- tor 25 jul 2024, 21:23
#1584846
En annan sak jag aldrig har tänkt på med släpkopplingar: Ska man kunna hålla i kopplingen (handtaget där man lossar den från bilen) och vicka den åt höger/vänster (inte ut/in som bromsen)?
Det går att vrida den så i typ 5-10 grader åt båda håll och gör man det med lite snabbare rörelse låter det "dunk-dunk" när den når respektive ändläge.
Det mesta tyder på att det är det ljudet som hörs när man kör med vagnen efter bilen enligt ägaren som nyss är hemkommen från Gotland.
Jag tänker mig att den bör kunna röra/vrida sig så för att inte vrida sönder hela draganordningen i vagn/bil.
Edit: Efter att ha hittat åtminstone en nippel i mörkret så fick den där "dunk-dunk"-rörelsen mer motstånd, så det är kanske bristen på fett som har gjort att den kunde röra sig så "löst"...
apersson850 skrev:Tack då får jag kika lite mer på det, har nyss hämtat vagnen inför lördagens avresa och på ovansidan under plastkåporna satt inga nipplar.fjohan82 skrev:Visst finns det väl smörjnipplar på en påskjutsbroms som är drygt 10 år gammal?Jodå, det finns smörjnippel på det draget och den sitter mycket riktigt på undersidan. Du behöver inte demontera plastkåporna.
Tror jag behöver smörja en husvagn som jag ska låna, dock är dragstången täckt enligt bild nedan så kåpan behöver demonteras innan om inte nipplarna är undertill.
En annan sak jag aldrig har tänkt på med släpkopplingar: Ska man kunna hålla i kopplingen (handtaget där man lossar den från bilen) och vicka den åt höger/vänster (inte ut/in som bromsen)?
Det går att vrida den så i typ 5-10 grader åt båda håll och gör man det med lite snabbare rörelse låter det "dunk-dunk" när den når respektive ändläge.
Det mesta tyder på att det är det ljudet som hörs när man kör med vagnen efter bilen enligt ägaren som nyss är hemkommen från Gotland.
Jag tänker mig att den bör kunna röra/vrida sig så för att inte vrida sönder hela draganordningen i vagn/bil.
Edit: Efter att ha hittat åtminstone en nippel i mörkret så fick den där "dunk-dunk"-rörelsen mer motstånd, så det är kanske bristen på fett som har gjort att den kunde röra sig så "löst"...
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...