Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Tomas88 skrev:Okej då vet jag.... eller ?:-/ inte.
Jo jag förstår ju att det beror på körstil osv. Inte lätt för dig att svara på.

Men jag måste fråga. Var köper du NGK för 37 kr/st? När jag kollade efter stift till min S40 2,0T (slog in reg nr på olika reservdelssidor) så har jag för mig de kostade ca 120 kr/st vilket ju ändå blir en del när man ska ha 4st.
Är det inte platinastift som du får upp då, eftersom du har en turbosnurra...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Får ursäkta lite felaktig info. De kanske sänkt priset men nu när jag kollade på skruvat.se så kostar "Dubbelplatina" stift 94 kr/st
På meca kostar de 136,25 kr/st :shock:
Användarvisningsbild
av isak
hej
är det NGK i bägge fallen?
isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror båda var Bosch. På meca stod det Bosch super + eller nåt sånt men på skruvat.se stod det bara nåt om "dubbelplatina" men det var ett Bosch-stift på en liten bild.
Användarvisningsbild
av isak
hej tomas88
tror inte du kan finna enkelplatina som eftermarknadsstift.
vad jag vet har ford det på någon modell, bilar med gemensam spole för 2 cylindrar vilka ger olika polaritet! följaktligen 2 resdelsnr per tändspole deras reservdelsstift har däremot samma nr o är dubbelpl-. skulle kräva överkurs av meknikerna att få rätt stift på varje sida av spolen? oasett vad du väljer för stift undvik BOSCH allt grundat på mina erfarenheter.
isak
Användarvisningsbild
av Rick1
Fler frågor nu, vet nån om "fel" tändstift kan pajja tändspolarna? En spole lade av för mej på motorvägen igår, konstigt nog efter bara en månad efter byte till nya stift, kan ju också vara en slump då motorn gått 18160 mil?
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]