- fre 22 okt 2021, 17:44
#1470581
Dessutom behöver vi stärka upp överföringskapaciteten i kombination med planerbar elkraftproduktion på de ställen som den redan nedlagda kärnkraften låg. Gärna ny kärnkraft, eller annan planerbar kraft som är fossilfri om det finns. Om vi kan visa att vi har inhemsk effektbalans i vårt elnät mellan produktion och efterfrågan i alla delar av vårt rike, så kan vi hävda till EU att hela vårt land är ett enda elområde. Det går inte idag.
Men de batteribilsförespårkare som anger argument som att de är roliga, accar snabbt, inte förorenar lokala miljön, etc. är helt rätt ute. Batteribilar ska inte uteslutas, de ska användas jämte annan teknik. De har sin plats särskilt i tätortstrafiken. Men ett enda teknikslag kan inte ensamt globalt lösa transportsektorns del av målbilden givet klimathotet.
Verdi skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?Tråden handlar om batteribilar. De går på el. Det är inte oväsentligt hur elenergin framställas så att målbilden uppfylls givet klimathotet som det framställs.
Verdi skrev:Miljöpartiet är väl inte ansvariga för elbilsboomen runt om i världen? Måste vara nåt fullständigt unikt om ett litet 4%-parti i ett litet land kan påverka hela världen på det viset.Miljöpartiet kan som tur är inte påverka hur övriga världen agerar. Även om de själva tror det. Sverige ska ju vara den stora förebilden enligt MP. Enligt min uppfattning är den enda bilden i sammanhanget MP:s egna grandiosa självbild. Men eftersom MP har ett oproportionellt inflytande över energipolitiken i Sverige så angår det mig. Och jag anser inte att MP är rimliga på något sätt. Och jag är inte ensam om det.
Verdi skrev:Det höga elpriset beror på Ryssland till största delen. De har strypt gastillförseln/höjt priset på gas och det har skapat högre efterfrågan och därför högre priser. Eftersom vi sitter ihop elnätsmässigt så är det ju ingen elproducent som hellre säljer billigt till en Malmöbo istället för dyrt till en Hamburg-bo. Och det är ju även därför de startade oljeeldningen i Karlshamn. De kunde ju göra vinst tack vare det höga elpriset.Det är därför som Sverige behöver egen planerbar elenergiproduktion som består av baskraft och reglerkraft som täcker upp den intermittenta delen.
Dessutom behöver vi stärka upp överföringskapaciteten i kombination med planerbar elkraftproduktion på de ställen som den redan nedlagda kärnkraften låg. Gärna ny kärnkraft, eller annan planerbar kraft som är fossilfri om det finns. Om vi kan visa att vi har inhemsk effektbalans i vårt elnät mellan produktion och efterfrågan i alla delar av vårt rike, så kan vi hävda till EU att hela vårt land är ett enda elområde. Det går inte idag.
Verdi skrev:Förindustriell nivå? De flesta miljöpartister bor ju i städer...Människor bodde i städer under förindustriell tid också. MP är dock inte nöjda med dagens koldioxidhalt. De vill ha ner den till förindustriell nivå, och troligen lite till...
Verdi skrev:Om det spelar roll vad vi gör eller inte är inte relevant egentligen eftersom _alla_ förväntas göra rätt för sig. Kina är ett väldigt stort land. Men det går ju att bryta ner deras utsläpp ner på individnivå också. Dessutom har de massor av fabriker i Kina som producerar saker som vi i väst köper. Då är det ju egentligen vi som står för efterfrågan som är skyldiga till utsläppen, eller hur? Men det spelar inte heller någon roll. Det är upp till alla länder att göra rätt för sig.Ja, Kina är ett stort land. Stort land medför stora utsläpp. Men även per capita är Kina idag på ungefär samma nivå i CO2 utsläpp som t.ex. Tyskland, som anses vara en grön nation, vars omställning ska vara en förebild för omvärlden... Och Kinas CO2-utsläpp per capita bara ökar och ökar. En särskilt försvårande omständighet i sammanhanget är att Kina är en stor nation med många invånare som styrs av en totalitär regering. Konsekvenserna blir mer omfattande globalt. Om Sverige skulle misskötas på samma sätt så skulle ju inte det drabba övriga världen alls på samma sätt. Alltid något. Jag håller med om att det är fel att vi i väst indirekt orsakar utsläpp Kina med vår handel. Dessutom blir det ett indirekt stöd till regimen i Kina. Men som enskild konsument är det inte helt lätt att undvika. Det är inte bara krims krams på nätet vi handlar från Kina. Det är långt värre än så.
Verdi skrev:Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med.En del batteribilsförespråkare argumenterar ofta slentrianmässigt att batteribilar är rena och minsann en global lösning på bilismens CO2-utsläpp. Det upprepas som ett mantra i försök att få det till sanning. Det är inte sant på något vis. Men att försöka få batteribilsfantaster att fatta det är inte lönt. De har helt enkelt bestämt sig för att elenergin just till batteribilar är förnyelsebar, att smutsig kontinental marginalel aldrig används att ladda med i Sverige, att laddning i Sverige inte påverkar utsläpp i andra länder, etc. De upprepar dylika argument slentrianmässigt. Trots att det är väldigt enkelt att faktamässigt inse att det inte stämmer. Visst är batteribilar ofta en förbättring, men många andra tekniska lösningar hade varit bättre rent CO2-mässigt. Men de trängs undan av batteribilstekniken eftersom just den hästen har politikerna bestämt att satsa som vinnare. De andra hästarna har man slaktat. Men hästen man satsat på haltar redan betänkligt och har magknip, och frågan är om den ens kommer i mål. Den har helt enkelt fått fel havre. I stället för förnylesebar havre skulle den ha ätit fossilfri havre... Och maten lär inte bli bättre i morgon.
Men de batteribilsförespårkare som anger argument som att de är roliga, accar snabbt, inte förorenar lokala miljön, etc. är helt rätt ute. Batteribilar ska inte uteslutas, de ska användas jämte annan teknik. De har sin plats särskilt i tätortstrafiken. Men ett enda teknikslag kan inte ensamt globalt lösa transportsektorns del av målbilden givet klimathotet.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."