Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Motiverar rosten på kolven ett byte av bromsoket eller kan man någorlunda tryggt tuta vidare och kolla ibland så att det inte läcker? Kolven går ganska lätt att trycka in med en tving och trycks ut fint när man trycker på bromspedalen.. Bilen är en V50 MY08 med 19.000mil så högst troligt är det bromsok från samma år..
20250204_194348.jpg
20250204_194348.jpg (2.15 MiB) Visad 1171 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den där kolven kommer sannolikt att kärva så du åker omkring med anliggande broms. Kostar massvis i extra bränsle per år..
Ny kolvar går att köpa för några tior om du tycker att nytt ok är för dyrt. Kolla hos trodo, mekster, vparts. Biltema lär ha renoveringssatser till vissa ok.
Friska kolvar går att trycka in med tummen utan att det gör alltför ont, behövs tving så lär bromsarna ligga på..
Användarvisningsbild
av lennarte
Allt är ju en övervägning. Hur länge har du tämkt köra med bilen?? Jag hade samma problen på min 745-a. Plockade ut kolvarna, slipade dom (har 2-kolvs ok) med 1200 våt slippapper även kanten ovan gummitätning en, bytte tätningar och gummi skydden. Smorde kolvarna silikonfett när jag tryckte tillbaka dom, sprayade under skydden med silikonspray räknar med att det ska hålla nägra år.
IMG_20241030_100858.jpg
IMG_20241030_100858.jpg (4.78 MiB) Visad 1109 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Där det är hål på kromskiktet kommer det garanterat att bli ny rost. Snabbt.
Ny kolv tror jag kostar runt 50-lappen hos trodo. Frakten lär bli dyrare.. Tycker man att det är roligt att plocka isär oken fler gånger är det förstås dumt att byta kolv. :party:
Klart, står bilen i varmt och torrt garage (som min gör just nu) så står rosten still.
Anliggande broms ökar lätt bränsleförbrukningen med 10%. Ta årlig bränslekostnad per år och lägg på 10%.. :-/
Hej igen,
Jag har aldrig bytt kolv / renoverat bromsok så jag kanske inte ska ge mig på det nu heller, även om det lockar ekonomiskt.. Å andra sidan ser jag att Biltema faktiskt har främre bromsok till V50 15"/16"-fälgar för ca 500kr, men vet inte om jag vågar köpa trots att deras reg-sökning säger att det ska passa.. Har blivit lite nojig och velig på senare år..
Ps. Bilen körs blott ca 300mil per år.. Ds.
av vjohnj
Kollar man på damasken på ok't5 så ser du att det har släpp i nedre del mot ok. Så det skulle behöva en renovering.
Enklast bli väl att bara skaffa nya om du inte vill börja meka med detta
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: ons 05 feb 2025, 09:31 .. ser jag att Biltema faktiskt har främre bromsok till V50 15"/16"-fälgar för ca 500kr, men vet inte om jag vågar köpa trots att deras reg-sökning säger att det ska passa..
En fördel med Biltema, förutsatt att man har ett varuhus i närheten, är ju att det är relativt enkelt att lämna tillbaka grejer som är fel..
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev: ons 05 feb 2025, 08:41 Där det är hål på kromskiktet kommer det garanterat att bli ny rost. Snabbt.
Ny kolv tror jag kostar runt 50-lappen hos trodo. Frakten lär bli dyrare.. Tycker man att det är roligt att plocka isär oken fler gånger är det förstås dumt att byta kolv. :party:
Klart, står bilen i varmt och torrt garage (som min gör just nu) så står rosten still.
Anliggande broms ökar lätt bränsleförbrukningen med 10%. Ta årlig bränslekostnad per år och lägg på 10%.. :-/
Jag plockar isär och sörjer upp bromsarna i samband med byte till sommardäck varje år. Så byta kolvar tar inte många minuter extra. Så skulle dom tröga aldrig så lite märker jag det då. Bytte ju tätningar och dammskydden i höstas då märkte jag rostskadorna. Så det är tänkt att jag ska köpa nya kolvar innan dom kommer för långt ut. Nu med nya klossar sitter kolvarna betydligt längre in så rosten ligger nu i ett bromsvätska bad så jag har kanske 2000 mil på mig (c:a 3 - 4 år) innan rosten kommer så långt ut att det börjar rosta mer.
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: tor 06 feb 2025, 18:03..
Jag plockar isär och sörjer upp bromsarna i samband med byte till sommardäck varje år. Så byta kolvar tar inte många minuter extra. .
Okej, personligen är jag inte så jätteroad av att renovera bromsok. Vill gärna att de ska sköta sig problemfritt 8-10 år när man väl fixat upp dem :-D
Så några rostiga kolvar har inget att göra där.

Oken bak vill uppenbarligen ha tillsyn lite oftare, får jag ut 5-6 år är jag nöjd. :party:
Sen jag fick in avfuktare och fläktar i garaget så har underhållsbehovet minskat rejält; bilen torkar upp på nån timme och rosten står i stort sett still. Trots att den går några mil i ur och skur i princip varje dag. Eller åtminstone varannan :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Okej, personligen är jag inte så jätteroad av att renovera bromsok. Vill gärna att de ska sköta sig problemfritt 8-10 år när man väl fixat upp dem
Oken fram är original sedan 1988. Oken bak (gamla typen med en kolv på var sida) byttes mot nya för c:a 15 år sedan. Då hade jag (och förre ägaren) "kämpat" med vänster ok till varje besiktning. Äfter detta har det funkat kanon med service på dom varje år. Men i höstas trögade höger framhjul.
OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]