Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#672140
Har sett flera mekaniker som använder någon form av High temp MULTI-PURPOSE GREASE när dom monterar klossar och skivor. Vad är detta??

Hittade en film på youtube där en volvo mek använder samma gegga.

http://www.youtube.com/watch?v=1t62t5vY_bA
Senast redigerad av 1 Octopussy, redigerad totalt 0 gånger.
#672157
Jag förstår inte riktigt filmen. Det är INTE en instruktionsfilm över hur man SKA göra med smörjmedlen. Snarare hur man INTE ska göra.
Det är ju en film över hur många TROR man använder medlen. Dom flesta använder dom fel.

Svart medel är Mos2 blandat med keramiska kulor i 99% av fallen oavsett fabrikat. Har gjort åt några burkar själv i mitt liv. Användes ENDAST till att smörja bromklossarnas sidor som ska röra sej mot oket, det är där värmen finns och det är där lite extremare medel måste till, fettet stelnar till så småningom och dom keramiska kulorna gör då sitt jobb.
Glidpinnarna smörjs INTE med detta, där ska siliconbaserat smörjmedel som är vattenfast användas, annat gör att gummit sväller. Medlet är ett plastsmörjmedel. Det är inte keramiskt högtempfett. Inte Mos2 fett heller.
Baksidan målas ALDRIG NÅGONSIN med nånting alls. Det finns redan en mjuk film på 90% av beläggen som ska göra jobbet och köper man den variant som inte har antiskrikfilm påmonterad eller i kartong så köper man lös film eller lösa schims och monterar. Man målar inte beläggen med nånting alls hursomhelst.
OM problemet skulle vara framme och schims inte fungerar så kan man prova att lägga en siliconbaserad trög gel mellan schims och kloss. Det är för extrema skrikproblem och det brukar aldrig fungera tillfredställande ändå.
Löser inte det problemet så ska klossen bytas ut. Den är felaktig.

Att måla klossens baksida är inte lösningen på nånting alls.

Så tyvärr 2 rattar av 5 för att man visar momenten men inte använder medlen rätt.
#672180
*pettson* skrev: Användes ENDAST till att smörja bromklossarnas sidor som ska röra sej mot oket, det är där värmen finns och det är där lite extremare medel måste till, fettet stelnar till så småningom och dom keramiska kulorna gör då sitt jobb.

När du säger "sidor" menar du då bromsklossarnas baksidor eller kanterna?
#672481
Jag citerar mej själv med vilka sidor som ska smörjas: *Baksidan målas ALDRIG NÅGONSIN med nånting alls.*
För att ytterligare göra mej tydlig: Man målar inte heller friktionssidan, dvs framsidan med något alls heller.
Det finns två kortsidor som är i kontakt med oket. Smörj inte mera.

Siliconfetts sort då..
Allt som finns att köpa hos mekonomen eller autoexperten finns inte på hemsidorna. Hemsidorna är ett urval. Sortimentet är oftast minst dubbelt upp med saker.
Hursomhelst: Biltemas siliconfett fungerar alldeles utmärkt till detta.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]