Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag upptäckte härom dagen en rejäl rost-ros på bakskärmen. Åkte till Volvo-verkstaden för att de skulle få se den och ev. kunna ta det på rost-garantin (är inne på sista året, det är en -04). Verkstadskillen konstaterade efter en stunds undersökning att skärmen varit omlackerad och att lackfirman måste ha gjort ett dåligt underarbete.
Ringde Volvia och frågade om skador på bilen, och de bekräftade att det hade varit en skada på skärmen och att den hade varit inne på lackeringsjobb.

Frågan jag ställer till er som förhoppningsvis vet:
Hur länge ska man begära att ett lackeringsjobb ska hålla?
Skadan som åtgärdades är nästan 8 år gammal, men det ska ju inte börja rosta om förarbetet inför lackningen är gjord på rätt sätt. Tror ni det finns det någon möjlighet att få felet reklamerat och åtgärdat (kanske dela på kostnaderna?)?
av rd350
Alla skador som åtgärdas ska ställa bilen i det skick bilen var innan skadan. Har du tex 12 års rostskyddsgaranti måste också reparationen hålla garantin ut. Bara att stå på sig!
av Lövet
2 års garanti brukar normalt sett ges på lackjobb.
Användarvisningsbild
av Mabuse
andreas_lofgren skrev:2 års garanti brukar normalt sett ges på lackjobb.
Om man ändå bara anser sig behöva hålla ansvaret för lackeringen i 2 år, vad har då lackfirmorna för incitament att göra ett bra underarbete?

Lackfirman i Västerås vill inte ta ansvar för det.
Volvia säger att reparationen är för gammal för att reklammeras, och hänvisar till rostskyddsgarantin.

Jag hittade en 3:e parts informationssida om rostskyddsgaranti (varför ska det vara så svårt att hitta det på Volvos egen sida?) för Volvo. Där står det så här:
Volvo påtar sig inget ansvar för reparation eller byte som erfordras som en direkt följd av:
• underåtenhet att underhålla lack och kaross på ett korrekt sätt genom regelbunden rengöring enligt Volvos anvisningar
• faktorer som ligger utanför Volvos kontroll, som t.ex. miljörisker (däribland-men inte uteslutande-industriutsläpp, stormskador och surt regn) och andra skador (såsom stenskott, repor och användning av olämpliga rengöringsmedel)
• karosserireparationer som utförts med material eller metoder som inte godkänts av Volvo
• ändringar på bilen som avviker från Volvos originalspecifikation.
Näst sista punkten känns relevant: karosserireparationer som utförts med material eller metoder som inte godkänts av Volvo... Eftersom reparationen är gjord på uppdrag av Volvia/Volvo så måste den ju vara godkänd av Volvo, vilket i sin tur borde innebära att rostskyddsgarantin inte är förverkad.
av Lövet
Mabuse skrev:
andreas_lofgren skrev:2 års garanti brukar normalt sett ges på lackjobb.
Om man ändå bara anser sig behöva hålla ansvaret för lackeringen i 2 år, vad har då lackfirmorna för incitament att göra ett bra underarbete?
Det tror jag inte du behöver vara så orolig för. Det är ju sällan garanti mer än 2 år på exempelvis ett kylskåp heller, men de håller ju alltid långt längre än så. Med samma tanke skulle ju Volvo konstruera bilen för att hålla i 2 år också eftersom deras garantiåtagande upphör då.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag gjorde ett återbesök till Volvo-verkstaden. Förklarade att lackeringsföretaget vägrade ta ansvar, och att försäkringsbolaget hänvisade till rostskyddsgarantin.

Jag fick i alla fall inte ett "nej" utan ett "kanske". Försäkrings-killen tog anteckningar, och ett foto på rosten för att skicka in det till Volvo för granskning. Det är ju inte säkert att det blir något av det, men det finns en chans.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Så kom svart tillslut: Volvo fixar inte skadan.

FAN.
Jag är inte nöjd. 7000:- var prisförslaget för att fixa bubblan, under förutsättning att det inte är något skumt med den tidigare skadan så den behöver riktas upp mer.
av *pettson*
Vad bra att du fick det på papper?
Då är det bara att ta det dokumentet till försäkringsbolaget för att dom ska ta hand om detta fuskjobb. Då kan man inte längre ta den smidiga vägen och hänvisa till volvos rostskyddsgaranti. Det är ett undermåligt jobb som utförts förmodligen och det ska täckas av beställaren i detta fallet försäkringsbolaget, dom får i sin tur slåss med den verkstaden som anlitades, det ska inte vara ditt problem.
På försäkringsbolaget igen bara..
Användarvisningsbild
av Nexus
En jobbarkompis har haft inne sina bakskärmar på sin ford focus på rostrep och om lackning 2 ggr nu börjar det krypa fram igen och det är knappt ett år sedan de lacka om. De tar ansvar och gör om det men inte f*n ska det hålla så dåligt.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]