Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Varför ska det vara så svårt att få reda på vad det står under garantier (kampanjer) i Volvos TIE-program?

När jag ringde och frågade den lokala Bilia-anläggningen så fick jag ett humm och mummel till svar...

Under TIE finner verkstaden allt som gäller för den enskillda bilen. D.v.s. levererad utrustning, garantier etc.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte offisiella uppgifter som står där.
det finns mycke man inte vill att konkurenterna ska få reda på.

det är likadant i alla branscher
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Så du menar att jag inte har med att göra vad som gäller för min bil???
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Så du menar att jag inte har med att göra vad som gäller för min bil???
volvocars. utveckar & bygger volvobilarna, dom väljer själva vad som vil delamedsig om för information om bilarna & till vilka dom delar ut denna information.

inget jag kan styra över.

du har alla rätteheter & garantier som finns enligt svensk lar & lite till, men om volvocars av någonanledning har tänkt att ersätta visa saker utöver det du har rät till så är det upp till dom om dom vill gå ut med det öppet eller om dom väljer att håla det på en annan nivå.

i detta system fins även annan information som kan vara bra att inte konkurenter får reda på.

din bil är presis som din kaffekokare din ägodel & du gör vad du vill med den.
tilverkaren har också säkerhets krav på sig så om det skulle vara ett alvarligt fel på din kaffekokare så komer dom gå ut i media o tala om detta, men du får inte reda på vilka tilverkningsnummer som har en kockplatta med förlåg livslängd & som du kan få utbytt om den går sönder.
du får heller inte reda på om det fins en nyare variant på din kafekockare som har ett modifierat hål under filtret där kaffer rinner ut som gör att aromen överförs bättre...
Användarvisningsbild
av CarMan
Missbrukas Tie så blir alternativet att inte volvohandlarna heller får tilgång till informationen !
Användarvisningsbild
av Bosa
Är ju inget som är unikt för Volvo, jobbar själv för en större tillverkare inom databranschen och det är samma sak där. Finns information om fel som täcks av garanti som inte får yppas till kund oavsett vad, Internal use only som det så fint heter. :)

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]