Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Loner skrev:
anp skrev: Men då sträckan kan vara upp till ett par mil eller mer, lång. Så är det lätt att glömma bort kameraövervakningen.
Förvisso, men det finns runda skyltar utefter vägkanten som anger hur fort du får köra 8)

Nä, skaffa en GPS som varnar dig inför varje kamera istället isf..

/L
Mjo, men alltför ofta funderar jag på vad för hastighet som faktiskt gäller. Samma vägavsnitt kan ju ha 2 olika hastighetsgränser beroende på vilken sida om länsgränsen man är på.
Sedan så förändras hastighetsgränserna så snabbt idag ( oftast till det sämre ), så en vägtyp man är van med att den har 90km/h kan helt plötsligt vara 70km/h begränsad. Eller t.o.m 50km/h begränsad för att kommunen dragit in skolskjutsen för de yngsta barnen.

Men nu är vi långt från frågan i början av tråden.
Jag är också lite nyfiken på om sprayen verkligen fungerar. Det var mycket tal om den då den lanserades, men sedan har det inte hörts något om den.
För egen del förordrarjag annan spray som skydd mot kamerorna...
Användarvisningsbild
av elmuppo
Qaskiz skrev:Jag åkte fast i en sån där för ca en vecka sen, fick mina böter o det är ju en smäll man får ta liksom. Undrar bara om dom där sprayen som finns att köpa funkar?!
Skickade de med en bild på dig när du körde för fort?

Eller fick du bara betala för en "framkallning" utan bild?

//Branx
Användarvisningsbild
av ER
anp skrev:
ER skrev:
anp skrev:Sträckorna kan vara ganska långa, vilket gör att man kanske glömmer bort att sträckan är kameraövervakad. Och olika orsaker kan göra att man kör fortare än vad skyltningen tillåter.
Har börjats skyltas om så skyltarna numer sitter tätatre inpå kamerorna och tom anger sträckan inom visst intervall, bara sett detta ihop med dom nya blåa skåpena iof.
Längden på sträckan har jag sett varit utskriven på flera ställen. Men då sträckan kan vara upp till ett par mil eller mer, lång. Så är det lätt att glömma bort kameraövervakningen.
Inte på dom nyare mindre blåa skyltarna med bild på en nedåtriktad kamera för där är det vad jag sett hittills aldrig mer än 1-2km fram till kameran och det kommer ytterligare en skylt om det kommer flera kameror på den aktuella sträckan. Den stora vita däremot är ju mer allmänt hållen med mer info om kameraövervakningen och som sagt kan det vara lite si och så med avståndet till kameran, denna har jag bara sett med gammla gråa typen av kameraskåp, även EFTER själva kameran då skyltens funktion spelat ut sin roll att skrämma folk att köra inom lagrummet på hela sträckan i skräck för kamera runt nästa hörn/backkrön även om den i 99 fall av 100 bara är ett tomt skåp.

För oss med brevlådemodellen av extraljushållare från Light-On är det bara att "glömma" fälla upp nummerskylten så syns inte nummerplåten. Är ju mänskligt om man tar av och på den ofta :roll:
av anp
Jag tror mig ha sett skyltar med sträckor upp till 23km, med bara 1 eller 2 kameror i färdriktningen.
Men skall inte svära på det.
Användarvisningsbild
av Brainy
branx skrev:
Qaskiz skrev:Jag åkte fast i en sån där för ca en vecka sen, fick mina böter o det är ju en smäll man får ta liksom. Undrar bara om dom där sprayen som finns att köpa funkar?!

//Branx
Ja vad är det där? varför har dom börjat skicka ut brev utan foton? ligger ansvaret på bilägaren och inte föraren numer?

mvh
Anders
av s60r
Hade sådan spray på min förra bil, men vet inte om det fungerar eller inte.
Här är ett test som SVT gjorde:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6911&a=134112

Ett företag som säljer sprayen
http://www.streetside.se/biltillbehor_photostopper.asp

Vet kompisar som kör med Laser/radarvarnare, de fungerar mycket bra mot kameraskåpen. Varnar en bra stund innan och kostar bara ca 350:- på eBay.

/Michael
Användarvisningsbild
av Qaskiz
branx skrev:

//Branx
Jodå jag fick en extremt snygg bild på mig själv haha, bilen står på morsan men det var ändå jag som fick hem bilden.

O jomen visst, jag är inte helt bakom. Jag var liiite trött klockan 4 på morgonen och det är väl inte det första som slår en precis.
av Fixaren
Dom där sprayerna gör ju så skylten blir gulaktig. Syns direkt vilka som sprayat.
Det känns spontant som att det inte är tillåtet då vi har vita skyltar här i landet. Så har man otur så åker man på att få byta ut den mot en ny.
av anp
Qaskiz skrev:
branx skrev:

//Branx
Jodå jag fick en extremt snygg bild på mig själv haha, bilen står på morsan men det var ändå jag som fick hem bilden.

O jomen visst, jag är inte helt bakom. Jag var liiite trött klockan 4 på morgonen och det är väl inte det första som slår en precis.
Bor ni på samma adress?
av matzen10
anp skrev:
Qaskiz skrev:
branx skrev: Skickade de med en bild på dig när du körde för fort?

//Branx

Bor ni på samma adress?
Stämmer inte bilden överens med ägaren går de på foton på anhöriga till ägaren ;-)
---< Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]