Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Kanske skulle ha skrivit att jag bromsar försiktigt först, det är inte förrän jag ser att klossarna tar på hela skivan som jag börjar vålda.
Användarvisningsbild
av ThomasT
När ett bromsbelägg jobbar inom det temperaturområde som det är konstruerat för så återgår materialet till sina ursprungliga egenskaper när det svalnar. Men om belägget jobbar utanför tänkta parametrar så kan det resultera i att bindemedlet i belägget förändrar karaktären på friktionsmaterialet på ett sådant sätt så att att man inte återfår sina ursprungliga egenskaper och då kan man få en blank/kristalliserad friktionsyta. Normalt räcker det med att slipa bort den "glasade" ytan.

Att köra in vanliga bromsbelägg har jag inte hört talas om, däremot skall man oftast köra in racebelägg enligt en specifik metod(olika rekommendationer för olika fabrikat) men ofta ett antal försiktiga inbromsningar följt av ett antal riktigt kraftiga inbromsningar. Detta för att härda bindmedel mm, men som sagt detta gäller inte gatbelägg.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Lucif3r skrev:Man kör in, vad du kallar, "gatbelägg" för att dom ska slipa in sig mot skivan och bli så effektiva dom kan bli. Har inget med att härda något bindemedel att göra...
Ja precis, om man har så slitna skivor så det är kanter osv. Inkörningen med värmecykler är som sagt för racebelägg och något annat.

.
av peter911
Med nya belägg och skivor måste man koka ur limmet ur klossarna för att limmet skall försvinna, 7 varv på Nordslingan flyttade fram bromspunkten 2 meter inför varv 8 och då kan jag lova att limmet var väck. 400 mil hade aset gått innan bromsarna fungerade + 9 mil på slingan.
av chopchop
vet inte om beläggen vart glasade men den gick inte igenom med endast byta belägg fick även byta bromsok samt
lufta fram och bak ok för att få det okej blev inte hundra men iallafall godkänd av besiktningen
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]