Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Har en vän som ska sätta ihop ett offgridnät med 2st 240Ah EFB-batterier..
Han vill dock ha en vanlig laddare till batterierna, bilen och traktorn också..

Det här med att en laddare enligt tillverkaren 'klarar' t ex 10-200Ah, hur ska/bör man egentligen tolka det? Det står ju aldrig bakgrunden till intervallen 😎 ..
I mitt huvud är det 'rimlig laddtid' som styr, utöver att den ska vara kompatibel med batteritypen, klimat och ev väder..
Laddaren kan väl omöjligt känna av storleken på batteriet ändå? Eller kan de kanske det indirekt genom att känna av batteriets inre motstånd (och att det egentligen är det motståndet som ger Ah-intervallet) ?
Man brukar väl säga att du ska ladda med 0,1 gånger kapaciteten. Dvs, ett 100 Ah batteri laddas med 10 Ampere.

Sedan går det att ladda långsammare, men att ladda ett tomt 240 Ah-batteri med en laddare på 5 Ampere (vilket är en vanlig storlek på mindre laddare) tar i bästa fall 48 timmar. Det är rätt lång tid...

Jag hade börjat med att tittat på en 10 Ampere-laddare från CTEK. Ger den orimlig laddtid så finns det 25 Ampere. Dyrare, men laddare mer än dubbelt så snabbt. Se t.ex. https://ctek.com/sv-se/products/pro25se-eu
av Okalettos
Malmstroem skrev: Igår, 17:49 Man brukar väl säga att du ska ladda med 0,1 gånger kapaciteten. Dvs, ett 100 Ah batteri laddas med 10 Ampere.

Sedan går det att ladda långsammare, men att ladda ett tomt 240 Ah-batteri med en laddare på 5 Ampere (vilket är en vanlig storlek på mindre laddare) tar i bästa fall 48 timmar. Det är rätt lång tid...

Jag hade börjat med att tittat på en 10 Ampere-laddare från CTEK. Ger den orimlig laddtid så finns det 25 Ampere. Dyrare, men laddare mer än dubbelt så snabbt. Se t.ex. https://ctek.com/sv-se/products/pro25se-eu
Så enligt dig är det 'rimlig laddtid' som avses när de skriver t ex 10-200Ah? Det är alltså inte någon teknisk begränsning som ligger till grund? (åtminstone i fallet liten laddare till stor batteribank, inom 'rimliga gränser' m a p inre motstånd i banken..)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: Igår, 16:51 ..Det här med att en laddare enligt tillverkaren 'klarar' t ex 10-200Ah, hur ska/bör man egentligen tolka det? Det står ju aldrig bakgrunden till intervallen 😎 ..
Jo, om man tittar i manualen till MXS 10.0 (har en sån själv) står det så här: Notera finstilta 'to 80% charge'
https://www.bruksanvisni.ng/ctek/mxs-10 ... sanvisning
_MXS10.JPG
_MXS10.JPG (10.4 KiB) Visad 71 gånger
Teoretiskt skulle full laddning ta (batterikapacitet/laddström) timmar. Dvs 200Ah/10=20 timmar
Det man talar tyst om är att "absorption"-fasen (dvs när batteriet nått 14V och laddströmmen gradvis sjunker, kallas Constant Voltage) tar längre tid eftersom laddströmmen blir mycket lägre än 10A där. Alltså tar det mycket mer än 20h för 200Ah (vi pratar ett par dygn) att nå full laddningsstatus, vilket är viktigt för batteriets livslängd.
Å andra sidan är det kanske sällan som man tagit ut 100%..

Själv anser jag att en 10A laddare ger 'rimlig laddtid' på mitt 65Ah batteri; (nöd-)körbart efter några timmar och 100% fulladdat efter knappt ett dygn. "Över natten"-laddning räcker i praktiken i de flesta fall.
Men till 200Ah skulle jag övervägt en större laddare.

Hittade MXS 10.0 till rimligt pris på Amazon och har med den i bagaget utifall generatorn skulle ge upp på någon långtur. Misstänker att kol och släpringar tar slut vilken dag som helst :-/
Blir intressant att se hur länge generatorn hänger med, folk här pratar om 25k och min är 170% över :-D

Jag tycker också det känns konstigt. Ka[…]

Är 48 volts batteriet större eller mindr[…]

Haldex gen 5 vibrationer

..Hade det varit obalans i däcken hade det […]

Nya original dimljus

Tänk på att det är olagligt att an[…]