Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1542148
Hej, har bytt bakre skivor och belägg på V50 D5 MY07 och tycker handbromsen tar en del sämre.. Är det 'inslitning' några tiotal mil som kommer återställa kraften eller har jag tabbat mig på något sätt..?
Har avfettat skivorna ordentligt med bräklen och rengjort, smörjt och motionerat oken flera gånger tills man knappt behöver nån kraft att skruva in kolvarna osv.. Och givetvis gjort rent alla glidytor på okhållarna och oken och filat ner minsta lilla krumbukt och avslutat med 'smärgelduk'..
Samt, tryckt ut kolvarna med bromspedalen innan jag kände på handbromsspaken.. Och oken returnerar som sig bör och handbromsmekanismerna likaså..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1542967
Visst kan det vara så att beläggen behöver slita in sig lite. Det är ju rätt vanligt på vanliga bromsbelägg, och kan väl vara sant även på handbromsbackar. V50 har väl dessutom handbromsen kombinerad med fotbromsen om jag minns rätt? Inte separata trummor och backar för handbromsen...
#1542971
Lucif3r skrev: tor 01 jun 2023, 18:40 Visst kan det vara så att beläggen behöver slita in sig lite. Det är ju rätt vanligt på vanliga bromsbelägg, och kan väl vara sant även på handbromsbackar. V50 har väl dessutom handbromsen kombinerad med fotbromsen om jag minns rätt? Inte separata trummor och backar för handbromsen...
Stämmer, integrerad handbroms i bromsoken (på gott och ont)..
Vid inbromsning är det 'såklart' omöjligt att känna skillnad, men när man drar handbromsen (vid färd eller stående i backe) känner vi skillnad, den tar sämre och/eller man behöver dra spaken högre för tillräcklig bromsverkan.. Men mig veterligen ska man inte behöva montera nya skivor och belägg 'kloss an' (max 1-2mm spel i oket) såsom på t ex Honda Accord 2003-, utan viktigt ska bara vara att, trycka ut kolvarna med pedalen, innan man drar i handbromsen..
#1542976
Lucif3r skrev: tor 01 jun 2023, 19:32 Ingen aning om hur man justerar handbromsen korrekt på en sån där, men om det är beläggen som behöver slitas in kan du åka ut på en ensam väg, gasa upp bilen i skaplig hastighet, och "tvärnita" några gånger, så att bakbromsarna faktiskt jobbar :-)
Njae, vad jag förstått ska man bromsa försiktigt de första tiotal milen, ur ett långsiktigt perspektiv..
av Okalettos
#1543197
Lucif3r skrev: fre 02 jun 2023, 15:16 Visserligen sant för skivor, men tiotals mil tar det inte. Det räcker typ att småbromsa 1km eller så så skivorna blir rejält varma, och låta dom svalna av helt. Sen är det ingen fara.
Aldrig hört talas om.. Och känns märkligt att temperaturen skulle ha med saken att göra 🤔.. Men känslan har ju ibland fel.. Vore intressant om fler har samma syn/erfarenhet som du..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1543198
Det är för att dom flesta skivor levereras ohärdade, så man måste härda dom själv för att dom inte ska slå sig. Exakt hur viktigt det är i praktiken kan jag dock inte svara på, men jag har aldrig råkat ut för vinda skivor, medans jag vet andra som inte "härdat" skivorna som skivorna blivit skeva på efter en vecka, typ...

Jag har bekymmer med min gamla men snåla V50[…]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Vis[…]

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]