Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1419722
Felkoden tycker jag pekar på diagnossonden... Dvs den som mäter hur effektivt katalysatorn renar... Det kan vara en trasig katt, och det kan vara fel på luft/bränsleblandningen... Men felkoden säger att diagnossonden anser att katten inte gör sitt jobb.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1419726
Mhmmm. Får kolla det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av SubMarine
#1419741
För att felkoden på katalysatorns effektivitet ska sättas så behöver bilen få köra igenom hela sin diagnostest. Detta kräver att rätt förutsättningar finns, rätt temperaturer på motor etc och utvärderingen behöver troligtvis få pågå under en viss tid. Om du under dessa fem dagar t.ex. endast kört korta sträckor så är det möjligt att diagnostesterna inte fått köra klart och att du därför inte fått någon felkod förräns nu.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1419750
SubMarine skrev:För att felkoden på katalysatorns effektivitet ska sättas så behöver bilen få köra igenom hela sin diagnostest. Detta kräver att rätt förutsättningar finns, rätt temperaturer på motor etc och utvärderingen behöver troligtvis få pågå under en viss tid. Om du under dessa fem dagar t.ex. endast kört korta sträckor så är det möjligt att diagnostesterna inte fått köra klart och att du därför inte fått någon felkod förräns nu.
Ok.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1419753
Tack för tips och synpunkter. Får hoppas jag lyckas lösa problemet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1431527
GLIZ skrev:P0420 trevägskatalysator (TWC) effektivitet, bank1, felaktig

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har läst på lite om P0420. Det kan vara några fel. Avgasläckage, katalysator, lambdasond eller diagnossensorn. Kabelbrott etcetera. Bytte lambdasond och allt funkade i 5 dagar. Om det varit avgasläckage hade det inte funkat tycker jag, samma om det varit katalysatorn. Kabelbrott, nja.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1433716
Mitsubishin besiktigad klarade avgastestet trots P0420 felkoden. Dom påpekade inte abslampan som tänds ibland. Ska byta abskransar fram sedan säljs den nog till förmån för en ny bra begagnad VOLVO.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1446064
GLIZ skrev:Mitsubishin besiktigad klarade avgastestet trots P0420 felkoden. Dom påpekade inte abslampan som tänds ibland. Ska byta abskransar fram sedan säljs den nog till förmån för en ny bra begagnad VOLVO.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Fick skicka iväg den för bara dom nya däcken då det trotts nybesiktigad uppstod ett stort fel till. Tröttnade på den. Han som köpte den skulle bara ha hjulen. Felet va krängningshämmarfästena som rostat sönder. Såg dom inte det på besiktningen kan man tycka. Hade köpt en passat för ett göra liten vinst och slutföra min väg till nästa volvo. Nu har jag bara den och mitsubishin såld i ilska för ingenting. Bara jag blev av med den. Är sjukpensionär så man har det inte så fett. Har ca 15k att lägga på en volvo. Vad kan man köpa för det?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1446104
För 15k kan du köpa en fin S/V70, eller en halvdassig V70N/S80(för att få en fin V70n/S80 lär man gå upp lite i pris, typ 20-25k).
Du kan även köpa en hyffsad 940 för dom pengarna, men dom är ju rätt antika i sin konstruktion jämnfört med S/V70 och nyare. En sisådär 20års skillnad mellan dom, trots samma årsmodell :p
Min 945a är ju t om ett år nyare än min V70, men skillnaden är herrejösses stor, till V70ins fördel. Objektivt sett har jag faktiskt inte hittat en enda sak som kan anses bättre på 945an än V70in. Jag menar absolut inte att 940 är en dålig bil... Den är bara så mycket äldre på alla fronter. ;-)
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]