Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henke850
940 är väl som man hör ett säkert köp, hållbara bra bilar men föråldrade och trista men ibland orkar man inte med massa skumma fel även om jag haft väldig tur med min 850. Personligen skulle jag hellre ta en fräsch 940 än en mindre fräsch S80 för samma pengar.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja 940 var ju krocksäker på sin tid, men i dag är det inte nått att hänga i julgran direkt. bättre att köpa en nyare konstruktion om du ska ha nått krocksäkert.
(har du sett när dom krockar en 940 & en modus?)
nu är väll inte en V70 jätte krocksäker heller, men den grundkonstruktionen är ialla fall betdligt mordernade & står pall för mycke mer.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Håller med CarMan där!

En Volvo kan aldrig gå för många mil! S80:n ser väligt fräsch ut på bilderna tycker jag.

Fast Volvos äldre modeller 900,200,700 verkar vara väldigt krocksäkra om man krockar 100/100 , inte 40/60 el. dyl.

Kan ta ett exempel för några år sen krockade en 240 och en äldre golf utanför en skola, han i golfen klämdes fast, och på volvon fick de byta grill, strålkastare och ev. kofångare minns inte riktigt, så nog kan man säga att Volvisar är säkra alltid!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Njaae, vete tusan det. Jag hade aldrig köpt en v70 tillexempel som har gått 30 000. Speciellt inte för de priserna de ligger i, då satsar jag hellre på en 940 som gått lite mindre för det är iaf hållbara bilar
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Glömde, min 240 körde jag rakt in i vår maskinhall (betong) Det blev stoor skada på byggnaden men endast en repa på bilen, jäkla bil till att hålla alltså. Likadant stenmurar och annat sånt, den bilen höll fasen för allt :-)-)
av air
~Kalle~ skrev:Kan ta ett exempel för några år sen krockade en 240 och en äldre golf utanför en skola, han i golfen klämdes fast, och på volvon fick de byta grill, strålkastare och ev. kofångare minns inte riktigt, så nog kan man säga att Volvisar är säkra alltid!
Krockar du en gammal 240 med en annan gammal bil så klarar Volvon sig rätt bra, särskilt eftersom den oftast har tyngden på sin sida. Men en gammal 240, 740 eller 940 har inte en chans mot en modern bils förbättrade konstruktion och användningen av höghållfasthetsstål.
Användarvisningsbild
av CarMan
200 700 900 modelera saknar helt förmågan att ta hjäöp av B & C stolparna samt bottenplattan i en fontalkrock, så dom suger när det gäller at krocka (men bilar som utvecklades samtidigt som dessa modeler är ju sämre, men det hjälper ju knapast idag!)
940 fans med länge, men i slutet var den ju omgörd krocksäkerhets mässigt av det mästa som fans att köpa på marknaden.

oavsett vad man köper för 35 000:- så ska man vara väl medvetan om att biler i den prisklasen behöver lagas för en de pengar (kostar att underhålla) man bör vara kunnig själv, för att inte köpa en allt för dålig mil (alla bilar i den prisklassen är dåliga) & det underlätar om man kan skruva själv, eftersom man lär ha flera verkstadsbesök / år !

många gånger lönasdet sig att låna till nåt bätter
Användarvisningsbild
av CarMan
air skrev:
~Kalle~ skrev:Kan ta ett exempel för några år sen krockade en 240 och en äldre golf utanför en skola, han i golfen klämdes fast, och på volvon fick de byta grill, strålkastare och ev. kofångare minns inte riktigt, så nog kan man säga att Volvisar är säkra alltid!
Krockar du en gammal 240 med en annan gammal bil så klarar Volvon sig rätt bra, särskilt eftersom den oftast har tyngden på sin sida. Men en gammal 240, 740 eller 940 har inte en chans mot en modern bils förbättrade konstruktion och användningen av höghållfasthetsstål.
en bil ska absorbera rörelse energi för att skona dom som siter i bilen, tar inte bilen upp nån energi alls, så får din kropp göra det!
sen när bilen väl ger vika så ska den göra det på ett sånt sätt att inget kan tränga in utrymet där pasagerarna sitter.

du kan inte ha krockat hårt med maskinhallen, för en 240 vikersig ganska lätt!
Användarvisningsbild
av Tomas88
CarMan skrev: oavsett vad man köper för 35 000:- så ska man vara väl medvetan om att biler i den prisklasen behöver lagas för en de pengar (kostar att underhålla) man bör vara kunnig själv, för att inte köpa en allt för dålig mil (alla bilar i den prisklassen är dåliga) & det underlätar om man kan skruva själv, eftersom man lär ha flera verkstadsbesök / år !

många gånger lönasdet sig att låna till nåt bätter
Håller inte riktigt med.
Jag är ganska säker på att det är mycket smartare att köpa en 940 för 35k än tex en V70 för en högre summa ur ekonomisk synpunkt.
Det är väl klart att det kostar att ha bil men jag tror reperationerna ofta är billigare på 940. Sen finns det heller inte lika mycket som kan gå sönder. Plus att värdeminskningen inte är lika stor.

Sen om man vill ha en 940 eller inte är ju en annan sak. Personligen är det ingen bil jag gillar.
Användarvisningsbild
av CarMan
nä det går junatt se det på olika sätt. men som jag sa i första inlägget så är ju 940 väldigt omorderna på alla sätt o vis, o dom är ju fruktansvärt hala (så risken att köra av vägen är ju flera gånger störe med dem bilen) & om du nu kör av vägen så får du störe personskador i den bilen.

men om vi hittar en 940 för 35 & en en s80 för sama pris, då är nog 940 i bättre skick (kanske, folk tror dom kan få hur mycke som helst ibland)
du får ju en jätte fin V70N för 70 000:- idag
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]