Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av df55
Undrade om reparationstiderna är de samma i Autodata och Mekotech? Tyckte att det prisförslaget jag fick av en Mekonomenansluten verkstad verkade väldigt högt om man jämförde med tidsåtgången i Autodata, men det är kanske ingen verkstad som räknar enbart på tiderna i Autodata? Vore väldigt tacksam för en förklaring av någon som är insatt, känns som att verkstäder kan debitera lite hur de vill...
av *pettson*
Har inget hänt med mekotech så är det autodata online som försetts med egen logotyp. Så var det sist jag såg det.
Tidsättningen brukar vara fast på dom olika programmen. Med möjlighet att göra egna förändringar i programmet.
Alla program har inte samma mektider på samma saker, det vore underbart om det vore så men tyvärr.
Det som är absolut sämst av allt är att det är samma mektider på bilarna åren igenom. Tiden förlängs inte när bilen blir äldre. Nåt som vore realistiskt på vissa uppgifter eftersom saker och ting kärvar ihop med åren, vilket tar längre tid att få loss.

kom på det att mekotech är inte senaste varianten. Det är MEKOcat om jag inte är missinformerad.
av df55
Tackar för snabbt svar! Vet att det går att ändra tidsåtgången i Autodata procentuellt, men hur många verkstäder kan tänkas göra det?
När du skriver att alla program inte har samma mektider, vilka program syftar du på, trodde att de flesta verkstäderna använde Autodata?

Håller verkligen med dig att tiderna bör bli längre ju äldre bilen blir, det är kanske där verkstäderna lägger till några procent i tidsåtgången.

Som jag skrev i första inlägget, det vore verkligen en fördel om man visste om man blivit debiterad rätt summa och tid vid verkstadsbesök...
av *pettson*
Jag vet inte riktigt vad du menar med rätt bara. Att det blir samma tid som en rekommendationslista som är universal.
Eller rätt enligt en rekommendationslista som är märkesbunden? Det är ofta där tiderna skiljer.
Märkesverkstan kan ta kortare tid på sej för vissa saker då dom har alla specialverktyg.
Obunden verkstad kan ta kortare tid på sej för annat då dom inte är bundna till diverse idiot tilltag som man måste göra som märkesmekaniker.
I slutändan brukar den som har kortare tid ha dyrare timpenning. På så sätt skiljer det inte massor mellan dom olika.
I övrigt är prissättningen helt fri så det är inte lätt att säga rätt eller fel. Däremot vad man upplever som dyrt eller inte.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]