Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1630444
Annan fråga om parkeringsbromsen. Tyckte mig höra ett "tjut" från när parkeringsbromsen lades an på bilen idag, kan berott på värmen men man lyssnar ju när man börjar misstänka ett oljud. Detta kom i slutet av tiden parkeringsbromsen ansätts
#1630512
Själva motorn till handbromsen är ganska utsatt av vatten, salt och värme. Det rostar även sönder i splinsen mellan motor och bromskolv. Så det kräver underhåll innan det blir gammalt. Jag tar alltid isär och smörjer splinsen när jag byter klossar, även mellan bytena tar jag isär och smörjer upp anläggnings ytor och kolvar
#1630534
@lennarte, Ja det kan vara läge att ta isär och inspektera en dag, om inte så när vinterdäcken skall på. Har dock ej sett att något fäste va sönder när jag kollar runt vid däckbytena. Parkeringsbomsarnas motorer har ej rörts någonsin, bilen är XC60 2014 med 22 000 mil så något kan ju ge sig nu. Har heller inte vågat då vi på förra bilen fick erfara att det finn klåpare som inte sätter tillbaka de helt och rätt vilket gjorde att de va slut redan vid kanske 10 000 mil

Det behövs inga hålborrade skivor […]

Värmesköld över turbon

Att det med säkerhet skulle resultera i n&ari[…]

Kass generator? V70-2012

Kommer du åt att mäta direkt på g[…]

V60 2011 byte av kondensor

Hål i kondensorn efter påhälsning[…]