Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag köpte en Volvo S70 2.5 T -99 som gått 7500 mil för ett par år sen. Direkt efter den var köpt så tändes motorlampan och verkstäderna sa att det var antingen LMM(Luftmassemätare) eller någon Lamdasond. På den tiden kostade LMM ca 3000 kr så jag bestämde mig för att köpa en LMM på biltema som kostade 990 kr. Efter bytet fungerade bilen fortfarande bra och lampan var släckt i 1/2 år.

Under detta halvår så uppträder ett annat problem, när man bromsar inför en vänster sväng så rasslar det i ABS:sen, detta blir värre och värre till slut kan man även höra rassel när man kör rakt fram. Verkstaden säger att hjullager på vänster sida är slut och höger låter något men inte tillräckligt. ABS kugghjulen ser sådär ut trotts de är borstade. ABS kuggarna bytas samt vänster hjullager utan förändring. Jag lyckas inte själv få av höger ljuslager så det får verkstaden göra och efter detta så är problemet helt löst.

Efter ca 1/2 år börjar motor lampan tändas och släckas igen och felkoderna var LMM eller någon av lamdasonderna (precis som tidigare fel), oftast tändes den när det var kallare ute.
Efter många om och men (kunde ju varit fel på någon lamdasond också) så bytade jag LMM mot en orginal Bosch och efter det var det inte några problem under en längre period, men sen tändes lampan igen och bilen började gå dåligt (första gången bilen verkligen gick dåligt). Det var in på verkstad igen med den och denna gången var det främre lamdasond och gasspjäll, gasspjället bytades på verkstad medan främre lamdasond bytades av mig själv ( de var knappt jag kom till garaget efter gasspjälls bytet så den söndriga lamdasonden var troligen det STOR problemet).

Efter detta går bilen mycket bra en period, men så börjar det igen. När man släpper gasen så rycker bilen till samt att farthållaren går inte att slå på, problemet uppträder bara periodvis och låter man bilen stå lite(par minuter) så försvinner det för ett kort tag. Verkstaden läser av koderna men finner inget fel, tiden går och bilen blir värre och värre, det börjar även uppkomma ljud som påminner om slitet hjullager. Till slut tänds motorlampan bilen har då gått 10 500 mil. På verkstaden tar man en snabb koll och konstaterar att vänster ljudlager är slut samt att höger hjullager väsnas något och detta är alltså hjullager som bytades för ca 7-8 månader sedan. Dessutom säger felkoden att det är spjällläge - Signal saknas. Efter att jag kör ifrån verkstaden så tänds även ETS lampan och bilen känns inte särskilt kry.

Andra mindre fel som uppstått är :
- Battriet har taget slut när bilen stått och det har visat sig vara en bakdörr som signalerar att den är öppen vilket gör att lampan i dörren är tänd trortts att dörren är stängd, detta drar helt slut på batteriet. Fett, kontaktspej och liknande hjälper inte. Istället har jag fått stänga av inner belysning i bilen tillsvidare.

- Dörr spärr gått isönder så att det smäller rijält i bilen när man öppnar och stänger dörren, åtgärdat på verkstaden genom att svetsa fast hållaren igen.

- 3 Bromsok har kärvat så de fått bytas

- Antennen åker inte ut som den ska

Man kan ju tro att det är en nergången bil men det är den faktiskt inte, den är i väldigt fint skick och väl omhändertagen. Alltid servad på verkstad o.s.v.

Jag är minst sagt trött på denna bil nu, detta är ju min första Volvo och jag fick för mig att Volvo stod för kvalité men just nu känns det som att till och med min förra bil (SAAB 900 2.3 -94 23 000 mil) var av bättre kvalité?

Självklart är jag inne på att sälja denna bilen så snart felen är åtgärdade, visst man kan ju tänka så att när felen är åtgärdade så kan det ju inte inträffa så mycket mer men så har jag tänkt efter varje fel och ändå har det bara rasslat in problem.

