Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dundermuppen
#1445331
God afton,

Jag blev plötsligt intresserad av studier angående trafikbeteende och hur det beteendet utvecklas med åren.

Som exempel. De som övningskör ser man ju på flera hundra meters håll vilka de är. Rör sig om placering i filen, förberedelse inför korsningar och uppsikt över saker som "kan" hända och vara förberedd för dessa.

Sen efter några års körkortsinnehav så är det ganska lätt att se vilka som inte riktigt bryr sig utan de kör om om de kan och gärna med snäva gränser. De ska helt enkelt fram och håller på sin rätt enligt regler.

Till skillnad från exempelvis tysk trafik där den genomsnittliga mentaliteten verkar vara att trafiken i stort ska fram och de enskilda förarna hjälper till med detta så gott de kan.

Själv släpper jag gärna över cyklister och fotgängare utanför övergångsställe om det spöregnar. Är det en rondell med skitlång kö från andra hållet så har jag inget emot att stanna upp och släppa ut 4-5 bilar osv.

Ingen aning om jag gjort mig förstådd :-) När i åldern infinner sig "hänsyn"?

Men finns det studier angående detta? Försökte söka, men hittade då nästan enbart studier som behandlade folk i åldern 70+ vilket inte är det jag söker efter.

/Johannes
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1445332
Det går inte jämföra svensk och tysk trafik, tyvärr.

Här hemma byter man körfält i tid och otid om det rullar något snabbare i körfältet bredvid. Detta resulterar i att alla måste bromsa och köerna växer.
Dessutom dessa idiotiska tittköer som orsakar kaos helt utan anledning, har aldrig sett det på kontinenten.

Risken att göra något så man blir påkommen av lagens långa arm är obefintlig på svenska vägar, hur många bryr sig om mobilförbudet exempelvis?
Ja, man kan väl säga att svenskar är sig själva närmast och kör bil lite sådär... :-)
Användarvisningsbild
av perin
#1445343
Angående det ni skriver om tysk trafik kan jag inte annat än hålla med. När jag påtalade det för en tyskfödd kollega men bosatt i Sverige att tyska bilister uppför sig bättre i trafiken än vi svenskar höll han inte alls med. Kortfattat kan man säga att han tyckte att man i Tyskland beter sig som ungefär vi svenskar.

En annan sak som har eskalerat de senaste åren är den totala ignorans mot stopplikt. Jag vill påstå att det är mindre än hälften som stannar vid stopplikt. Förr (>10 år sedan) var det bara enstaka gånger jag såg någon som inte respekterade stopp skylten.
av Dundermuppen
#1445358
Hade en liten incident för några år sedan runt mitten av Tyskland där det som brukligt blev ett "Stau". Alla som kört på autobahn känner till detta fenomen att det nästan helt oväntat blir tvärstopp. De flesta tyskar och de som kör skapligt ofta där känner till detta och kan hantera detta.
Dock denna gång så hamnade jag sist i en sådan kö och blicken gick direkt upp i backspegel där jag såg en Kia Aygo eller om det var en Mazda Yaris (:-)) - en liten skitbil alltså - fortsatte att dundra på i dess toppfart på kanske 120 km/h och hade inte noterat det totala stoppet.
Det som hände då förvånade och imponerade på mig ganska bra. Nästan samtidigt började båda filernas bilar att köra ner i vägrenen på vardera sidan för att skapa en "mittfil" där Trabanten kunde passera och lyckas bromsa in.
Stackaren måste haft 200 i puls efter stoppet och i princip bara adrenalin i blodomloppet.
Det som hände härnäst imponerade ännu mer. Där hon (tror jag) hade fått stopp så hoppade en förare ut och plockade in människan i sin egen bil - troligen för att kolla upp hur denna mådde.

Det är fan ta mig bilkörning på hög nivå!

/Johannes
Användarvisningsbild
av Funk
#1445369
Det där är 100% beroende på att man skapar en framkomlig väg för räddningsfordon, Trabiföraren hade bara osannolik tur..

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1445372
Ja det händer (typ aldrig) här hemma...
I Stockholm kör man med kryssade körfält, sk räddningsgata, men folk kör där ändå eftersom detta körfält i princip är tomt på bilar.. :bored:
Användarvisningsbild
av snepo
#1445435
Ingen verkar heller kunna högerregeln längre. Eller att man ska lämna företräde för trafik i rondellerna. Kör lastbil,mycket stadskörning. Undrar hur folk har fått körkort. Eller försvinner all kunskap så fort dom har fått körkortet? Inte nog med att fotgängare som stirrar ner i mobilen och korsar gator,utan att se sig för. Nu börjar det bli en hel del elsparkcyklar också. Dom gör som fotgängarna,korsar gatan utan att se sig för. Mobiler är det många som använder,ser när man står bakom en personbil. Mobilen i höger hand,på mittkonsolen. Annars håller jag med om Tyskland. Kört där mycket mellan 2014-2019. Förra året blev inget pga corona. Vi brukar bila till England. Genom Tysklan ner till Holland,båt till England
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1445909
fjohan82 skrev:Det går inte jämföra svensk och tysk trafik, tyvärr.

Här hemma byter man körfält i tid och otid om det rullar något snabbare i körfältet bredvid. Detta resulterar i att alla måste bromsa och köerna växer.
Dessutom dessa idiotiska tittköer som orsakar kaos helt utan anledning, har aldrig sett det på kontinenten.

Risken att göra något så man blir påkommen av lagens långa arm är obefintlig på svenska vägar, hur många bryr sig om mobilförbudet exempelvis?
Ja, man kan väl säga att svenskar är sig själva närmast och kör bil lite sådär... :-)
Hahaha, eller jo det är för sorgligt att du har alla rätt. Begriper inte var stressen kommer ifrån, alla är v.i.p. idag kanske.

Lämna företräde har en egen skylt, där jag åker skiter folket fullständigt i det och bara kör rätt ut.

Att bedöma hastighet är en bra egenskap som blir mer och mer sällsynt, egot ska fram till varje pris.
Användarvisningsbild
av perin
#1445917
Och Stockholmarna verkar inte kunna köra i rätt fil på trefiliga motorvägar till och från Sthlm då de konsekvent ligger i mittfilen.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]