- sön 01 sep 2019, 18:49
Ja, det finns en solklar körcykel och då kommer man upp till 56km, att skriva nåt annat vore ju rätt korkat då?
Moderator: Moderatorer
FreddanNo1 skrev:Jag vet inte vad du babblar om nu men det blir säkert bra.Derank skrev: ↑sön 01 sep 2019, 18:00 Jag tycker du ska göra en Greta.............................Först av allt synd om'na för diagnosen. Men hon har gjort något utav det. Bra för henne.
Själv är jag utan diagnos och har inte det snäva fokus. Håller på med allt möjligt samtidigt...
StefanN skrev: ↑sön 01 sep 2019, 18:49 Ja, det finns en solklar körcykel och då kommer man upp till 56km, att skriva nåt annat vore ju rätt korkat då?Jag håller med.
Lövet skrev: ↑mån 02 sep 2019, 14:26 @MickeM, Elbilars körcykel är lika standardiserad som förbränningsbilar.Jo, jag förstod det, utan att veta det som fakta.
Derank skrev: ↑mån 02 sep 2019, 10:01Ja, sådär...FreddanNo1 skrev:Jag vet inte vad du babblar om nu men det blir säkert bra.Derank skrev: ↑sön 01 sep 2019, 18:00 Jag tycker du ska göra en Greta.............................Först av allt synd om'na för diagnosen. Men hon har gjort något utav det. Bra för henne.
Själv är jag utan diagnos och har inte det snäva fokus. Håller på med allt möjligt samtidigt...
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
MickeM skrev: ↑mån 02 sep 2019, 11:30Ingen kan ju komma 56 km på bara el, omöjligt är det. Jag klarade 30 km (då upp till 50 km) med extremt snål körning.StefanN skrev: ↑sön 01 sep 2019, 18:49 Ja, det finns en solklar körcykel och då kommer man upp till 56km, att skriva nåt annat vore ju rätt korkat då?Jag håller med.
Samma diskutioner på jobbet, och detta är min syn på saken:
Deklarerade bränsleförbrukningen tas ju fram via en bestämd körcykel. Varför inte elförbrukningen?
Alla bränslebilar körs EXAKT lika för att då fram ett värde utan individens eller utomstående påverkan.
Därmed kan bilarnas föbrukning jämföras med VARANDRA.
Man inte till 100% vad förbrukningen blir för individens körsätt pga tusentals olika parametrar.
Jag förutsätter att man kommer att mäta elbilars räckvidd på samma sätt.
Dvs bestämd körcykel till batteriet är slut så man kan jämföra bilarna sinsemellan.
Elförbrukningen kommer ju att vara lika individuell som bränsleförbrukningen för sjutton.
Men rent psykiskt så är ju elbilen mer "under lupp" räckviddsmässigt eftersom det är nytt, och man inte kan tanka på 3min under en resa (Ännu) och med fler och fler elbilar blir det kö vid laddstationer
"Som vid bensinmacken", flikar någon in då, men laddning tar en timme eller så/bil. Inte 2-3min/bil.
Därför hänger man upp sig mer på "upp till" batteriräckvidd än deklarerad bränsleförbrukning.
FreddanNo1 skrev: Ingen kan ju komma 56 km på bara el, omöjligt är det. Jag klarade 30 km (då upp till 50 km) med extremt snål körning.Hur ser du på att förbränningsbilar får annonsera genomsnittliga förbrukningar när dessa är precis lika omöjliga att nå vid vanlig körning?
Det är det jag vill komma till, om ingen kan köra 56 km på bara el så borde det vara olagligt att annonsera så. Oavsett bakgrund och testmetod.
Om nån jäkla Nisse har klarat 56 km på nån flygraka i 30 km/h eller nåt är ju fullständigt ointresssant!
Lövet skrev: ↑tis 03 sep 2019, 18:321. Inte omöjligt att nå! Jag kör Volvo och har kört Volvo och även vanlig VW utan GTE de senaste åren. Mätt med GPS. Bränsleförbrukningen som har varit angiven t.ex. VW specen 0,57 liter/mil har jag kört på 0,63 liter/mil diesel. Min S80 T4 automat bensin specen 0,71 liter/mil. Jag kör på under 0,8. Blir lite mer för kallstarter och mer stadskörning. Allt helt ok! På semestern lugna långkörningar klarar jag specen, nästan. Kanon!FreddanNo1 skrev: Ingen kan ju komma 56 km på bara el, omöjligt är det. Jag klarade 30 km (då upp till 50 km) med extremt snål körning.Hur ser du på att förbränningsbilar får annonsera genomsnittliga förbrukningar när dessa är precis lika omöjliga att nå vid vanlig körning?
Det är det jag vill komma till, om ingen kan köra 56 km på bara el så borde det vara olagligt att annonsera så. Oavsett bakgrund och testmetod.
Om nån jäkla Nisse har klarat 56 km på nån flygraka i 30 km/h eller nåt är ju fullständigt ointresssant!
PS. Min chef åker sin GTE 41km varje dag på el och det är samma som variant du kom 30km på. Han håller ungefär 90 km/h på mätare hela vägen. DS
Detta gäller bara gamla bilar eller?