Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Tror det var i maj -89 som jag slog runt med EPAn jag hade då, kom över ett krön i bra fart och möter en bil på min sida av vägen. Får mer eller mindre panik och bromsar ju därefter och får kast på skiten och far rakt ut i diket/åkern och slår ett antal volter innan det tar stopp, finns i princip inget kvar. Klarade mig helt oskadd ur den händelsen så när som ett sår på 4 stygn under vänster öga.

Trafikolycka i mars -00
Mötande bil gör en vänstersväng precis framför mig, hastigheten var hög och jag träffade Golfen nästan nos mot nos samtidigt som jag tryckte ut golfen i diket och kasade runt och stod tvärs över vägen, här kommer då bilen som kom bakom mig farande rakt in i min högra sida.
Bröt bäckenbenet, skadade min högra fot, ont i nacke/armar/händer och höger knä. Och nu efteråt har det visat sig att jag även dragit på mig en whiplash-skada i nacken som ger mig stora besvär numera...

http://www.volvoturbo.net/kkj1.JPG
http://www.volvoturbo.net/kkj2.JPG
http://www.volvoturbo.net/kkj3.JPG
http://www.volvoturbo.net/kkj5.JPG
Användarvisningsbild
av Pliind
ej kört på någon..eller jo.. körde en sketen polo och körde på en sketen 245 utanför statoil en gång :P fast allt var med flit då ^^ men blev påkörd en gång av en sthlmare som tog i lite för mycket i ratten å rev upp hela min dörrsida å framskärmen på min gamla punto
av Addekarlsson
Voltade med en saab v4 en gång i tiden. Den var nyligen renoverad efter en volta. Vi som satt i bilen var lite överförfriskade. :oops:
Polaren, som ägde bilen körde och jag satt brevid.
Det skar ut i diket i en kurva, och sen snubblade vi runt 3 eller 4 varv, landade i diket på fel sida vägen, pekandes åt fel håll. Fronten pekade alltså åt det håll vi kom från.

Polaren klarade sig med lindriga skador tack vare att han hade bältet på sig.
Jag klarade mig helt oskadd tack vare att jag satt utan bälte. För hade jag haft bälte på mig, så hade jag blivit avklippt av taket som pressades in. Nu veks jag ihop under taket bara.

Vi fick hjälp av en bonde att dra upp bilen, sen körde jag bilen från plats. När vi kommer hem, så ringer polaren efter ambulansen. Han började få ont i nacken. Yepp, whiplash (stavning) på polaren, och anmälan om fyllestyrning som följd.

Nu var det så korkat, så jag vart aldrig kollad för onykterhet, så jag tog på mig körningen, för att polaren skulle klara körkortet. Polisen var tveksamma, men hade ju som inget att komma med. Dom hittade ju mina fingeravtryck på förarplatsen, så det var bara gilla läget för dom.
Så jag åkte på olovlig körning med 30 dagsböter á 30 kr. Dessa böter betalade polaren.
Klarade mig så pass lindrigt undan tack vare att jag motiverade min olovliga körning med detta; det är väl bättre jag kör, som åtminstonde är nykter, än att polaren som druckit ska köra.
Det accepterade polisen.
Att jag var precis lika berusad som polaren sket vi i just då. Han var för skärrad för att köra, och i vårt tillstånd av berusningsdrycker tänkte vi inte, vi bara gjorde.

Detta var i början på 90-talet.
Polaren hade inte dragit på sig whiplash (stavning), det var bara en sträckning i en muskel, som gick över efter ett par dar. Han har inte känt av detta sen dess.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Addekarlsson skrev:Voltade med en saab v4 en gång i tiden. Den var nyligen renoverad efter en volta. Vi som satt i bilen var lite överförfriskade. :oops:
Polaren, som ägde bilen körde och jag satt brevid.
Det skar ut i diket i en kurva, och sen snubblade vi runt 3 eller 4 varv, landade i diket på fel sida vägen, pekandes åt fel håll. Fronten pekade alltså åt det håll vi kom från.

Polaren klarade sig med lindriga skador tack vare att han hade bältet på sig.
Jag klarade mig helt oskadd tack vare att jag satt utan bälte. För hade jag haft bälte på mig, så hade jag blivit avklippt av taket som pressades in. Nu veks jag ihop under taket bara.

