Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
9070 skrev:Sen angående strömmen till 12v uttagen. Då jag kopplat in något bak i bagaget så får jag en varning om det. Vet någon om den varnar för lågt batteri också?
Är det orginalmonterat så bryter den automatiskt vid låg batterispänning (jag har testat) men de eftermonterade brukar ha annan funktion.

mvh
Anders
av Psyko
9070 skrev:Finns det ingen som jobbar på Bilia eller liknande? Någon som vet om man kan koppla om stereon så att den snor ström från något annat ställe?
Marbas, du skriver att du har funktionen med stereon, menar du att varken fläkten eller instrumentbelysningen går igång då du sätter på stereon?

Sen angående strömmen till 12v uttagen. Då jag kopplat in något bak i bagaget så får jag en varning om det. Vet någon om den varnar för lågt batteri också? Vill ju inte att krämen skall vara borta då jag skall starta bilen. OBS, jag sitter i bilen hela tiden och laddar datorn, men jag får/kan inte starta bilen. Och ibland kan jag bli sittandes i 5-6 timmar utan att få starta bilen.

Tacksam för alla svar!

Tyvärr fungerar det inte på nyare bilar att koppla om stereon så då den kommer dra ohyggligt mycket tjuvström, även om den ser ut att vara avstängd.

Varning om Batteri spänning får du i Färddatorn när volttalet sjunkit under en viss nivå.
av 9070
Ok. Tack för all hjälp.. Får köpa mig en rese radio med batteri drift. Sen hoppas jag att mitt system säger till om batteriet börjar ta slut då jag laddar datorn!
av Knasen
Du kan ta ström från OBD-uttaget där ligger konstant 12v matning uppsäkrad från batteriet. REM:en kontrollerar späningen på batteriet och varnar för låg nivå. Det finns alltid förbrukare i bilen som drar ström i alla lägen, men det handlar om miliampere. CAN-bussen (låg-sidan) så ligger det en konstant späningen (1,5-2,5v) oavsett om bilen är startad/avstängd/låst/larmad osv.
av 9070
Knasen, tack för ditt svar, MEN jag hajade ingenting. Är inte SÅ insatt i alla förkortningar. Kan du översätta det du skrev? Låter intressant det du skrev iaf
av Knasen
Ok, då förklarar jag ett annat sätt. Där verkstaden kopplar in sin "dator" för att köra diagnosprogram, En lucka på vänster sida ratten i jämnhöjd med pedalerna, där sitter OBD-uttaget. "On Board Diagnostic". På position 16, i den nedersta raden, längst till höger av kontakthål finns en sladd som har en konstant 12v som har en säkring, där kan du ta ström till den radion. Kabeldragning bör bli ganska kort. Att införskaffa kopplingsschema är ganska bra om du skall börja meka.

Lycka till
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]