Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1337845
AndreasThn
Handlar väl inte om att maximera? Men att räkna med att vi ska kunna ta 1.500.000.000 ha ( Eller 750.000.000 ha om det nu bara är 50%) för att odla bränsle känns orimligt.
#1337847
FreddanNo1 skrev:
El-bilar kommer att finnas som komplement i framtiden, men kommer inte att vara det stora.
Vet att du inte riktigt gillar elbilar, men du kan ju inte blunda för den utveckling som sker? Det ökar väldigt snabbt och så gott som alla biltillverkare håller på att ställa om till eldrift. En sån stor omställning som görs nu kommer inte bara bli en parantes eller komplement. Det är ett rejält skifte på gång och enorma investeringar. Man satsar inte på det viset om det finns riks att någon annan teknik inom snar framtid tar över och blir bättre/billigare.
Man bör göra så mycket biodrivmedel det går utan att det inverkar för hårt på odlingsmark för mat, men den mängd som man kommer kunna producera blir nog just ett komplement till eldrift. Vi kommer ha ett antal olika drivmedel framöver, men det lutar kraftigt åt att el kommer vara klart störst (inte ensamt, men störst) när det gäller vägtransport.
#1337848
--"Vi förbrukar ca 6.000.000.000.000 liter fossil olja per år."

Vilka är "vi" i sammanhanget? Det har ju ganska stor betydelse. Pratar vi om världskonsumtion är motsvarande Europas odlings-areal globalt sett ganska överkomligt. Hur många golfbanor är anlagda på utmärkt odlingsmark?
#1337852
Lövet skrev: ons 18 sep 2019, 12:44
Mabuse skrev:Det är skillnad på "olja" och på etanolen man får ut från den där odlade hektaren. En liter "olja" blir inte en liter fordons-bensin, så siffrorna är knappast jämförbara. Jag efterlyser källor på dessa.
Det varierar beroende på vilken typ av råolja man använder men ett snitt över ett land som USA ger att "19,180 barrels/day of crude were consumed in the USA, out of which 8993 barrels of gasoline were produced, or about 19.7 gallons per barrel." Dvs strax under 50% kan användas till bensin av den råolja som USA importerar i alla fall.
Ingenting av oljan vi pumpar upp "slängs ju bort" det som inte blir bensin/diesel blir ju ju allt från asfalt till nylonkläder, plast, färg osv. Och ska vi leva fossilfritt måste hela volymen ersättas.
#1337853
Mabuse skrev: ons 18 sep 2019, 14:14 --"Vi förbrukar ca 6.000.000.000.000 liter fossil olja per år."

Vilka är "vi" i sammanhanget? Det har ju ganska stor betydelse. Pratar vi om världskonsumtion är motsvarande Europas odlings-areal globalt sett ganska överkomligt. Hur många golfbanor är anlagda på utmärkt odlingsmark?
Global olje-produktion så klart.

Om det finns motsvarande 1.500.000.000 ha mark globalt som används till golfbanor har jag inte en susning om.

Det vorej intressant om någon här orkade leta upp hur mycket "ledig" jmark som finns tillgänglig och är bördig nog. Exemplet jag tog var högavkastande hybridspoppelenergiskog i Skåne. Pratar vi mark i Sibirien växer det ju bara en bråkdel per år.
#1337855
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: ons 18 sep 2019, 12:44
Mabuse skrev:Det är skillnad på "olja" och på etanolen man får ut från den där odlade hektaren. En liter "olja" blir inte en liter fordons-bensin, så siffrorna är knappast jämförbara. Jag efterlyser källor på dessa.
Det varierar beroende på vilken typ av råolja man använder men ett snitt över ett land som USA ger att "19,180 barrels/day of crude were consumed in the USA, out of which 8993 barrels of gasoline were produced, or about 19.7 gallons per barrel." Dvs strax under 50% kan användas till bensin av den råolja som USA importerar i alla fall.
Ingenting av oljan vi pumpar upp "slängs ju bort" det som inte blir bensin/diesel blir ju ju allt från asfalt till nylonkläder, plast, färg osv. Och ska vi leva fossilfritt måste hela volymen ersättas.
Helt riktigt. Intressant nog så raffinerar man ut 43-44 US gallons petroleumprodukter* ur 42 gallons råolja (enligt länken jag fick siffrorna från). Det tycker jag var rätt festligt.

* en hel del av det blir väl iofs rätt otrevlig tjockolja man kör fartyg med vilket man nog bör sluta med rätt omgående också
#1337963
Lövet skrev:Intressant nog så raffinerar man ut 43-44 US gallons petroleumprodukter* ur 42 gallons råolja (enligt länken jag fick siffrorna från). Det tycker jag var rätt festligt.
Det är inte så konstigt att det kan bli så. Långa kolvätekedjor bryts upp i kortare kedjor så du får flera molekyler från en. Massan är densamma om man räknar med materia som tillförs processen, som syre och väte, men densiteten på de nya vätskorna/gaserna blir lägre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]