Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Volvo tdi -00 skrev:Vad jag förstår så smörjer lite olja el tillsatts de rörliga delarna lite bättre, en diesel som har gåt på biodisel blir slut i motorn fortare.
Nej du har uppenbarligen inte överhuvudtaget förstått texten ifrån volvo penta..
För det första klarar inte vanlig olja dom höga trycken som blir i t.ex pumpen. Sen förstör den ytterligen smörjningen som bränslet i sej ändå gör. Du FÖRKORTAR livslängden i pumpen med tillsatt olja. En motor som går på biodiesel tar helt klart slut fortare, men endast för att materialvalen är så dumt gjorda. Det är inget som kan kompenseras med att slänga i lite olja i bränslet.
Användarvisningsbild
av isak
hej
håller med dig till viss del pettsson, ang-tvåtaksolja helt förkastligt. men en halvliter vanl motorolja var 4-5e tankning tror inte jag gör någon skada men kanske ingen nytta heller, jag fortsätter nog, liten kostnad i det stora perspektivet? ang biodiesel är det krafter igång att höja inbl- till 7% RME vilket gör redan dålig diesel ännu sämre! åkerinäringen arbetar starkt för att sverige skall följa EU o använda det som kallas europadiesel! men det sitter säkert någon miljömupp som bromsar det hela, varvid vi drabbas av avsevärt högre kostnader öch högre förbrukning. med ovannämda drivmedel förbrukar en 500HK motor upp till 2DL mil mera! med den ryska dieseln kan det bli upp till 1,0 lit- mindre. där kanske utsläppen blir för stora, vet inte? men drivmedel som duger inom EU borde sverige med sina 0,2% av utsläppen i världen kunna godkänna??
isak
av *pettson*
Du får naturligtvis hälla i motorolja för mej? Motoroljan skjuvar direkt och löser upp sej i dieseln så nån smörjande verkan lär inte uppstå. Men känner man att man vill hälla i olja för att ändå elda den så är det väl inte hela världen.
Problemet med effekminskningen är att man använder allt högre tryck för att sprida dieseln i förbränningsrummen. En diesels största fiende när det gäller effekt är varmt bränsle..
Det står klart och tydligt i riktlinjerna som dragits att t.ex båtar måste ha större tank för att få bättre kylning på bränslet (returbränslet är ordentligt ljummet) för att inte förlora effekt.

http://www.drevia.se/fueldiesel.htm
Användarvisningsbild
av isak
och lastbilar har en kylslinga på returen.sådet är helt rätt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Har inte orkat läsa tråden.

men gammla hederila dieslar med fördelarpumpar & "tryck öppnings spridare" är tämligen okänsliga, o går på det mästa.

Comonraildieslar är mycket känsligare, så är det några motorer som behöver tillsatser så sär det dessa, dock lär ju fel tillsats göra mer skada än nytta, så exprimitera inte!

titta istället på utryckningsfordon, budbilar & taxibilar, vad har dom i sina tankar? (dom körs mycke & hårt)
ju dom åker till macken o tankar Diesel, inget annat hamnar i deras tankar. bilarna går problemfritt 40 000 mil

jag tror detta säger det mästa...
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
Håller med dig.
Det är som du säger, man ska hälla i rätt tillsats. Jag brukar slå i spridarrengöring ibland och en dl tvåtaktsolja varje tank.
Det smörjer allt som rör sig från tank till förbränning, och då också pumpen.
Men någon olja som inte blandar sig eller tål förbränningen ska man nog akta sig för.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja,men både bensin & diesel innehåller ju redan alla tillsatser som behövs... allt det som går att köpa så som spridarrengöring o sånt finns ju redan i bränslet
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
Kan bara konstatera att min bil går jämnare och tystare med diseltillsats i tanken ibland.
Det ska ju även förbättra förbränningen.
Men som sagt, var och en har säkert sin egen teori.
Min fars merca 290 td, har bytt pump vid 34k mil, han körde utan tillsatser.
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]