Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Håller på att försöka få igång grannens robotklippare......
Har lagat kablen tidigare utan problem med hjälp av en transistorradio. Där är ju ett knattrande ljud över slingan när den är hel, men denna gång är där inte det. Jag har ohm mätt slingan och fått ett godtagbart värde. Mäter jag mellan vänster kabel och ledslingan får jag halva värdet (logiskt). Men mäter jag mellan ledslingan och höger kabel får jag MΩ (avbrott). Några idéer??? Felet kom när dom lyfte upp ett träd med rötterna :-o :-o :-o men dom kortade (ska inte vara gräs där mera) av och skarvade ihop kablen. Misstänker att ledkablen blivit skadad, men eftersom jag inte får någon signal i kablen så hittar jag ju inte eventuellt kabelbeott. Några idéer????
Har i förmiddags varit ute och felsökt på grannens robot gräsklippare igen, nu efter denna instruktion
https://tradgardsmart.se/multimeter-til ... yOtwjYFnwV
Kommit fram till att kablen är kass, eller i alla fall dålig. Enligt beskrivningen är ohm talet på slingan att den skulle den vara c:a 18000 m låg......Den är skarvad mänga gånger under åren och aluminium kabel ärgar lätt. Hon gissar på att gräsklipparen är c:a 15 år gammal. Så det blir en ny (utan begränsningskabel) till nästa vår.
Jag kan bara rekommendera Mammotions robotar. Jag har en gammal Husqvarna med slinga som inte kommer att ersättas med något liknande då den dör. På andra sidan huset har jag en mindre Mammotion Yuka Mini 600 sedan två år, den är helt enkelt kanon!

/Thomas
Jag har också en Mammotionklippare , en Luba 2 AWD 3000 nu inne på tredje säsongen och det är min första robotklippare någonsin.
Även jag har mest positivt att säga, mycket negativt skrivs just nu på diverse sajter men mycket beror på att det finns alltför många personer där ute som tror att den kan trolla och inte kräver något underhåll samt är obenägna att läsa och förstå manualer.
Så jag lägger därför in en brasklapp om att ett visst teknikintresse (och ett visst tålamod beroende på hur krånglig din tomt är) krävs för att rodda den vilket passar mig.
Har också mammotion. 2 stycken luba mini, en hemma, en sommarstugan. Båda fungerar väldigt bra, enbart problem med sånt man själv ställt till med (mappar för nära kanter och garage under terrassen=dålig gps mottagning)
Ja, dom missar en linje då och då men handen på hjärtat, det går bra. Den på sommarstugan är en 1500 som är mappad på nästan 1500, tar strax över 2 dagar att klippa allt när den inte kör mellan 22 och 06.

En laddplats som helt följer instruktionerna.
En bra och stadig placering av eventuell RTK.
Håll angivet avstånd till kanter och lägg in hinder och no-go zoner.
Tunga pickup:er

Hur ofta ser ni tunga pickup'er (Dodge RAM och lik[…]

Är det någon som har en nyare XC60 (-22[…]

Svarar mig själv här. Det var trevä[…]

Sitter en vit skruv på strålkastaren, […]