Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1474707
Fick uppfattningen om att detta var klart, och om det nu blir ett nej?:
"Regeringen har föreslagit ett tillskott i potten på 1 900 miljoner kronor, avsedda för bilar som uppfyller kriterierna för klimatbonus.
Om Riksdagen den 24 november röstar ”ja” till förslaget kommer Transportstyrelsen kunna återuppta utbetalningarna av bonus redan i början på december."
av Bannad
#1474709
bem skrev: tis 16 nov 2021, 20:35 Om ni hade en ren elbil och inte bodde i villa (och därför kunde ladda hemma) var skulle ni i första hand önska att laddstolpe funnes, och var i andra hand?
Skulle välja p-hus i anslutning till fastigheten, laddstolpe- parkering.
Framförallt skulle jag vilja att laddtiden blev kortare- ett drömscenario är ju 5-7 minuter till fullt (80) eller liknande.
#1474717
EPSON skrev:Fick uppfattningen om att detta var klart, och om det nu blir ett nej?:
"Regeringen har föreslagit ett tillskott i potten på 1 900 miljoner kronor, avsedda för bilar som uppfyller kriterierna för klimatbonus.
Om Riksdagen den 24 november röstar ”ja” till förslaget kommer Transportstyrelsen kunna återuppta utbetalningarna av bonus redan i början på december."
Det handlar om ett formellt beslut. Finns ingen opposition emot det.

Sitter som tekniker på budgetfullmäkrige i Stockholm. Dom är så gott som överens over blocken att varje p-plats som Stockholm stad har måste få laddplats inom några år och att det måste sättas press på men också regelmässigt underlätta för bostadshus att installera laddare i garage och på egna parkeringar.

De jobbar också för att typ alla gatuparkeringar ska få laddplats.
Det är så jag tycker att det låter överambitiöst. Det behövs inte laddplats på alla parkeringsplatser. De flesta behöver inte ladda mer än enstaka gång per natt och många som parkerar i Stockholm har egen laddplats där de bor.
#1474718

EPSON skrev:
bem skrev: tis 16 nov 2021, 20:35 Om ni hade en ren elbil och inte bodde i villa (och därför kunde ladda hemma) var skulle ni i första hand önska att laddstolpe funnes, och var i andra hand?
Skulle välja p-hus i anslutning till fastigheten, laddstolpe- parkering.
Framförallt skulle jag vilja att laddtiden blev kortare- ett drömscenario är ju 5-7 minuter till fullt (80) eller liknande.
Här handlar det ju om laddplats där man parkerar. Då är det inte snabbladdning det handlar om utan "normalladdning". Har man bara laddning där man oftast parkerar räcker det ofta med att den är på några kW.
Snabbladdning är till för långresa, de gånger man alltså kör så långt elbilen klarar av och sen vill komma längre.
Det är inte så att man normalt åker och "tankar" elbilen när det börjar bli tomt.

P-hus i anslutning till fastigheten eller vid egen parkering skulle jag också föredra.
av Bannad
#1474721
joel80 skrev: tor 18 nov 2021, 16:40
EPSON skrev:Fick uppfattningen om att detta var klart, och om det nu blir ett nej?:
"Regeringen har föreslagit ett tillskott i potten på 1 900 miljoner kronor, avsedda för bilar som uppfyller kriterierna för klimatbonus.
Om Riksdagen den 24 november röstar ”ja” till förslaget kommer Transportstyrelsen kunna återuppta utbetalningarna av bonus redan i början på december."
Det handlar om ett formellt beslut. Finns ingen opposition emot det.

Sitter som tekniker på budgetfullmäkrige i Stockholm. Dom är så gott som överens over blocken att varje p-plats som Stockholm stad har måste få laddplats inom några år och att det måste sättas press på men också regelmässigt underlätta för bostadshus att installera laddare i garage och på egna parkeringar.

