Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bräkleen är snäll mot plast och gummi. Jag har använt många många flaskor för rengöring av allt möjligt.
Nån skada kan det knappast göra på varken metall eller gummidetaljer på bromsarna. Min favoritrengöringsspray.
http://www.crcind.com/crc/CRCproductdet ... EEN%20CONS
mmh, håller med martin. brake cleaner är jäkligt bra på att lösa upp fett och skit(och broms*damm*), men torkar ur gummi och plast tämligen omgående.
Jag undviker alla typer av aggressiva rengörningsmedel på plast och gummi...

Men, har man kolven lös i handen kan man givetvis tvätta kolven med bromsrengörning, se bara till att den får torka innan du sätter i den i gummit.
MartinS skrev: ons 21 sep 2022, 08:51 Brake cleaner är väl inte speciellt snäll mot plast? Inte direkt skadligt men det påverkar plasten.
Påverkar nog plast väldigt lite, de flesta plaster.
Så här står det om produkten på tillverkarens hemsida, notera ”Safe on most rubbers and plastics”

BRAKLEEN
Cleaners - Heavy duty

A powerful and highly effective brake and parts cleaner with multiple active components.
The cleaner comes in a handy spray system and removes oil, grease, traffic dirt and brake fluid very fast. It is safe for all metal surfaces and leaves no residue or stains.

FEATURES
• Highly effective
• Fast evaporation / fast drying
• Leaves no residues
• Pleasant smell
• Can also be used upside down

APPLICATIONS
• All brake and clutch parts
• Safe on most rubbers and plastics
• Metal surfaces and equipment
På vissa plaster tycker jag till och med man ser att brake cleaner torkar ut plasten, speciellt torra plaster. Ofta rekommenderas luftmasserengöringsspray istället för brakecleaner, i princip samma sak men snäll mot plast. Tyvärr är den mycket dyrare.

Jag kör mina bägge värmare Ardic 91[…]

Feedback / Klagomål - Android OS

En allmän fråga: Hur upplever ni med g[…]

Lånar tråden lite. Jag har en V90 fr&[…]

Feljusterad dörr? V90

Tack för utförligt svar. Köpte den[…]