Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1182640
Med bara kamera måste det vara svårt! Men dom har väl hjälp av typ radar också? Det bör väl kunna avståndsbedöma oavsett höjd kan man tycka. Hur funkar lidar egentligen?
Användarvisningsbild
av joel80
#1182783
superpin skrev:Det är klart det går med kameror, fundera på hur ditt eget djupseende fungerar. :D Eller DJIs små drönare, principen går alltså att massproducera billigt.
Du har kanske rätt.. Fast djupseendet har nog svårt med saker som rör sig i sidled på håll och ändrat i höjd. Och det är inte alltid lätt att bestämma avståndet i kameran med min DJI Phantom 3 heller. Den har däremot också radar så den kan bedöma avstånd och höjd via det också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1196563
Det är skillnad på kamera och kameror. Har man flera kameror är det lättare att bildbehandla fram ett bra resultat vad gäller avstånd.

Med LIDAR beslyer man målet samtdigt, då kan man välja en våglängd som funkar bra i tex dimma, och självklart funkar det bättre i mörker då kameran/sensorn får det lättar iom belysningen och man kan mäta tiden för reflexen vilket ger noggrannare avståndsmätning.
av andersuw
#1228601
Då var det hänt igen. En Tesla kraschar med autopiloten inkopplad:

https://jalopnik.com/tesla-driver-who-s ... 1822332668
Användarvisningsbild
av joel80
#1228629
Dom har samma nivå av självkörning som Volvo eller många andra har. Ungefär som att man skyller på bilen för att man krockar med nån när man använder adaptiv farthållare.

Lite Teslas eget fel att dom får negativ kritik för sånt här då de dels namngivit sitt asisstanssystem till "auto pilot" vilket får folk att tro att det handlar om en självkörande bil och sen att de gjorde en stor grej av att bilarna kan köra själv när dom släppte mjukvaran.

Fortfarande är föraren dock enligt alla instruktioner tvungen att ha koll på trafiken och man måste hålla i ratten annars stänger bilen av autopiloten efter ett antal sekunder. Precis som med Volvon..
Krockar man med systemet på med något som man borde sett och kunnat undvika har man brustit som förare.
Användarvisningsbild
av gurrish
#1507840
Lite spännande att läsa den här tråden sådär en fem år senare när hypen har mattats av och man i retrospektiv kan utvärdera vad man trodde och hur det blev och vad som hänt.

Naturligt inom teknikutveckling och framsteg brukar man prata om olika kurvor och stadier. Bland annat S-kurvan när det kommer till teknik och marknad men även hypen som kommer till följd av optimism som sedan landar i realism. Det är ju inte direkt första gången i världshistorien som detta har inträffat. Det finns gott om böcker i ämnet och det var inte annorlunda den här gången heller.

Bild

Hur som helst, som det ser ut i dagsläget kan det hända att man inom ett par år kan köpa en bil som du lagligt kan släppa ratten och göra något annat i som kör själv på noga utvalda och kartlagda vägsträckor under rätt förhållanden och tider på dygnet. För det var inte så trivialt som man trodde ...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]