Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1579779
fjohan82 skrev: mån 27 maj 2024, 14:57 :-)

Vad innebär det? En battericell är ju runt 3.7 Volt så man måste seriekoppla nästan 250 st celler i rad :-o i batteripaketet, och går endast en av cellerna sönder rasar hela den kedjan med 250 st, är det bra ? kör man lägre spänning och kopplar dem parallellt istället kan man ju bara koppla bort de som fallerar automatiskt istället,.

Eller är det bara kabeln mellan bilen och laddaren som är 800 V och det transformeras ned direkt i bilen till lägre spänning och man har bara hög spänning i kabeln för att kunna göra den tunnare ?.

Så 800 Volt har inget att göra med elsystemet i bilen? ;-)
#1579793
Jo, iaf som jag förstått det, 800V för att kunna dimensionera ner kopparn. För drivning, generering och (snabb)DC-laddning Det är ju sådana överdrivna effekter egentligen, men kraftig regenerering är ju bra för att få tillbaka effekt även vid kraftig inbromsning.
#1580861
Derank skrev:det är väl dagens s'tt att skriva en artikel på, klickbait deluxe, men det har väl de flesta lärt sig vid det här laget.
Nja, det är en juridisk term, allvarligare än en vanlig uppdatering. Den är tvingande även om man inte behöver ta in bilen.
Men ibland så behövs det ändå ett verkstadsbesök för att alla uppdateringar kanske inte går via OTA. För bara ett par år sedan hade detta varit ett givet verkstadsbesök...

/Thomas
  • 1
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
  • 395
Larmdosan till 07 v70n.

Hej. Nu har det hänt något konstigt som[…]

Mina vänner, Nu behöver jag mer specifik[…]

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]

Vilken lampa ska jag köpa?

Glaset är orange. Lampan är klar. Till […]