Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1584846
apersson850 skrev:
fjohan82 skrev:Visst finns det väl smörjnipplar på en påskjutsbroms som är drygt 10 år gammal?
Tror jag behöver smörja en husvagn som jag ska låna, dock är dragstången täckt enligt bild nedan så kåpan behöver demonteras innan om inte nipplarna är undertill.
Jodå, det finns smörjnippel på det draget och den sitter mycket riktigt på undersidan. Du behöver inte demontera plastkåporna.
Tack då får jag kika lite mer på det, har nyss hämtat vagnen inför lördagens avresa och på ovansidan under plastkåporna satt inga nipplar.

En annan sak jag aldrig har tänkt på med släpkopplingar: Ska man kunna hålla i kopplingen (handtaget där man lossar den från bilen) och vicka den åt höger/vänster (inte ut/in som bromsen)?
Det går att vrida den så i typ 5-10 grader åt båda håll och gör man det med lite snabbare rörelse låter det "dunk-dunk" när den når respektive ändläge.
Det mesta tyder på att det är det ljudet som hörs när man kör med vagnen efter bilen enligt ägaren som nyss är hemkommen från Gotland.
Jag tänker mig att den bör kunna röra/vrida sig så för att inte vrida sönder hela draganordningen i vagn/bil.

Edit: Efter att ha hittat åtminstone en nippel i mörkret så fick den där "dunk-dunk"-rörelsen mer motstånd, så det är kanske bristen på fett som har gjort att den kunde röra sig så "löst"...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1584877
Ja är dragstången torr glappar det med tiden och det ger klångkljud

Många släp har roterande fäste så släp/bil kan luta utan att brytas sönder
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1584904
Nu är allt uppsmörjt och klart.
"Kuddarna" i AL-KO-draget var ganska slitna trots att de är relativt lite använda.
.
20240726_101425_copy_2000x1500.jpg
20240726_101425_copy_2000x1500.jpg (724.46 KiB) Visad 2886 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1584919
TommyP86 skrev: fre 26 jul 2024, 19:35 Dom är gjorda för att slitas, så slipper man byta draget Bild
Samma med bromsbelägg. Folk sätter på svinhårda belägg för de dammar mindre på fälgarna, så undrar de sedan varför skivorna slits i raketfart
Användarvisningsbild
av apersson850
#1585353
Nu är det ju alltid lite vanskligt att bara titta på bilder, men så där blir beläggen inte av att de är slitna utan av att någon hängt på släpet på en ny kula som var lackerad. Färgen slits av och fastnar på beläggen, som sedan inte fungerar som de ska men däremot brukar knarra och bära sig åt. Den blanka ytan kan du riva bort med grovt sandpapper. Sen fungerar beläggen igen.

Jag har sett exakt det jag beskriver på en annan vagn, så jag tror det är det jag ser här också.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1585354
fjohan82 skrev:Edit: Efter att ha hittat åtminstone en nippel i mörkret så fick den där "dunk-dunk"-rörelsen mer motstånd, så det är kanske bristen på fett som har gjort att den kunde röra sig så "löst"...
Fett kan ju fylla ut glapp lite, men själva kulhandsken ska inte glappa i sid- eller höjdled något av betydelse. Den ska gå fram och tillbaka enbart.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1585376
apersson850 skrev: ons 31 jul 2024, 15:34 Nu är det ju alltid lite vanskligt att bara titta på bilder, men så där blir beläggen inte av att de är slitna utan av att någon hängt på släpet på en ny kula som var lackerad. Färgen slits av och fastnar på beläggen, som sedan inte fungerar som de ska men däremot brukar knarra och bära sig åt. Den blanka ytan kan du riva bort med grovt sandpapper. Sen fungerar beläggen igen.

Jag har sett exakt det jag beskriver på en annan vagn, så jag tror det är det jag ser här också.
apersson850 skrev:
fjohan82 skrev:Edit: Efter att ha hittat åtminstone en nippel i mörkret så fick den där "dunk-dunk"-rörelsen mer motstånd, så det är kanske bristen på fett som har gjort att den kunde röra sig så "löst"...
Fett kan ju fylla ut glapp lite, men själva kulhandsken ska inte glappa i sid- eller höjdled något av betydelse. Den ska gå fram och tillbaka enbart.
Jag anar hur du tänker, tittar man närmare på bilden ser man dock hur pass slitna de är.
Ytan som är mellan "gropen" och de instansade siffrorna saknas helt på de gamla delarna.

Nu har jag kört 300 mil sedan i lördags och den dunkar och slår inget alls, visst kan det rycka till ibland men det är mer en "dov stöt" än "tydligt metalliskt klonkande" ljud.
Man kan väl tänka sig att smörjan och dessa friktionsbelägg tillsammans har gjort vagnen mer behaglig att dra på.
Belägg koppling.jpg
Belägg koppling.jpg (128.75 KiB) Visad 1702 gånger

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]