Är det verkligen så att jag fått ett måndags ex? Finns detta när det gäller bilar som ändå kostat 250 000 kr nya? Eller är Volvo = dålig kvalité?

MVH
Har väl inte råkat ut för lika mycket bekymmer som du men det är ändå inte helt ovanligt vad det verkar med just lambda/ luftmassemätare som strular. Även bromsar om dessa inte regelbundet hålls efter. Volvo är nog inte mer kvalité än något annat. Fast på detta forum lär ju inte folk hålla med. Jag är inte frälst åt nåt håll vad det gäller märke men de Saab jag ägt har varit rätt bekymmersfria :)
Har bytt så många hjullager i mitt liv så det är fler än alla fingrar och tår tror jag nästan, men det har varit på olika bilmärken, men samma problem på jobbets bil, jag har tidigare startat nån tråd här om det, men jag tror det är inte samma kvalitet på hjullager nu för tiden som förr. Och det gäller väl mycket annat än hjullager, bilarna är ju designade att de ska gå sönder (framrutor ett ex) för att inbringa mer stålar till tillverkarna så... det är en trist framtid vi bilägare har framför oss med detta slitåslängtänket överallt.

Edit: kanske borde tillägga att just på mina gamla volvos har jag inte bytt hjullager så ofta och inte på den nuvarande heller men den är uppe i 18' mil så vi får se.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Uppslitna bromsok samt packbox mellan motor och låda är säkerligen välkända problem på dessa Volvo bilar.Däremot har jag aldrig bytt ett enda hjullager på någon av mina bilar som oftast rullat långt.En av dom hade passerat 60 000 mil och vägrade att dö när jag ställde undan den.Problemet med all denna elektronik är ju att den ibland mer eller mindre lever sitt eget liv verkar det som och om det väl börjat krångla så kan det hålla på i all oändlighet medans andra aldrig drabbas.En av de bästa Volvo bilar jag haft var en 850 GLT -92 som jag köpte för ca 8000:-.Den rullade på dagligen utan fel i tre år när jag sedan sålde den.Rullar fortfarande nere i mellanöstern av vad jag hört.Nuvarande S70 har inte heller ställt till med större problem vid denna tidpunkt.
Får väl se om det håller i sig !?.De tre Saab bilar jag ägt var däremot en parodi i konsten att kunna gå sönder jämt och ständigt. :D
Dörrstoppen är en klassiker. Det är klent gods i infästningen och det spricker. Hade detta pp min S70. Ett annat vanligt problem är mikrobrytarna i dörrarna vilket resulterar i att instegsbelysningen inte släcks eftersom bilen tror att dörren är uppen. Detta på verkar även larmat. Ett vanligt symptom är att man får slå igen dörren allt hårdare för att instegsbelysningen skall släckas. De andra sakerna du beskriver känner jag inte till. Jag har hört att det är mycket problem med hjulllager men jag har aldrig råkat ut för det. Jag hade min S70 från 6000 mil till 18000 mil har jag för mig. Det är 12000 mil och jag hade aldrig några sådana problem. Det är faktiskt den mest problemfria bil jag ägt. ABS-styrboxen krånglade så den fick jag skicka på lagning. Enda gången motorvarningslampan tänts var när vevhusventilationen kläggat igen men då hade jag redan fått tid på verkstaden för att fixa detta.

Jag skulle vilja påstå att den generation av Volvo du har är en av de bästa, men de börjar bli till åren nu och då kommer problemen som ett brev på posten. Den tekniska kvalitén håller rätt bra klass tycker jag. Eller så har jag haft tur. En kompis hade en V70 som samma årsmodell och utrustning som min S70. Det var V70:n från helvetet. Under de nio månader han stod ut så kostade han på den över 40000 SEK i reperationer och den gick ändå inte bra. Han fick magkatarr på grund av den bilen.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]