Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är inte heller förvånad. Den gamla hederliga oljefyllda convertern har många fördelar.
Ok, lite högre förbrukning. Men komfort, smidighet och krypkörningsegenskaper blir på topp.

Efter 30 års bilkörning har jag kommit fram till detta:
En dåligt fungerande automatlåda vill man absolut inte ha.
Exempelvis hårt växlande eller nervöst beteende med ständiga upp och nedväxlingar.

Det fortfarande ganska stora intresset som finns i Sverige för manuella lådor har jag svårt att förstå.
Men visst, en väl fungerande manuell låda är ju att föredra framför en dåligt fungerande automatlåda.

I övrigt är min uppfattning att en väl fungerande, smidig och komfortabel automatlåda med converter är
att föredra både i en bruksbil som körs i ur å skur, och i en veteran/entusiastbil som man glider i sommartid.
VolvoB20 skrev:Min spaning säger mig att att ge en förare som är gammal van automat-åkare en DSG är katastrof. Den föraren är van att slira på oljeconvertern mest hela tiden i stan och han kommer toasta kopplingen i DSGn på nolltid.

En gammal manuell spakare, är van att det är dödsstraff på att slira koppling och DSGn kommer nog att överleva rätt många mil i det fallet.

Och eftersom det snart inte finns några kvar som kan köra en manuell låda så drabbar det även DSG lådorna...

Så DSG överlever inte.....
Det låter som att du tror att gemene man vet hur tekniken ser ur i deras automatlåda. Helt fel säger jag. Köparna har automat, that's it..
Efter 20000+ mil med VW och DSG6 så kan jag säga att det är en fantastisk låda att köra, bättre än den 8-stegade Volvolåda som jag kör idag. Det jag uppskattar mest är att gaspedalen och drivaxeln har ett mekaniskt fast ingrepp mellan varandra. Även om Aisin 8:an inte slirar så mycket bortsett från när den är kall så är ingreppet i DSG alltid på!
Om bara växellådan var den avgörande faktorn så skulle jag åka bil med DSG.
BennyL skrev:Det jag uppskattar mest är att gaspedalen och drivaxeln har ett mekaniskt fast ingrepp mellan varandra..
Också det avgörandet som gör att jag forfarande kör manuellt privat, hur gott det än är ibland med automat i jobbets poolbilar och i bilköer/stadstrafik så har jag fortfarande inte kört någon oljeautomat som har samma "bett" i accelerationen/nedväxling som en manuell - kuggar man ned och trycker på ska det komma direkt, utan fördröjning och gummibandseffekt - men vi kanske snart är där - en DSG låda med latmansläge/inkopplingsbar konverter kanske?
Även om det inte känns så är du långsammare med dina manuella växlningar än både en DSG och en konventionell automat. Jag lovar. Att det känns rappare är en annan sak :wink:
Ja den är ingen höjdare. Men om du tittar på själva växlingarna är de egentligen inte så jättelångsamma. Det är det konstanta slirandet som gör att det känns segt. Hade samma låda i min S40 T5, den slutade inte slira på växlarna förrän i 80 km/h nånting. Kändes som motorn var ihopkopplad med lådan med ett gummiband. Lyckligtvis har automaterna nu kommit långt vidare jämfört med detta.
Jag tycker inte den femväxlade är så tokig, åtminstone inte ihop med bensinmotor. Visst är det lite känsla av gummiband i och med att varvet sticker lite men någon faktisk större rent förflyttningsmässig effekt kan jag inte påstå att jag tycker att det är, den börjar ju dra villigt när varvet drar iväg lite.

Känns avlägset att köpa något manuellt igen.
Körde en Nissan Altima idag som hyrbil i Minneapolis. Den gick förvånansvärt bra och tycker komforten är bättre än Aisin 8-steg.
Den gick 2000 rpm i 80 mph med en 4 cyl sugmotor.
Så snabbt man börjar gasa och snabba förändringar på gasen är den nog relativt snabb i lådan - men känslan är inte direkt sportig.
Man kunde köra den med paddles i fasta steg och det är bättre så overall tycker jag den är lite bättre.
Fast det är ju bara motorsvage bilar som inte kör sönder kädjen i lådan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]