Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575762
@NotAnotherSheep, Båda var vanliga skinnstolar i alla fall. Undrar om jag hellre hade tagit den äldre och den jag vill ha än att få ha en man inte vill ha typ. Men sen har ju andra de med och tar sig från a till b så... Ut och provkör tycker jag själv och känn efter :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1575790
Personligen skulle jag nog välja den nyare av de två du funderar på, även om den är enklare utrustad och har D3-motor. Under förutsättning den inte gått onormalt långt.
Varför? Som redan sagts lite säkrare bil och modernare helt enkelt. Och automat, Volvos 8-stegade Geartronic automatlåda är bra och växlar mjukt tycker jag (har automat in min V90 Recharge My22).
Jag har haft lite enklare utrustade (nya) Volvo och fullsmetade också (som den jag har nu). Man vänjer sig med båda alternativen, men det är förstås svårare gå från en fullutrustad till en enklare eftersom man nog kommer sakna en del finesser åtminstone inledningsvis. Nya eller ganska nya bilar är väl vettigare att ha mer välutrustade men ju äldre desto mer fördel kan en enklare utrustad vara så kan det bli lägre risk för strul med all extrautrustning. Visst bör man tänka lite framåt på andrahandsvärdet den dag man skall byta bil igen, men det är ibland svårt få ekvationen gå ihop att köpa bil man vill ha som plånboken tillåter som står sig bra i andrahandsvärde när man nån gång i framtiden skall byta. Många vill förstås ha en fullutrustade bil begagnad men till ett lågt pris. Ingen vill väl egentligen betala så mycket extra för välutrustade bilar? Starkare motorer och viss utrustningsnivå håller priset uppe förstås. En D3-motor är nog inte så eftertraktad men man kan ju se det som chans göra lite "fynd". Jag har haft en D3-diesel i en V70 MY14 och det var även manuell växellåda. Jag tyckte egentligen aldrig det var nåt problem, man vänjer sig och planerar körningen när motorn inte är så rapp. Den bil jag har nu V90 Recharge har totalt 340 hk. Det är lite skillnad på alla sätt och vis mot en D3 som den jag hade som hade 136 hk om jag minns rätt. Men dieselmotor har bra grunddrag.
Jag har skinnklädsel i min V90, Comfort-stolar, med dynförlängning och elektriskt justerbara. Dynförlängning är ett måste för mig, Volvos standardstolar i nyare Volvo har väldigt kort sittdyna.
av Söne
#1575816
Jag stod inför samma val och det blev den gamla varianten. Jag har läst allt och lite till om båda bilarna (engelska och svenska forum), provkört flertalet av nya och gamla samt kommit fram till att den äldre är betydligt vettigare val. Den nya är bättre att köra och har ett djupare (men smalare) baksäte. Ungefär så. Allt annat talar till dess nackdel (om man inte är tekniknörd och kräver allehanda finesser). Rostskyddet är sämre och kvaliteten överlag mycket sämre. Lampor som självspricker, vibrationer utan rimlig lösning (ja, har upplevt detta i två v60 årsm -20 samt -21), bakluckemotorer som går sönder vartannat år etc. Dyrare delar till nyare v60 (framlampa á 25 000 kr). Bränslevärmare som inte värmer motorn. Dessutom köper man risken i den nyare v60 till ett högre pris. Hade jag inte behövt äga bilen själv hade den nyare möjligen varit bättre (för körupplevelsen) men det blev en v60 Classic som gör samma jobb till en betydligt lindrigare driftskostnad.

Nu har de stoppat i en dubbelkopplad kineslåda i -22 och uppåt så det återstår hur den ter sig. Och ren bensin/diesel är ju finito i Sverige nu. Annars hade en classic av nya v60 varit intressant om några år men jag som ägt Volvo sedan länge är lite besvärad över vart det tar vägen och ser P3 som sista vettiga alternativet.
Användarvisningsbild
av sewen
#1576157
Har svårt att förstår varför du väljer just mellan dessa två? Är ju helt olika bilar (även om man känner igen sig till viss del när det kommer till tex symboler och namn på funktioner då båda är volvo).
Om du kan tänka dig förra generationens V60 varför inte utöka valmöjligheterna och även kolla typ v70? Eller Nån audi typ A4/A6? osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1576272
valln skrev: tis 09 apr 2024, 20:32 Jag väljer alltid senaste generationen, främst för att krocksäkerhet blir cirka 10 år bättre.
Ser oftast också andra fördelar i att komfort och körupplevelser blir bättre.
Tycker det är svårt val. Man har ju en budget

Om jag för samma summa får förra generationen med största motorn, fullutrustad med alla trevliga tillval och perfekt inredning med helskinn.

