Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
*pettson* skrev:
anp skrev:http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."
Jepp.. och är fordonet avställt och fordonskatten är återbetald som brukligt blir vid avställning så är ju skatten obetald i nuläget..moment 22?
Inte bruka ett oskattat fordon..
Nu tolkar du texten medvetet fel tycker jag.

Fordonsskatt anses alltid betald, oavsett fordonets besiktnings/avställningsförhållande, såvida inga tidigare orsakade skatteskulder finns registrerade.
Skatteskulder p.g.a undanlåtande eller sen inbetalning av fordonsskatt trots att fordonet är i trafik ( ej avställt )

Kolla på ett faxutdrag på ett avställt fordon, där alla avgifter är betalda, och du skall se att där står...

Exempel:
Fordonet är avställt.
Fordonsskatt betald
Årsskatt XXXX kR
Att debitera vid påställning XXXX KR inkl, avgifter.
av *pettson*
Min avställda 850 GLT 92..Fordonskatten är ÅTERBETALD som brukligt är. Bilen har avställningsförsäkring, registerhållningsavgift är enda avgiften som är betald.
Du skrev *Fordonsskatt anses alltid betald, oavsett fordonets besiktnings/avställningsförhållande, såvida inga tidigare orsakade skatteskulder finns registrerade. Skatteskulder p.g.a undanlåtande eller sen inbetalning av fordonsskatt trots att fordonet är i trafik ( ej avställt )*

Uppgifter ur VV taget med e-leg.
Skatteuppgifter
Regnr: BTA834 Ägare/brukare:
Fabrikat: VOLVO 854-552 GLT
Chassinummer: LS5502N2006073
Färg: SVART
Fordonsslag: PB
Årsmodell: 1992

Förfallen skatt/avgift, kr: 0 kr (inga skatteskulder :idea: )
Användningsförbud: Nej (inget förbud mot brukande, om bilen skattas för där är ingen utredning, och inga skulder :idea: )

Skattepliktigt: Ja
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 656 (hmm du kan nog förklara raden för mej *Fordonsskatt anses alltid betald, oavsett fordonets besiktnings/avställningsförhållande* ??:-/ )
Årsskatt: 1818 kr
Återbetalning vid avställning: 0 kr
Betalningsmånad/er: Augusti
Debiterad fordonsskatt: 0 kr Vägavgift (kr/år): 0 kr
Debiterad avgift: 0 kr

Upplys mej hur jag fattat det hela fel. Det står klart och tydligt att fordonskatten INTE är betald, eftersom den debiteras vid påställningen.:idea: ??:-/
Går jag in och läser på vv så är det SOLKLART vad som gäller.. FORFARANDE.
Påställning
Trafikförsäkring
För att du ska kunna ställa på ditt fordon, måste det finnas en trafikförsäkring i vägtrafikregistret (gäller inte släp). Om fordonet tidigare varit påställt, har Vägverket i normalfallet redan en uppgift om en vilande försäkring. I så fall aktiverar vi den och meddelar ditt försäkringsbolag när du ställer på fordonet. Saknas trafikförsäkring måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du anmäler påställning.

Vill du köra omgående?
Fordonet kan börja användas från påställningsdatum, men tänk på att du måste ha ett bevis om påställning med dig när du kör. Vill du köra omgående? Då kan du beställa ett sådant bevis via din e-postadress i samband med att du ställer på fordonet i tjänsten på webben.
(edit:kallades tidigare SKATTEKREDIT eftersom du kör utan att ha erlagt fordonskatten)

Inbetalningskort och kontrollmärke
För skattepliktiga fordon kommer inbetalningskortet på fordonsskatt, vägtrafikregisteravgift (om den inte tagits ut tidigare under skatteåret), påställningsavgift och ett tillfälligt kontrollmärke i god tid innan fordonet ska börja användas, dock tidigast inom 3 arbetsdagar från transaktionsdagen.
av anp
Tittar jag på ditt fordon, så står det...

Fordonets skatteförhållande
Fordonsskatt betald
Årsskatt 1818 Kr
Att debitera vid påställning 656 Kr inkl, avgifter

Vid koll på fordon med skatteskuld står följande ( text något kortad )

Fordonets skatteförhållande
Förbud att bruka fordonet p.g.a obetald förfallen skatt/avgift 599 Kr
Inbetalning kan göras till bankgiro 5051-6822 ange registreringsnummer...

Om du vill ställa på och skatta ditt fordon vid besiktning, så är det helt okej enligt lagar och regler.
Men det är också helt okej att göra detta då fordonet är avställt, om trafikförsäkring finns vilande eller separat tecknad för besiktningsdagen/tidpunkt.
Att du läser på fel ställe, och gällande fel fråga hos VV eller frågar fel personer utan kunskap i frågan ändrar inte detta.
av Frenzy
Bumpar tråden då något måste hänt med transportstyrelsens hemsida.

Tidigare vill jag minnas att det inte var så svårt att hitta texten där det förklarades att man kan köra ett avställt fordon till besiktningen. Nu hittar man texten under ologiska: Start / Lättläst / Säkerhet på vägarna / Avställning av fordon
eller: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Lat ... av-fordon/

Söker man bara på av/påställning så får man ingen information om detta undantag.

Minst trafikförsäkring måste man ju ha förstås.
Användarvisningsbild
av Nexus
På mitt försäkringsbrev från Volvia står det jag får åka till och från besiktningen utan ställa på fordonet. Den står vintertid på garageförsäkring. Jag har alltid ställt på den och besikta men det var enligt besiktningsmannen inte nödvändigt....
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Det finns lite information även på sidorna för de "normalbegåvade"!
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/
"Köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]