil
Mer än såhär står inte på deras *datablad*
Statoil Spolarvätska är baserad på denturerad etanol och
isopropanol med tillsats av detergent (rengöringsmedel). <--Hur tolkar jag det här?
Produkten är biologiskt nedbrytbar. Den sänker
fryspunkten och rengör effektivt vindruta, strålkastare och
torkarblad. Färdig brukslösning skadar ej lack eller
gummidetaljer. Statoil Spolarvätska Koncentrerad och
Statoil Spolarvätska Koncentrerad Med Parfym skall
blandas med vatten före användning i bilens
spolarvätskesystem.
Shell anger ingenting alls.
Senast redigerad av 3 *pettson*, redigerad totalt 0 gång.