av Volvosson - ons 26 apr 2017, 20:28
- ons 26 apr 2017, 20:28
#1168887
Är inte heller förvånad. Den gamla hederliga oljefyllda convertern har många fördelar.
Ok, lite högre förbrukning. Men komfort, smidighet och krypkörningsegenskaper blir på topp.
Efter 30 års bilkörning har jag kommit fram till detta:
En dåligt fungerande automatlåda vill man absolut inte ha.
Exempelvis hårt växlande eller nervöst beteende med ständiga upp och nedväxlingar.
Det fortfarande ganska stora intresset som finns i Sverige för manuella lådor har jag svårt att förstå.
Men visst, en väl fungerande manuell låda är ju att föredra framför en dåligt fungerande automatlåda.
I övrigt är min uppfattning att en väl fungerande, smidig och komfortabel automatlåda med converter är
att föredra både i en bruksbil som körs i ur å skur, och i en veteran/entusiastbil som man glider i sommartid.
Ok, lite högre förbrukning. Men komfort, smidighet och krypkörningsegenskaper blir på topp.
Efter 30 års bilkörning har jag kommit fram till detta:
En dåligt fungerande automatlåda vill man absolut inte ha.
Exempelvis hårt växlande eller nervöst beteende med ständiga upp och nedväxlingar.
Det fortfarande ganska stora intresset som finns i Sverige för manuella lådor har jag svårt att förstå.
Men visst, en väl fungerande manuell låda är ju att föredra framför en dåligt fungerande automatlåda.
I övrigt är min uppfattning att en väl fungerande, smidig och komfortabel automatlåda med converter är
att föredra både i en bruksbil som körs i ur å skur, och i en veteran/entusiastbil som man glider i sommartid.
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat