Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TheValta
#1508481
Hej!

Jag såg Julas rea på Kamasas 138/139 delars hylsnyckelssats och flög iväg för att köpa den. Med en prissänkning från 4200 till 1800 funderade jag hellre efteråt. Att verktyg inte är som förr har alla hört. Men vad ska man välja? Alla märken verkar sisådär. Har bekanta vars Bahco hylsor spruckit av relativt låg påfrestning och spärrskaft med glapp och handtag som gått sönder. Samtidigt har jag läst en del dåligt om Kamasas spärrskaft och vissa delar känns underdimensionerade. Förutom det känns deras hylsor något tunna. Dessutom verkar man inte kunna ta isär spärrskaften.

För mig står det mellan:

https://www.kamasatools.com/sv/produkte ... um-och-mm/
och
https://www.toolab.se/bahco-s108-hylsny ... 0sQAvD_BwE

De är inte direkta motsvarigheter men med rea relativt lika i pris. Just bitshylsorna i Bahcon känns sjukt smidiga. Men det kanske bara är en "gimmick". Även ett plus med krafthylsor. Jag är såklart även öppen för andra förslag.
av Erik Å
#1508502
Jag brukar ju kasta (i min mening välförtjänt :-) ) sk*t på Biltema men just deras hylsor tycker jag faktiskt är helt okej. Har på senare tid köpt en uppsättning 6-kants eftersom de faktiskt är mycket snällare mot rostiga skallar. 12-kant i all ära men de drar skallarna runda mycket lättare. Det är ingen merit :oops:
Spärrskaften som ingår i satserna brukar vara av sämre kvalitet än de man köper lösa..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1508506
Just Biltemas verktyg med 10-års garanti har jag och dom är förbaskat bra! Bytte ut mina minst sagt slita Kamasa, Bacho och diverse andra som hade varit i tjänst drygt 30 år med mycket skruvande på gamla bilar. Dom höll bra på den tiden.
Det är väl 15 år sedan jag köpte nya på Biltema och inget har gått sönder. Köpte då dom med 10-års garanti. Hylsor, krafthylsor, spärrhandtag, blocknycklar, insexhylsor, skruvmejslar och diverse andra verktyg.
av Erik Å
#1508509
Biltemas (små) torx-mejslar är dock totalt skräp. Köp inte!!! Utslitna efter ett par skruvar. Jag blev varnad men tänkte att det kan inte vara så illa och köpte ändå, dum som jag var :-D
Hylsnyckelsats, ring- och lednycklar köpte jag -82, funkar klanderfritt än. Men som sagt, 12-kant är ingen bra ide..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508512
Jag kör vanliga biltema-hylsor i mutterknackaren, som jag fick gratis av en bekant. Ingen aning om det är deras "bra" serie eller billigaste tänkbara, vet heller inte ålder på dom... Men än har jag inte knäckt någon iaf :-)
Jag har iofs inte knäckt någon av mina dyra hylsor heller, men det är nog mer för att jag fegar ur med dom och är rädd om dom :P
Så biltema fungerar alldeles utmärkt.

Men vill man kosta på sig lite så skulle jag hellre köpa bahco-satsen än kamasa. Överlag har jag hört mer dåligt om kvaliteen på kamasa-satsen än bahco-satsen. Ingen av dom bör väl användas yrkesmässigt dock...
Och min högst personliga åsikt: 3/8" är rätt onödigt i bilsammanhang. Dom gånger jag använt min 3/8" är lätträknande... Aldrig stött på ett område där 1/2"arn inte får plats, om det inte rör sig om <13mm, då tar jag 1/4"arn istället.
Användarvisningsbild
av Funk
#1508515
Biltemas hylsor och en del annat är förbaskat bra rent ut sagt. Jag har kört deras tunnväggiga djupa (som hjulhylsod) i muttermaskin i flera år. Men som kompletta satser skulle jag nog välja Kamasa då mejslar och en del annat är mindre bra.

/Thomas
av kvillebäck
#1508519
Om jag var tvungen att välja en sats så verkar Kamasa något mer komplett. kvalitetsmässigt tror jag inte det är någon skillnad. Skruvar du inte professionellt så håller det om du använder det på rätt sätt.
Bägge saknar 1/2" dragskaft men kamasa har det obegripligt nog för 3/8". Detta skall användas när man lossar det som sitter fast så man inte förstör spärrskaften. På Biltema kallar de dessa ledhandtag men alla andrar benämner detta med dragskaft. Smidigt huvud är bra men inte jätteviktigt. 600mm minst.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1508668
Köper efter behov.
Har mycket Ampro eftersom det var den första verktygsvagnen jag köpte efter husköpet. Några svarta Biltema hylsor och Kamasa, KStools, Bacho och Bosch blåa elmaskiner. Undviker det allra billigaste. Har nu även en STOR verktygslåda med dubbletter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508714
Mitt generella tips om man inte riktigt vet vad man kommer använda och framförallt hur ofta man kommer använda verktygen är att börja billigt och köpa fler olika verktyg, sen byta ut till bättre saker allt eftersom man vet vad som används mest.
Det är bättre att ha många olika verktyg, än få verktyg som visserligen troligen håller bättre än billigare diton, men inte fungerar till jobbet man ska utföra.

Men, en hylsnyckelsats är väl dock en av dom verktyg man har mest nytta utav, så där kan man nog kosta på lite extra direkt :)
Mina hylsnyckelsatser är av märket Edwin, närmar sig 17år nu. Dom har misshandlats REJÄLT och fungerar fortfarande lika bra som när dom var nya :-) Det "värsta" jag gjort med dom var en 2m förlängare på 1/4"arn. Totalt idiotiskt och något som skulle knäcka dom flesta spärrskaft, men mitt höll så fint så. Jag använda även en 5m hävarm på 1/2"arn när jag skulle lossa drivaxelbulten. Också totalt idiotiskt, men allt höll och drivaxelbulten lossnade så fint så :-D
Nu för tiden har jag ju dock både ett dragskaft och mutterknackare, så sådana tokigheter håller jag mig ifrån framöver :P

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]