Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1580562
Häromdagen upptäckte jag ett nytt missljud på min Volvo S40 2008 (1.8F-motorn), där bilen skramlade, som om något svängde och slog i något annat när man körde över ett gupp. Jag var helt inställd på att lämna in bilen på lämplig verkstad, för säkerhets skull, om något är på väg att lossna tänker man det är bra att fixa innan det rasar, men sedan tänkte jag att jag kan ta en titt och se om det var en skitgrej jag kunde fixa själv.

Efter lite undersökning kom jag fram till att felet var att avgasröret längt bak på bilen hade lossnat. Det var upphängt i ett fäste som var fastsvetsat på avgasröret, som sedan i sin tur hänger på ett stötdämpande gummifäste. Svetsat. Fan också. Sånt kan inte jag. Får väl bli verkstad ändå, men så googlar jag lite och hittar dessa delar från CS Bilteknik:

Avgasfäste bakre 48 mm Volvo C30, S40, V50
Gummi för avgasupphängning Volvo C30, C70, S40, S80, V50, V70, XC70 (Lika bra att byta ut när man ändå håller på, det gamla såg ganska slitet ut.)

Något geni i Växjö har kommit på att tillverka ett avgasfäste med U-klammer med en "stång" som går in i avgasupphängningsgummit. Det där klarar till och med jag som är IT-konsult i Stockholm av att montera! Behövs inte ens en lyft då det hela ligger väldigt tillgängligt om man ligger på rygg under bilen.

Tyvärr bor jag i en liten byhåla som heter Stockholm, och inte i världsmetropolet Växjö där den här firman har en butik, annars hade jag åkt och köpt den imorgon bara och haft problemet ur världen. Men tyvärr inte. Istället fick jag beställa, och delarna skickas i bästa fall i morgon, så i allra bästa fall är de framme på måndag.

Här slutar den (i alla fall enligt mig) rimliga delen i den här berättelsen, och här börjar istället galenskaperna. Fortsätt läsa på egen risk.

För jag tänkte att, jag har ju ändå kört runt lite med det löshängande avgasröret innan jag undersökte och hittade felet. Inga motorvägshastigheter direkt, utan mest lite runtputtrande i stads- och förortsmiljö. Bilen går fortfarande att köra, det är inte bra om avgasröret svänger runt bara för det kan ju skapa mekaniska påfrestningar på avgassystemet och kanske orsaka en läcka eller liknande. (Det kan ju så vitt jag vet redan ha hänt, men det är svårt att göra något åt nu.)

Det bästa är ju så klart att inte köra runt med bilen alls under helgen, men ibland behöver man ändå köra någon kort sträcka, så jag tänkte att, vore det inte mindre dåligt om, istället för att avgasröret svänger runt och har sitt eget liv under bilen, är det inte bättre om man fuskar till en temporär upphängning? Så det var precis det jag gjorde. Svarta grova buntband av plast. Två stycken, som går igenom "mittöglan" i gummiuppgängningen och håller upp avgasröret så det inte rör på sig mer än nödvändigt. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, i alla fall på en kort körning på några hundra meter över ett antal gupp och inte ett enda ljud. Motorn kom upp i normal arbetstemperatur, och en kort kontroll efter den körningen visar att det fortfarande sitter och inte finns några tecken på annat. Succé! Än så länge i alla fall.

Jag förväntar mig så klart inte att det här håller särskilt länge, men det behöver bara hålla några dagar tills de riktiga grejerna kommit. Det jag är mest oroad över just nu (och därav frågan i ämneraden är) - hur varmt blir det på utsidan av ett avgasrör egentligen? Avgaser kan ju bli heta har jag förstått, men hur varmt blir det precis där i slutet av avgasröret om man inte belastar bilen med mer än stadskörning i kanske max 70 km/h i korta sträckor? Finns det risk att det blir så varmt att buntbandet smälter och därmed går av?

Jag tänker att det värsta som kan hända är ju ändå att buntbanden går av, och då är jag tillbaka till ruta ett igen. Och det lär jag ju i så fall märka på ljudet som kommer tillbaks.

Sedan när jag fått hem rätt delar tänker jag att jag monterar dem, och sedan låter jag kontrollbesikta bilen. Är det något mer som hänt med avgassystemet under resans gång lär de ju upptäcka det där och då. Jag behöver ändå besikta bilen senast i juli så det passar rätt bra ändå. Så slipper jag betala separat för att någon ska kolla avgassystemet, för det måste jag göra ändå säger ordningsmakten. Som hittat tänker jag!

Nu undrar jag, hur hade ni gjort i min situation? Hade ni låtit bilen stå, eller hade ni väntat på att få fram rätt delar? Hade ni rent av kört runt med ett löst avgasrör några dagar? Hade ni satt någon maxhastighet? (Tyvärr har jag inga buntband av metall liggande hemma, de går ju att få tag på, men då måste man ju ta sig till en sådan butik också...)

Tack för tålamodet att ni läste så här långt, och hoppas ta del av eventuella erfarenheter eller allmänna idiotförklaringar. :-)
#1580567
Att skapa egna avgasupphängningar med band av olika format är ingenting konstigt eller ovanligt men metall är att föredra. Hålband är en ofta använd produkt och finns på byggvaruhus etc.

IT-konsulten kan ta sig till butiken Biltema som finns flera exemplar av i länet och där köpa buntband av metall som kan användas på precis samma sätt som du redan gjort. Det går även att skarva om man behöver.

Att köra med buntband i plast skulle jag inte oroa mig för om det bara gäller att ta sig dit och tillbaka. Undvik farthinder om det går.
#1580569
Tack för tipset, @Dextre! Ja, metall hade varit bäst. Eller ståltråd till och med. Tyvärr hade jag inget sådant hemma, vilket jag ändå får anse som underkänt. Får se till att skaffa något sådant så jag har till nästa gång, kanske rent av kan vara bra att ha i bilen när man kör en så gammal bil. Saker börjar ju hända med den med en viss frekvens, bara för några veckor sedan fick jag limma fast ett backspegelglas som var på väg att lossna med epoxy, så det är nästan så man behöver ha med sig lite bra-att-ha-grejer i bakluckan...

Kan meddela att jag blev tvungen att åka iväg på en oförutsedd akutgrej precis efter jag skrev det där inlägget (vilket får mig att känna att det var värt att göra den där fusklösningen så länge), och den upphängningen överlevde 15 km stadstrafik. Avgasröret blev nätt och jämnt ljummet under den belastningen, så värmen verkar inte vara ett problem om man inte kör som en tok.

Fartgupp är svårt att undvika där jag bor men det går att ta det försiktigt i alla fall.
#1581024
Uppföljning:

Nu har jag fått den där reparationsdelen jag beställde, och den var lika lätt att installera som jag föreställde mig.

Kollade konditionen på de där buntbanden i plast jag hade använt. De såg inte ut att ha tagit någon skada eller blivit slitna alls. Då var det ganska (men inte överdrivet) kraftiga svarta buntband av plast - såna där som brukar vara UV-beständiga. (Hade nog inte vågat använda såna där vita buntband...) Då har jag kört med det några mil i stadstrafik bara under några dagar, inga höga hastigheter.

Så då vet någon annan det ifall de behöver göra något liknande. Svarta kraftiga buntband i plast fungerar om man inte har något bättre och man kör försiktigt. :-)

Nu ska jag boka tid på besiktningen bara så får vi se om avgassystemet tagit stryk av att det hängde löst innan jag fixade det första gången. (Antagligen inte, inget känns fel.)
S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]