Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fick använda min försäkring igår i värsta rusningstrafiken då bilen dog på värsta tänkbara ställe.
Falck vägassistans fungerade klockrent! Snabbt och ett väldigt trevligt bemötande.

Men jag var faktiskt livrädd när jag satt i bilen med varningsblinkers i mittfilen av tre filer.
Hade ögonen i backspegeln hela tiden och väntade på smällen, men det var två andra som smällde istället, varför använda backspeglarna och blinkers...
En tjej fattade inte att jag hade varningsblinkers på och stod bakom en lång stund och lekte med telefonen.

Hade varit duktig och lagt in både app och nummer sedan tidigare i mobilen.
Så ett tips är att lägga in numret till någon bilbärgare i telefonen oavsett om man tar försäkring eller inte.
Sitter man så illa till som jag gjorde så släpper man inte gärna ögonen från backspegeln för att leta nummer.

Och stort tack till den vita skåpbilen som stannade och ville erbjuda bogserhjälp.
Dock så hittade jag inte bogseröglan och ville inte vistas bakom bilen då bilarna kom farande och bromsade så sent att några behövde backa för att komma förbi.
joel80 skrev:Hur mycket skiljer sig Falcks vägassistans från den man får från Volvo när man gör service?
Precis. Volvo, Mekonomen ,Meka mf har fri assistans i ett år när man servar bilen hos dem. Sen har jag en extra via bilförsäkringen. Så varför teckna en till? (I)
Den du har i bilförsäkringen har runt 1500:- i självrisk.
Det har inte dom man får via service...
Använt min ett par gånger tidigare på förra bilen då jag inte kommit igång när jag skulle iväg.. Ena gången var det generatorn som gett upp.. andra gången batteriet som laddat ur efter att ha stått rätt länge, och inte en jävel i närheten som ville hjälpa. Fått relativ snabb hjälp båda gångerna och inte behövt betala för bogseringen till verkstad eller starthjälp.
Gotlandsbästa skrev:
joel80 skrev:Hur mycket skiljer sig Falcks vägassistans från den man får från Volvo när man gör service?
Precis. Volvo, Mekonomen ,Meka mf har fri assistans i ett år när man servar bilen hos dem. Sen har jag en extra via bilförsäkringen. Så varför teckna en till? (I)
Jag tror jag betalade 420:-/år senast på kampanj.
Visst kunde jag serva bilen på Mekonomen, Volvo eller Meca till dubbla priset mot nuvarande.
Lite som att ta 6000:- för ett oljebyte och så får man nya torkarblad GRATIS.
Min bil är dessutom äldre än 10år och omfattas inte av verkstäderas assistansförsäkringar så det vore pengar i sjön.
Samt att tillägget Assistans är dyrare att lägga till i försäkringen samt har självrisk som kostar som ett år med Falck.
sthlm skrev:Men jag var faktiskt livrädd när jag satt i bilen med varningsblinkers i mittfilen av tre filer.
Hade ögonen i backspegeln hela tiden och väntade på smällen, men det var två andra som smällde istället, varför använda backspeglarna och blinkers..
Bara ett inlägg, sitt aldrig kvar i bilen, ut och holka i diket eller utanför räcket så får de andra krocka bäst de vill. Då kan du stå säkert kvar i alla fall. Samt ha en varselväst i stolsryggen på baksidan av passagerarstolen så du lätt når den. (Sen är det ännu bättre om du har en väst bakom föraren med så en eventuell passagerare lätt når en väst med.) Bara ett tips, finns en anledning till att det är olagligt att sitta kvar i bilen i vissa länder, men dit har inte Sverige hunnit än.
Micce1980 skrev: Bara ett inlägg, sitt aldrig kvar i bilen, ut och holka i diket eller utanför räcket så får de andra krocka bäst de vill. Då kan du stå säkert kvar i alla fall. Samt ha en varselväst i stolsryggen på baksidan av passagerarstolen så du lätt når den. (Sen är det ännu bättre om du har en väst bakom föraren med så en eventuell passagerare lätt når en väst med.) Bara ett tips, finns en anledning till att det är olagligt att sitta kvar i bilen i vissa länder, men dit har inte Sverige hunnit än.
Det där ska jag genast göra.. Jag har såklart reflexväst i bilen, men den ligger tillsamman med varningstriangeln i bakluckan. Att ha den i stolsfickan är smartare och man får på sig den innan man ger sig ut! Ska flytta den dit snarast.

Hamnar man i en situation där man är mitt i trafiken och det inte är lugnt runtom en så är rådet att sitta kvar i bilen och inte ge sig ut i trafiken oskyddad.
joel80 skrev:
Micce1980 skrev: Bara ett inlägg, sitt aldrig kvar i bilen, ut och holka i diket eller utanför räcket så får de andra krocka bäst de vill. Då kan du stå säkert kvar i alla fall. Samt ha en varselväst i stolsryggen på baksidan av passagerarstolen så du lätt når den. (Sen är det ännu bättre om du har en väst bakom föraren med så en eventuell passagerare lätt når en väst med.) Bara ett tips, finns en anledning till att det är olagligt att sitta kvar i bilen i vissa länder, men dit har inte Sverige hunnit än.
Det där ska jag genast göra.. Jag har såklart reflexväst i bilen, men den ligger tillsamman med varningstriangeln i bakluckan. Att ha den i stolsfickan är smartare och man får på sig den innan man ger sig ut! Ska flytta den dit snarast.

Hamnar man i en situation där man är mitt i trafiken och det inte är lugnt runtom en så är rådet att sitta kvar i bilen och inte ge sig ut i trafiken oskyddad.
Ja där bakom stolarna är en finfin plats :-)-) Brukar även när man packar fullt i bagaget se till att lägga triangeln i bagaget med så man kommer åt den.

Självklart ska man inte hur som ge sig själv ur bilen och in i trafiken hur som men är det läge överger jag bilen även om det tar emot. :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]