Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu är det jag som är trött, tänkte helt galet..

jag var i tanken att värdet var det som var i ECU:n, inte att det var det uppmätta i röret.

Du har så rätt!

TS, glöm det jag skrev om läckaget!
av NilsO
Är det hål på avgassystemet dras det gärna in luft där (låter konstigt men är sant). Tillskott av luft = mer syre = högre lambdavärde i avgaserna efter hålet.

Om hålet är innan lambdasonden (-sonderna) tror bränslesystemet att motorn går magert och fetar på blandningen i motsvarande grad. Det brukar ge tänd avgasreningslampa om det är större hål.

Om hålet är efter lambdasonden påverkas inte blandningen som motorn får. Men det extra syret stör såklart avgasmätningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Om hålet är efter lambdasonden påverkas inte blandningen som motorn får. Men det extra syret stör såklart avgasmätningen.
Men då är det "bara" själva Lambda värdet som påverkas och värdet blir högre än än "tillåtet" 1,04 (t.ex 1,07). Om jag nu fattat "poängen"... :roll: Eller "spär" det ut värdet på CO och HC så det kan bli lägre än vad det ska vara, även om det är en väldigt liten läcka ?

Mvh
Lennart
av NilsO
Lambdamåttet är ganska "noggrant" – det är en rätt liten mängd luft som ska till för att få värdet utanför gränserna. Jag tror inte övriga värden påverkas något nämnvärt om det är små hål. Är det jättestora hål brukar besiktningen inte genomföra avgasmätningen.
av kvillebäck
Naturligtvis påverkas lambdavärdet bilprovningens mätresultat även om hålet sitter efter sonden. Lambdavärdet är ett mått på oförbrända syremolekyler i avgaserna. Dessa kan komma in i avgassystemet via hål. Sedan mäter man längst bak på avgasröret vid besiktningen.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?