Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1498914
Minns ni Volvos kundtidning Ratten? Den finns från 1930 och delades ut till Volvoägare fram till 2005 tror jag. Det gick även att beställa Ratten inbunden, årgång för årgång. Är det någon som vet hur länge det gick att beställa Ratten inbunden i hårda pärmar? Fram till 1999 vet jag helt säkert, för ett sådant exemplar har jag själv. Jag har letat efter årgångarna 2000-2005 inbunden, men jag är inte säker på att dessa exixterar.

Vet ni mer får ni gärna svara här. Sitter ni på ett inbundet exemplar av någon av årgångarna 2000-2005 som ni vill sälja är jag tacksam för ett PM.

Tack :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498924
Jag slutade läsa den i slutet av -80-talet när ägare av då äldre Volvo inte fick den längre. Dom sa' t.o.m upp Volvia försäkringen för min Volvo var för gammal (Volvo PV -62) Dom gjorde nog en "drive" då för min svärmor blev också uppsagd från försäkringen (p.g.a för gammal bil), hon hade då en välvårdad Amazon -68.
av Storfot
#1498927
lennarte skrev:Jag slutade läsa den i slutet av -80-talet när ägare av då äldre Volvo inte fick den längre. Dom sa' t.o.m upp Volvia försäkringen för min Volvo var för gammal (Volvo PV -62) Dom gjorde nog en "drive" då för min svärmor blev också uppsagd från försäkringen (p.g.a för gammal bil), hon hade då en välvårdad Amazon -68.
Några år in på 90-talet bör det ha varit. Inget man saknade direkt. Lite tidigare hade den ju följt ett mönster där det var någon artikel om hur säker Volvo var, någon gammal välskött Volvo o.s.v. När tidningen slutade komma så hade den ju redan fått ambitionen att bli något slags livsstilsmagasin istället där artiklarna handlade mer om segling och golf än om bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498931
Svärmors försäkring blev uppsagd före 1989. I februari 1989 köpte hon en av dom sista Volvo 360, dom hade börja sälja 480 året innan. Då valde hon att behålla det försäkringsbolag hon tagit när hon blev uppsagd av Volvia.
Användarvisningsbild
av V9097
#1498932
Håller med om att den tappade stilen mot slutet, för att inte tala om efterföljarna Volvo Life, Volvo Magasin och nu senast Edit. Tycker ändå att Ratten är ett roligt samlarobjekt för en Volvonörd. Ända mot slutet av 90-talet innehöll den el del information om bilarna, bildesign, säkerhet, resmål, tillbehör etc.

Jag har sett att det finns en del på Tradera. Frågan var mer specifikt om det över huvud taget finns inbundna årgångar från 2000-2005.
S/V60 Polestar utan taklucka

Med paddlar, att växla sekventiellt på […]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]