Vi fick hjälp av en bonde att dra upp bilen, sen körde jag bilen från plats. När vi kommer hem, så ringer polaren efter ambulansen. Han började få ont i nacken. Yepp, whiplash (stavning) på polaren, och anmälan om fyllestyrning som följd.

Nu var det så korkat, så jag vart aldrig kollad för onykterhet, så jag tog på mig körningen, för att polaren skulle klara körkortet. Polisen var tveksamma, men hade ju som inget att komma med. Dom hittade ju mina fingeravtryck på förarplatsen, så det var bara gilla läget för dom.
Så jag åkte på olovlig körning med 30 dagsböter á 30 kr. Dessa böter betalade polaren.
Klarade mig så pass lindrigt undan tack vare att jag motiverade min olovliga körning med detta; det är väl bättre jag kör, som åtminstonde är nykter, än att polaren som druckit ska köra.
Det accepterade polisen.
Att jag var precis lika berusad som polaren sket vi i just då. Han var för skärrad för att köra, och i vårt tillstånd av berusningsdrycker tänkte vi inte, vi bara gjorde.

Detta var i början på 90-talet.
Polaren hade inte dragit på sig whiplash (stavning), det var bara en sträckning i en muskel, som gick över efter ett par dar. Han har inte känt av detta sen dess.

Mvh/ Adde

Vilken story....!
Vi skulle ju tillsammans kunna skriva en bok om "Sveriges smällar"... :D
Jag klandrar dig inte, har varit med om ungefär det samma. Fast bilen var stulen, och rektorns... :oops:
(Jag var iallafall inte full, bara jävligt dum)
Användarvisningsbild
av mr.konsum
Klippte en älgkalv med en 940 för några år sen, det gick i 80 knyck å snömodd på vägen..
älgstackarn stendog å jag fick byta 2 st extraljus å blinkers+lyktglas på höger sida

summa summarum.... ska du köra.....åk "stridsvagn" :D
av Atenza
Den andra februari 2004 åkte jag från Sunne på väg mot Filipstad då en älg kliver ut mitt framför bilen, jag åkte då tyvärr i en 88ans Opel Corsa, det ända jag tänkte på i det läget var att min dåvarande sambo satt i passagerarsätet och att jag var tvungen å plocka älgen på min sida för att rädda henne. Älgen träffar med sitt bröst (tyngsta delen) rakt på huvudet och sjunde nackkotan (C7) krossas hellt och min ryggmärg går av, helt förlamad forsätter bilen ner i diket och stannar ca 1 meter ifrån en bergsvägg. Sitter därefter i rullstol... I första inlägget så skrivs det att man skall säga vems fel det var och jag kan klart å tydligt säga ÄLGFAN
Användarvisningsbild
av Brainy
Atenza skrev:Sitter därefter i rullstol...
Beklagar! :cry:
Atenza skrev:I första inlägget så skrivs det att man skall säga vems fel det var och jag kan klart å tydligt säga ÄLGFAN
:lol:

mvh
Anders
av Atenza
Brainded skrev:
Atenza skrev:Sitter därefter i rullstol...
Beklagar! :cry:
Atenza skrev:I första inlägget så skrivs det att man skall säga vems fel det var och jag kan klart å tydligt säga ÄLGFAN
:lol:

mvh
Anders
Beklagar??? Jag överlevde ju ;) är bara lite mer hjulbent ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
Tur du ser det så positivt :)

mvh
Anders
av Amarace
Har klarat mig hyffsat faktiskt.

Första halkan första året med körkort så åkte ja i diket, framvagnen trycktes bak.
Nåt år efter var jag tvungen att väja ner i diket då en buss stog stilla precis efter en skarp kurva och det kom en lastbil i mötande, blev inget på bilen då.
Sen blev jag påkörd bakifrån i snigelfart, den bilen puttade då in mig i bilen framför mig så ett extraljus gick sönder.
Och till sist för 8 år sedan så lekte jag med en trimmad 142:a med svetsad bakaxel, något hände så styrningen tappades och ner i diket for jag och framvagnen tog stopp mot en stubbe. Skrot av bilen.

Har dock klarat mig bra, har whiplash som är odokumenterad då jag aldrig uppsökt sjukhus då allt hänt, men nacken har jag ofta ont i och då även axlarna.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]