Rosten gör sitt till den med. Rosten expanderar ju och klämmer ihop gummit samtidigt som gummit hårdnar och tappar elasticiteten. Oftast märker man ju inte hur rostig axeln är på insidan förrens man verkligen kapat ett hål eller den gått av. Och det blir ju en skaplig brytkraft en liten bit in på axelröret om du tänker dig vilken brytning det blir när du lastar vagnen.
På min axel hade det rostat hål där och spruckit pga överlass (eftersom axeln var försvagad av rost) precis där det inre axelröret (det som sitter i spindeln) slutar. För där vill ju det inre trycka med sin skarpa kant på ytterröret. Blir ju hävstångseffekt inne i axeln.
Och dela axeln och byta gummin kommer bli svårt. Det kommer du märka när du kapar isär den. Det är därför man får gå tillväga så som i sverigeaxelns beskrivning. Och montera allt i röret och sen komprimera allt med klämkraft.
Vet inte om de har "öppna" rör som de sedan monterar i allt i och sedan pressar ihop det och lägger en svets så röret till slut blir ett rör. Är ni med på hur jag tänker? Eller om de pressar i allt i axelröret med gummina komprimerade?
Innehar ett DICE interface inkl Vida, samt Autocom och VCDS/VAG K+Can diagnosutrustning. Hör av er om ni behöver hjälp med att skanna samt släcka felkoder. Klarar nästan alla märken på marknaden.