De jobbar också för att typ alla gatuparkeringar ska få laddplats.
Det är så jag tycker att det låter överambitiöst. Det behövs inte laddplats på alla parkeringsplatser. De flesta behöver inte ladda mer än enstaka gång per natt och många som parkerar i Stockholm har egen laddplats där de bor.
Låter som en idé för Göteborg också. :-) Och hur långt gällande planer för hyresrätter har dom kommit enligt din uppfattning?
av Bannad
#1474724
joel80 skrev: tor 18 nov 2021, 16:43
EPSON skrev:
bem skrev: tis 16 nov 2021, 20:35 Om ni hade en ren elbil och inte bodde i villa (och därför kunde ladda hemma) var skulle ni i första hand önska att laddstolpe funnes, och var i andra hand?
Skulle välja p-hus i anslutning till fastigheten, laddstolpe- parkering.
Framförallt skulle jag vilja att laddtiden blev kortare- ett drömscenario är ju 5-7 minuter till fullt (80) eller liknande.
Här handlar det ju om laddplats där man parkerar. Då är det inte snabbladdning det handlar om utan "normalladdning". Har man bara laddning där man oftast parkerar räcker det ofta med att den är på några kW.
Snabbladdning är till för långresa, de gånger man alltså kör så långt elbilen klarar av och sen vill komma längre.
Det är inte så att man normalt åker och "tankar" elbilen när det börjar bli tomt.
Jag tänker mer på tjänsteresor där kostnaden för stilleståndsersättning ökar. Och jag pratar inte om 1 000 km TOR utan Europaresor.
- En liten parantes.. Varför kom knapptelefonerna? För på arbetstid tog nummerskivan för lång tid i jämförelse.
Likväl är det gällande laddning, jag tror och hoppas verkligen att ett scenario på 5-7 minuters laddtid kommer att uppnås :-)
#1474728
EPSON skrev:
joel80 skrev: tor 18 nov 2021, 16:43
EPSON skrev: Skulle välja p-hus i anslutning till fastigheten, laddstolpe- parkering.
Framförallt skulle jag vilja att laddtiden blev kortare- ett drömscenario är ju 5-7 minuter till fullt (80) eller liknande.
Här handlar det ju om laddplats där man parkerar. Då är det inte snabbladdning det handlar om utan "normalladdning". Har man bara laddning där man oftast parkerar räcker det ofta med att den är på några kW.
Snabbladdning är till för långresa, de gånger man alltså kör så långt elbilen klarar av och sen vill komma längre.
Det är inte så att man normalt åker och "tankar" elbilen när det börjar bli tomt.
Jag tänker mer på tjänsteresor där kostnaden för stilleståndsersättning ökar. Och jag pratar inte om 1000 km TOR.
- En liten parantes.. Varför kom knapptelefonerna? För nummerskivan tog för lång tid.
Likväl är det gällande laddning, jag tror och hoppas verkligen att ett scenario på 5-7 minuters laddtid kommer att uppnås :-)
Jo, för långresor är det snabbladdning som ofta gäller.
Jag tror vi kommer ner till 5-7 minuter för typ 20-25 mil extra räckvidd. Med solid state-batterier bör det vara möjligt. Sen är ju frågan om det behövs. Om bilarna har 50-60 riktiga mils räckvidd och man får tillbaka 30-40 mil av det på 25-30 minuter ska det funka för alla. Att inte ta den pausen efter 5-6 timmars körning gör folk till sämre förare. Finns ju anledning att det finns körtider för yrkesförare. :)
av Bannad
#1474730
joel80 skrev: tor 18 nov 2021, 17:37
EPSON skrev:
joel80 skrev: tor 18 nov 2021, 16:43

Här handlar det ju om laddplats där man parkerar. Då är det inte snabbladdning det handlar om utan "normalladdning". Har man bara laddning där man oftast parkerar räcker det ofta med att den är på några kW.
Snabbladdning är till för långresa, de gånger man alltså kör så långt elbilen klarar av och sen vill komma längre.
Det är inte så att man normalt åker och "tankar" elbilen när det börjar bli tomt.
Jag tänker mer på tjänsteresor där kostnaden för stilleståndsersättning ökar. Och jag pratar inte om 1000 km TOR.
- En liten parantes.. Varför kom knapptelefonerna? För nummerskivan tog för lång tid.
Likväl är det gällande laddning, jag tror och hoppas verkligen att ett scenario på 5-7 minuters laddtid kommer att uppnås :-)
Jo, för långresor är det snabbladdning som ofta gäller.
Jag tror vi kommer ner till 5-7 minuter för typ 20-25 mil extra räckvidd. Med solid state-batterier bör det vara möjligt. Sen är ju frågan om det behövs. Om bilarna har 50-60 riktiga mils räckvidd och man får tillbaka 30-40 mil av det på 25-30 minuter ska det funka för alla. Att inte ta den pausen efter 5-6 timmars körning gör folk till sämre förare. Finns ju anledning att det finns körtider för yrkesförare. :)
Att äventyra säkerheten är inte att inte tumma på, självklart inte. Vi får se hur det utvecklar sig.
#1474744
Trots att det tar 5 minuter att tanka en konvetionell bil idag så finns ett ansvar för vilotider ändå. Det kan inte ligga inbyggt i tankningen så att säga.

Som elbilsförare hittills så har jag inte stört mig över (min egen) laddtid en enda gång. Däremot blivit GALEN på att det är så satans krångligt att få igång laddningen. Det är olika processer, olika handgrepp/appar/kort varenda gång. Eller att macken har parkerat sin egen hyrbil på elbilsplatsen. Eller att det står en Kia med en pensionär i som ska ladda 100% så det går oooooääääändligt segt de sista 10% :mad:
av Bannad
#1476286
En minoritetsregering- Med Socialdemokraterna i hoppande majoritet. Utan MP kommer miljöfrågan att klassas som mindre aktuell i den politiska agendan, och det är kanske det gemene man vill. Tänker närmast på frågan om miljöutveckligen i Svedala. Kan vi räkna med bonusar, kollektiv elstolpsutveckling mm??
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 70
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]