Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu har jag aldrig verkligen kört "slut" på en drivaxel, så jag kan inte ge någon definitiv kommentar, men rent allmänt så ska väl en väl insmord drivknut med hel damask hålla bra länge. När de faktiskt går sönder finns ju ofta en bakomliggande orsak i att damasken släppt in smuts och fukt som förstört smörjningen (som är oerhört viktig). eller så vrider någon sönder knuten med hård körning (rätt ovanligt). Att höger drivaxel skulle slitas värre har jag aldrig hört. Möjligen om den är längre (sitter inte växellådan oftast på förarsidan?) att det kan uppstå någon vibration som påverkar knutarna under vissa förhållanden, eller att det är mer klägg på vägbanans högerkant vintertid, som kan tränga in i ytterknuten och skapa problem.
Användarvisningsbild
av joel80
Om det finns statistik på det vore det intressant att jämföra med England.. trafikverket ogillar ju vänstersvängar.. merparten av alla avfarter är en högersväng.. (men det kanske ger större slitage på vänster sida?)
Att prylar på högra sidan av bilen går sönder först kan t.ex bero på att det är dikessidan. Chansen är större att det blir smällar av ojämnheter.

Men kort förklarat så är en differential kostruerad så att båda hjulen får kraften om båda hjulen har grepp. Men om ena sidan går lättare stjälper vågskålen över och då åker kraften över dit.
av *pettson*
Höger sidan slits mest eftersom det är högersidan som får kraften först. Det är högersidan som provoceras hela tiden i princip. Anledningen till att en sida provoceras är för att kraften skickas aldrig till bägge bakhjulen exakt samtidigt i en standard differential. Kraften går då först till höger sida, som håller emot (t.ex vid igångsättning av bilen), sen förs kraften över till vänster sida, är greppet likvärdigt så är också kraften likvärdig. Den driver efter uppstartsögonblicket då på bägge hjulen.
Det är själva problematiken, håller inte högersidan emot, ja då skickas ingen kraft till vänster och där står vi och slirar. Det finns differentialer som är byggda exakt tvärtom så att säga, där driver alltid vänster först i övrigt samma utförande som när det driver med höger.
Dock är höger vanligast.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]