Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ruger1
Hej! Trevlig forum :) Här kommer mitt första inlägg!

Jag är nu på väg att återigen bli volvo ägare! Frågan är då vad är egentligen bästa köpet? Vi behöver en kombi så modell utbudet är inte så jätte stort och inte heller de ekonomiska förutsättningarna. Så min fråga är vad skall vi satsa på om vi vill spendera 35000 - 50000 på en ny kombi? 745/945 eller 855!!!
Kom gärna med argument och råd!
Sägas kan att jag är en hyffsad hemmapulare, dvs jag byter slitage prylar själv.

Mvh//Jonas
Användarvisningsbild
av Ramon
Hej och välkommen till forumet ruger1!

Personligen skulle jag rekommendera en 945:a. 745:a är också väldigt bra, men i princip kan man säga att man tagit det som är bra från 700-serien och förbättrat, slutprodukten är då 940-modellerna. En 940 är bl.a. Säkrare än en 740, 940 har t.ex. SIPS som 740 inte har (SIPS - förstärkta sidobalkar) osv.

En 945:a är billig i drift, billiga reservdelar som finns i massor, lättmekade även för ovana, dessa röda motorer är hållbara som bara den, dom rullar nästan oändligt långt med rätt vård. Varför jag inte råder dig till att köpa en 855:a beror på en del saker. Dels så är de dyrare i drift, mindre mekvänliga, inte lika billiga reservdelar. Sen så är 900-serien en "stabilare" bil, har inte lika många fel osv. 800-serien har en del fel trots allt. Kan tipsa om att kika på nedanstående hemsida där man kan jämföra bilar och där se starka och svaga punkter osv.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Lycka till med val av bil :wink:
av Quaint
Håller med ovan men vill lägga till lite....

855 är betydligt mindre i lastutrymmet!!!!
Speciellt om du ska ha barnvagn eller hundbur med dig.

Åker bättre i 855, mer traktor över 745/945.
Min förra bil 745 -87 orkade inte mer pga rost så fick bli
en 855. Men saknar ändå 745:an då jag kör mycket bröte jämt :)
av ruger1
Mina tankar är desamma! Barnvagn och hundbur måste få plats, men sambon är svag för "nyare" bilar :shock:

Mvh//Jonas
Användarvisningsbild
av Whisky
Ramon och de andra har rätt... Tveklöst 945 bland de du listar i den prisklasen! Se bara till att den har Nivomat-dämpare om du ska lasta den, eller låt montera sådana. Standarddämparna är för mjuka.

Välj en lättryckare utrustad med acc också så har du en bil som har allt du behöver. Lite törstig förvisso, men marginellt i jämförelse med övriga val du listat.
av ruger1
OK! Då börjar övertalningskvarnen mala :) Eller vi kanske ska gå till banken :shock:

Mvh//Jonas

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]