Och för nya modellen räcker det till minsta motorn, knappt nägot tillval och billigaste tyginredningen.

Kan inte säga att komforten eller körupplevesen blir böttre med spartansk utrusting och minimal motor i senaste modellen.
av Malmstroem
#1576275
Jag brukar också välja senaste generationen. Om budgeten inte räcker brukar jag då vänta ett tag till, alternativt höja budgeten.

Den äldre generationen börjar bli gammal. Det är inte ovanligt att bilar som uppfattas som "gamla" tappar rejält i värde. Det är därför i mitt tycke viktigt att titta på ägandekostnad på bilen, inte bara inköpspris. Betala mycket för en förra generationens V60 kan visa sig bli dyrt. T.ex. XC70 är betydligt dyrare idag än vad jag skulle känna mig bekväm med att betala.
Användarvisningsbild
av bem
#1576278
En något äldre bil i bra skick (bra omhändertagen, servad osv) vad gäller Volvobilar, är nog nästan alltid (men inte alltid) ett klokare val, om man därtill önskar lite extra utrustning. Vill kan kunna trampa till på gaspedalen och det sen skall dra iväg lite grann så är en D3-motor knappast att föredra (vet av egen erfarenhet). Det viktiga är ju att bilen är i bra skick, ingen rost, motorn inte gått mer än normalt (helst lite mindre), servad, har ungefär den utrustningsnivå man egentligen vill ha, och bra motor med hyfsat drag i om man vill prioritera det lite, det är alltid roligare köra en bil med lite fler hk. Bensin eller diesel på en lite beg. några år äldre Volvo spelar väl ingen roll (fastän det säljs väldigt få dieslar numera). Utbudet av beg. Volvo-dieslar kan vara större än bensinare. Att det finns risk att bilen tappar kommunikationen med yttervärlden framöver om den har 2-3G må väl vara hänt tycker jag. Det viktiga för mig personligen är att bilen går att köra. I alla fall skulle det inte styra val av bil för mig om jag skulle skaffa en beg. Volvo.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1576306
Själv köper jag hellre en senare årgång av en äldre modell än en tidig årgång av nyare modell. Alla nya platformar kommer med barnsjukdomar som fixas under åren, och vid slutet av platformens produktionstid så brukar nästan alla sjukdomar vara fixade. Vissa undantag existerar såklart.

Det förutsätter ju dock att det faktiskt är en ny platform, och inte som t ex övergången från 740 till 940, eller från 850 till x70, som är samma bilar egentligen, utan mer som 850(ny från grunden) eller övergången från x70 97-00 till V70N/S80.
Användarvisningsbild
av sewen
#1576357
Nu har du ju inte svarat på om du kan tänka dig andra märken. Men generellt hade jag gått på utrustning före ålder. Speciellt om man planerar att behålla bilen i över fem år eller så. Då hinner även den nyare modellen kännas gammal.
Jag och min bytte bilar samtidigt vid ett tillfälle. För ungefär samma pengar köpte han en lite nyare basutrustad Ford och jag en 4 år äldre premiumutrustad Volvo. Ganska snart kändes Volvon som en betydligt bättre affär och gav en trevligare upplevelse än den nyare basutrustade bilen.
av NotAnotherSheep
#1576565
Hej alla,

Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en del olika alternativ och beslutet föll på något helt annat.

Blev istället en C-klass S205 som valet föll på. Kändes som en modernare bil än gamla V60 och för ett mer rimligt pris än nya V60 sett till vad man fick för pengarna.

Får hoppas på många bra mil i denna.

Men tackar er alla för all input hur som helst!

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]